Forum > Newbie Forum

Hoe ver open draaien??

(23 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
11-2-2006 21:21

Victor schreef:

Zo simpel is het ook niet. Als ik bezig ben met een drive-in show hoor ik echt niet ieder moment of het geluid begint te vervormen. De monitors staan aan, ik heb een koptelefoon op, ik ben aan het praten met iemand. Vergeet het maar dat je dat altijd op tijd hoort.
Ik ken het inderdaad. Heb op de X15-set van Cyber flink gas gegeven op het schoolfeest in Breda, en was er hartstikke blij mee dat Tom de set in de gaten hield. Tijdens het draaien moet ik dat soort dingen niet aan m'n hoofd brengen.

Als ik niet draai let ik er echt wel op, als ik ergens als geluidstech of troubleshooter sta ben ik er helemaal wel op gefocust. Heb ik tegen Tom ook gezegd: Als ik draai, moet ik niet op andere dingen hoeven letten. wink ;)
Light Image
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
11-2-2006 21:57
Wanneer er een dj voorafgaand aan mij staat te draaien sta ik regelmatig midden op de vloer om te horen hoe het klinkt en check ik daarna hoe de mixer en de rest zijn afgesteld.

Op het moment dat ik zelf draai vraag ik meestal aan een aanwezige collega-dj om een beetje op te letten, ik luister naar commentaar op het geluid van het publiek (behalve naar "ken ut nie harder?") en ik loop toch zeker eens per uur nog even door de zaal met mijn oren open. Is prima te combineren met een toiletbezoek. Dit laatste gaat natuurlijk niet werken op mega-party's, maar in kleinschalige clubs kun je soms wel even van je plek en een ander op laten letten.

Verder: gewoon alles goed afstellen aan het begin en er daarna van af blijven. Mixer uitsturen op 0dB, en dan bedoel ik niet alle knopjes op 0 dB draaien (maar dat zal de OP ook wel weten als-ie alle topics hierover heeft gelezen). Versterker opendraaien tot aan clip en dan nét een stukje terug. Klaar.
Tijdens de avond met de master op de mixer het zaalvolume regelen en gebruik maken van fader of eventueel gain om eventuele volumeverschillen tussen opnames recht te trekken.
StompinneStandaard Lid
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 10-12-2009
11-2-2006 23:48
Ok dank voor de antwoorden...Alhoewel hier weer over clippen gesproken word, volume/gain bijsturen tijdens het draaien, ed. Dit is bij mij niet het geval. "Alle" tracks hebben het zelfde volume/dB (moet dus nooit ergens bijsturen via de mixer ed), alles wordt uitgestuurd op 0dB. Clippen evenmin, alles is gelimit. De amp clipt nooit. Het zijn uitsluitend de speakers die de zwakke schakel zijn. De amp is 1,6 maal zwaarder dan de speakers. Ik weet dus niet hoe ver deze open te draaien, en vooral niet...of het horen is wanneer ik er teveel in blaas...wat ik dan wel zou moeten horen (kraken, distortion,...?). hoe weet ik dat ik mijn speaker-RMS overschrijd?
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s"
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
11-2-2006 23:54

stompinne schreef:

Het zijn uitsluitend de speakers die de zwakke schakel zijn. De amp is 1,6 maal zwaarder dan de speakers.
Dit stukje had je ook al gevonden?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)