Forum > Newbie Forum

plaatjes blijven niet gelijk lopen....

(69 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
21-10-2005 11:07
Heb (ff kijken) voor 7832 nummers handmatig de BPM vastgesteld via Winamp en ze vervolgens ook nog handmatig aangepast in de naam van het liedje via de TAG, in mijn geval was dat net zo lang op de enter tikken op de maat van de beat tot ik het gevoel had dat het genoeg was. Vaak 30 secs per liedje toch wel.

Zo had ik de bizarre gewoonte om mijn CD's (in mijn kazaa tijdperk) te branden en wel op volgorde van BPM. Gevolg: je kan nu helemaal niets meer terugvinden op artiest, tenzij je de BPM weet, maar hierbij is de BPM ongeveer weten niet genoeg, ik noteerde ze tot 2 cijfers achter de komma (nee dat zal achteraf gezien vast niet naukeurig zijn geweest) en als je bedenkt dat 127,0 - 128,9 BPM meer dan 50 CD's beslaat, dan vind je dus echt niets maar dan ook niets terug.

Inmiddels deze foef met de BPM niet meer nodig, heb inmiddels het zoveel besproken "gevoel" ontwikkeld, inmiddels durf (wil) ik ook niet meer met een case gebrande CD's bij een optreden verschijnen, hooguit een uitzondering daargelaten, maar dan vaak eigen werk van bevriende producers.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
21-10-2005 23:25
Op onze Denon DN-S1000 zit een redelijk beatcounter, die het vaak aardig goed heeft. Je hoeft de nummers vaak maar een beetje aan te passen. Het is maar goed dat we ook nog draaitafels gebruiken, anders zou je het bijna afleren!!!laugh :D
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
22-10-2005 12:55
Mijn Pioneer CMX-3000 heeft zo'n goede beatcounter dat je er bijna op zou gaan vertrouwen.
Door alleen al dezelfde BPM waardes op beide spelers te toveren en tegelijk in te starten kun je een beat 10-20 seconden gelijk laten lopen (en als je geluk hebt zelfs iets langer).
Om het nog strakker te krijgen moet je dan weer wel je oren gebruiken.
Toen ik dit voor het eerst zag stond ik toch versteld, vele spelers komen aardig in de buurt maar zitten er uiteindelijk nog best een eindje naast.
Als Pioneer de BPM counters nog iets kan verfijnen hoef je bijna niets meer te doen. shocked 8O
Darth Crossfader
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
22-10-2005 13:15
De counter van mn cdj's zit er inderdaad vrij weinig naast, maar eerljk gezegd gebruik ik hem bar weinig, alleen als ik echt een recordpoging doe met zoveel mogelijk nummers in een uur te mixen happy :)

Je zou voor de grap eens naar de counter van de numark axis 9 moeten kijken, deze is helemaal belachelijk accuraat.

Maar! welteverstaan; mixen blijft een gevoel, en dat krijg je niet door beatcounters!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
22-10-2005 13:24
Ik heb ze op de cd-spelers, op mijn mixer en notabene zelfs op mijn draaitafels!!! Maar ik gebruik ze eerlijk gezegt nooit... Bang dat ik het mixen dan helemaal verleer. Maar heb ze laatst toch gebruikt, toen ik 2 geheel verschillende nummers wou mixen, en ik stond er eigenlijk van te kijken hoe goed dat ging...
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
22-10-2005 19:17
Die op de TTX kan je trouwens met een potje zout nemen hoor wink ;)
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
23-10-2005 10:47
De BPM meters op de CDJ 1000 zijn ook zeer accuraat, in die zin dat je ervan op aan kunt.

Ik merk namelijk iets: als een plaat op pitch 0% 128 BPM geeft dan zal ALTIJD de bpm waarde (bij een pitch bereik instelling van +/- 10%) bij -0,40% 127 zijn en bij -0,35 128 zijn. En zal ALTIJD de bpm waarde bij +0,40% 128 zijn en bij +0,45% 129 zijn.

Je zal denken, boeien, dat zegt niets over de werkelijke bpmwaarde voor zover het om de decimalen gaat.

Maar in 60-80% van de platen kun je ervanuit gaan dat je hierop kunt mixen, slechts een enkele plaat van 128 mixt niet met een andere 128 plaat op exact dezelfde pitches.

Verder rekenend, als het "128 gebied" niet loopt van -0,35 - +0,40% maar bijvoorbeeld van +2,00 - +2,85% (ook al van die vaste waardes) en je zet een dergelijke plaat op + 2,00 dan mixt hij bijna altijd naadloos als je een eerder genoemde plaat op -0,35% zet.

Er zijn zeker uitzonderingen, maar die zijn echt in de minderheid.

Conclusie: Of platen worden kennelijk in standaard BPM waardes opgenomen zonder dat de tussenwaarden veel worden gebruikt (dit lijkt me sterk) of de CDJ doet iets waardoor het wordt strakgetrokken naar standaardwaardes (dit lijkt me nog veel sterker).

Wie weet dit en @Sylvia, ik neem aan dat jij dit ook hebt met jou CDJ-800's, wat is jouw visie hierop?
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
23-10-2005 14:29
Die op de TTX kan je trouwens met een potje zout nemen hoor
Nee hoor, als je de waarde die hij aangeeft verdubbeld of halveert (na 1 minuut gewacht te hebben), zit je er meestal niet meer dan 30-40 bpm vanaf, werkt dus best goedlaugh :D.

Bij mijn Behringer mengpaneel (VMX1000) is het zo'n ramp, dat als je de BPM counters op hetzelfde kanaal zet, ze nog allebij iets totaal anders aangevenlaugh :D. Allen die op de Denon DN-S1000 werken goed.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-10-2005 20:25
Laten we nou alsjeblieft de BPM counters van de CDJ-1000 (of wat voor speler dan ook) geen magische krachten toekennen. Deze speler geeft een goede indicatie van het aantal BPM, maar niet meer dan dat. En gelukkig maar.

Het is echt niet zo dat de speler iets doet met het tempo van de muziek om het ook echt op dat (toch vrij grof: geen decimalen) weergegeven aantal BPM's te laten uitkomen. Als twee platen die volgens de teller hetzelfde aantal bpms hebben zonder correctie goed met elkaar mixen is dat maar vanwege één oorzaak: toeval!

Ik kan me nog eerder voorstellen dat de producent van een housetrack zijn drumcomputer op een heel aantal bpm's instelt als hij begint. Dan zou het inderdaad kunnen dat twee tracks die volgens de speler allebei "130" bpm zijn dat ook echt zijn.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
23-10-2005 21:31

Victor schreef:

Het is echt niet zo dat de speler iets doet met het tempo van de muziek om het ook echt op dat (toch vrij grof: geen decimalen) weergegeven aantal BPM's te laten uitkomen. Als twee platen die volgens de teller hetzelfde aantal bpms hebben zonder correctie goed met elkaar mixen is dat maar vanwege één oorzaak: toeval!
Kocht van de week nog een dubbel CD: Hed Kandi 2003 Disco Kandi.

Om de CD te leren kennen: CD 1 in Speler 1 en CD 2 in Speler 2. Vervolgens gewoon op het domme af track 1 CD 1 met track 1 CD 2 en die met track 2 CD 1 enzovoort. Kon zo op exact 2 nummers na uit gaan van de BPM waarde van de CDJ1000. En dan heb ik het over mixen van een dikke minuut die beattechnisch gewoon strak lopen. Voor de rest deed er nit toe aangezien het om de CD te leren kennen was.

Dus in totaal 4 mixjes (2 nummers die afweken) zelf moeten zoeken waar ze gelijk liepen en voor de rest was het kwestie van: pitchfader goed zetten, cue-point maken en juiste moment op play drukken.

Deze CD is geen uitzondering, het lijkt dus echt of bijna elke producent een plaat maakt in "hele bpm's".
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag

Terug naar forum Reageer (zonder quote)