Forum > Algemeen Forum

Factureren zonder BTW met VAR

(53 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
29-12-2005 10:11
Aparte stelling, mij is altijd geleerd dat de enige vorm van bedrijvigheid ( werkzaamheden ) die geen BTW hoeven af te dragen de "stichting" is.
Maar deze mogen dan ook geen winst maken.

Ben benieuwd te zien hoe dit afloopt..
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
29-12-2005 10:52

HR Sound schreef:

Ik val nl. ook onder de kleine ondernemersregeling. Voor zover ik het van mijn accountant heb begrepen ( en ook van de belastingdienst ) kan ik inderdaad geen BTW rekenen.
Die twee stellingen gaan niet samen: iemand die geen BTW hoeft te rekenen (omdat hij geen BTW-ondernemer is of alleen vrijgestelde prestaties verricht) kan niet onder de kleine ondernemersregeling (KOR) vallen.

Jij bent BTW-ondernemer, moet dus BTW rekenen aan je klanten, maar hoeft het saldo aan het eind van het jaar niet aan de belastingdienst te betalen (kleine ondernemersregeling).
Echter over al mijn inkopen heb ik, per kwarttaal, wel degelijk mijn BTW gekregen( met een maximum van 1853 euro per jaar ). Ik zou dus graag horen horen hoe ik dus die BTW bij mijn inkomsten zou kunnen trekken.
BTW die je aan je klanten hebt berekend: € 5.000 per jaar
BTW die in je aankopen zit (voorbelasting): € 4.000 per jaar
Verschil, aan de belastingdienst te betalen: € 1.000.
Dit laatste bedrag valt onder de KOR en hoef je niet te betalen. Wel verhoogt dit je winst voor de IB en betaal je er dus inkomstenbelasting over.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
29-12-2005 10:56

yoghurt schreef:

Aparte stelling, mij is altijd geleerd dat de enige vorm van bedrijvigheid ( werkzaamheden ) die geen BTW hoeven af te dragen de "stichting" is.
Maar deze mogen dan ook geen winst maken.
De rechtsvorm heeft *niets* te maken met het ondernemerschap voor de BTW. BV's en NV's, éénmanszaken, vof's, stichtingen, verenigingen en zelfs particulieren die alleen een vakantiehuisje verhuren kunnen BTW-ondernemers zijn die BTW moeten afdragen.

Een stichting die een restaurant of winkel exploiteert is uiteraard voor die activiteit gewoon BTW-ondernemer (en betaalt over de winst ook vennootschapsbelasting). Daarentegen is een BV die alleen belegt geen BTW-ondernemer.
YoghurtStandaard Lid
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
29-12-2005 11:16
Okay dat is nieuw voor me. Weten we ook weer.
PietjeStandaard Lid
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
19-1-2010 09:35
Schop.

Heb sinds gisteren mijn VAR-verklaring binnen gekregen. Deze is beoordeeld als resultaat uit overige werkzaamheden. Deze heb ik voor mijn diverse freelance werkzaamheden naast mijn VOF. Alleen nu mijn vraag, hoe nu verder? Wat moet ik met de BTW? Wat moet ik met de premies/volksverzekeringen ed? Of hoeft dit allemaal niet, kan ik een factuur maken, naar mijn opdrachtgever sturen, en worden alle premies ed er volgend jaar bij de aangifte er weer vanaf gehaald? Brief blinkt namelijk niet echt uit in duidelijkheid.
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
19-1-2010 11:05
1 x bewerkt. Laatst door YourLiVe op 19-1-2010 11:10
Een VAR is alleen belangrijk voor je opdrachtgever, zodat die weet waar hij aan toe is. De enige VAR die voor een opdrachtgever zekerheid geeft is de VAR Winst uit onderneming. Die heb jij dus niet. Nu is dat op zich geen groot probleem, tenzij je regelmatig voor 1 bepaalde opdrachtgever werkt. Dan kan de belasting dat namelijk gaan zien als een dienstverband, waardoor jouw opdrachtgever alle werkgeverspremies mag gaan afdragen...

Bij een VAR resultaat uit overige werkzaamheden moet je de inkomsten die je verdient met dit werk gewoon optellen bij je overige inkomsten op je belastingaangifte. Wel of geen BTW berekenen heeft niets te maken met een VAR. Als je ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel kun je gewoon een factuur met BTW schrijven. Een factuur zonder BTW heeft natuurlijk geen enkele waarde (behalve als kwitantie).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
PietjeStandaard Lid
19-1-2010 11:10
Oke, geen BTW dus.
Hoe gaat mijn opdrachtgever mij nu betalen dan? Kan dat gewoon overgemaakt worden naar mijn rekening?
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
19-1-2010 11:11
Als je geen BTW berekent werk je dus gewoon zwart... dat zou ik niet via een bankrekening laten lopen, en ook niet op een openbaar forum gaan verkondigen sneaky :V
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
PietjeStandaard Lid
19-1-2010 11:14
Dan graag de uitleg hoe ik hier wel goed mee omga? Op de site van de belastingdienst kan ik weinig goede informatie vinden, en hier zitten genoeg mensen die werken met een VAR. Mij is verteld dat als ik een VAR zou hebben, ik een factuur kon schrijven en dat het dan gewoon overgemaakt kon worden.

Of moet ik hier nu nog een aparte onderneming voor hebben?
VictorVIP Lid
19-1-2010 11:45
De VAR heeft niets met de BTW te maken. Jouw VAR zegt naar je opdrachtgevers toe dat wat jij doet voor de inkomstenbelasting kwalificeert als resultaat uit werkzaamheid. Voor de inkomstenbelasting ben je dus kennelijk geen ondernemer.

Maar dat wil niet zeggen dat je voor de omzetbelasting (BTW) ook geen ondernemer bent, want dat ben je al gauw. Zoals de Wet omzetbelasting het zegt: ondernemer is ieder die een bedrijf zelfstandig uitoefent. Als je zelfstandig (dus niet in loondienst o.i.d.) en tegen betaling werkzaamheden uitvoert in het economisch verkeer (dus niet alleen voor familie etc.) ben je ondernemer voor de BTW. Het is niet nodig winst te maken of een organisatie van kapitaal en arbeid te hebben, wat voor het ondernemerschap in de inkomstenbelasting wel nodig is.

Je meldt je dan aan bij de belastingdienst d.m.v. een formulier Opgaaf gegevens startende ondernemers (https://www.belastingdienst.nl/download/1108.html), krijgt een BTW-nummer en factureert aan je klanten met BTW. Die BTW draag je af en je hebt recht op aftrek van de BTW die je betaald op dingen die je aanschaft en kosten die je maakt voor je werkzaamheden.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)