Hoe ver open draaien??
(23 reacties. Pagina 3 van 3)Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 11-2-2006 21:21 |
Victor schreef: Zo simpel is het ook niet. Als ik bezig ben met een drive-in show hoor ik echt niet ieder moment of het geluid begint te vervormen. De monitors staan aan, ik heb een koptelefoon op, ik ben aan het praten met iemand. Vergeet het maar dat je dat altijd op tijd hoort.Als ik niet draai let ik er echt wel op, als ik ergens als geluidstech of troubleshooter sta ben ik er helemaal wel op gefocust. Heb ik tegen Tom ook gezegd: Als ik draai, moet ik niet op andere dingen hoeven letten. | |
Light Image | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 11-2-2006 21:57 |
Wanneer er een dj voorafgaand aan mij staat te draaien sta ik regelmatig midden op de vloer om te horen hoe het klinkt en check ik daarna hoe de mixer en de rest zijn afgesteld. Op het moment dat ik zelf draai vraag ik meestal aan een aanwezige collega-dj om een beetje op te letten, ik luister naar commentaar op het geluid van het publiek (behalve naar "ken ut nie harder?") en ik loop toch zeker eens per uur nog even door de zaal met mijn oren open. Is prima te combineren met een toiletbezoek. Dit laatste gaat natuurlijk niet werken op mega-party's, maar in kleinschalige clubs kun je soms wel even van je plek en een ander op laten letten. Verder: gewoon alles goed afstellen aan het begin en er daarna van af blijven. Mixer uitsturen op 0dB, en dan bedoel ik niet alle knopjes op 0 dB draaien (maar dat zal de OP ook wel weten als-ie alle topics hierover heeft gelezen). Versterker opendraaien tot aan clip en dan nét een stukje terug. Klaar. Tijdens de avond met de master op de mixer het zaalvolume regelen en gebruik maken van fader of eventueel gain om eventuele volumeverschillen tussen opnames recht te trekken. | |
StompinneStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-4-2005 Laatste: 10-12-2009 Berichten: 78 | 11-2-2006 23:48 |
Ok dank voor de antwoorden...Alhoewel hier weer over clippen gesproken word, volume/gain bijsturen tijdens het draaien, ed. Dit is bij mij niet het geval. "Alle" tracks hebben het zelfde volume/dB (moet dus nooit ergens bijsturen via de mixer ed), alles wordt uitgestuurd op 0dB. Clippen evenmin, alles is gelimit. De amp clipt nooit. Het zijn uitsluitend de speakers die de zwakke schakel zijn. De amp is 1,6 maal zwaarder dan de speakers. Ik weet dus niet hoe ver deze open te draaien, en vooral niet...of het horen is wanneer ik er teveel in blaas...wat ik dan wel zou moeten horen (kraken, distortion,...?). hoe weet ik dat ik mijn speaker-RMS overschrijd? | |
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s" | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 11-2-2006 23:54 |
stompinne schreef: Het zijn uitsluitend de speakers die de zwakke schakel zijn. De amp is 1,6 maal zwaarder dan de speakers. | |