Rookmachine storen / ontstoren
(31 reacties. Pagina 3 van 4)Moderator(s): Dré
SwojStandaard Lid Uit: België Sinds: 21-1-2005 Laatste: 21-11-2010 Berichten: 31 | 2-6-2005 10:35 |
stekelvarke schreef: maar zoals tom al zij gaa niet zitten kl*ten met iets waar je niet al te veel van kent. ga naar en kennis die er wel wat van kent(als dit natuurlijk echt zo is) of doe hem eens binnen in een elektronica zaak of bij een verhuur bedrijf dat ook herstellingen doet ofzo want met van die kleine electronische komponenten kan je toch heel wat schade aanrichten ik heb in mijn jonge "cariere" al heel wat leds zien uiteenspatten kapjes van kondensatoren die met de kracht van een kogel wegvliegen, brandjes en heel veel rook en stank gezien en gerokenAlle gekheid op een stokje, een condensator over een knopje plaatsen is niet zo moeilijk. Al weet ik niet of het gaat helpen vermits de OP spreekt over een brom en geen klik zoals bij iedereen hier... | |
mvg | |
MauriceStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-4-2003 Laatste: 15-11-2012 Berichten: 731 | 2-6-2005 12:20 |
is het niet makkelijker om eerst eens uit te sluiten of het geen aardings probleem is.. dus even je rookdoos in dezelde stekkerdoos pluggen als je versterkers evoila. en het solderen enzo maar laten waarschijnlijk gaat het hier om een goedkope rookdoos en ja, dan had je maar een betere moeten kopen. deze zijn het niet waard er aan te laten sleutelen. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 2-6-2005 12:22 |
Swoj schreef: Alle gekheid op een stokje, een condensator over een knopje plaatsen is niet zo moeilijk. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SwojStandaard Lid Uit: België Sinds: 21-1-2005 Laatste: 21-11-2010 Berichten: 31 | 2-6-2005 12:44 |
Ik denk zelfs niet dat er één op het lichtnet hoeft aangesloten te worden want het knopje om hem te laten roken werkt volgens mij onder laagspanning. En ik denk wel dat het dit knopje is wat bedoeld wordt. Voor het lichtnet: keramische condensator (of soortgelijk maar alleszinds geen elco!) en een beetje ruim bemeten qua max spanning (een 250V zou moeten volstaan maar je weet maar nooit, dus liever een 400V type) voor de grootte zou ik het zo uit het hoofd niet weten maar dat moet wel te vinden zijn. Ok sorry, het is niet omdat ik iets van elektronica denk af te kennen (ik heb er dan ook voor gestudeerd) dat ik er maar vanuit moet gaan dat iedereen dat weet. | |
mvg | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 2-6-2005 15:01 |
Swoj schreef: Ik denk zelfs niet dat er één op het lichtnet hoeft aangesloten te worden want het knopje om hem te laten roken werkt volgens mij onder laagspanning. En ik denk wel dat het dit knopje is wat bedoeld wordt.Voor het lichtnet: keramische condensator (of soortgelijk maar alleszinds geen elco!) en een beetje ruim bemeten qua max spanning (een 250V zou moeten volstaan maar je weet maar nooit, dus liever een 400V type) OK... Keramisch? Zijn die "self healing"? De meeste niet. Zijn ze pulsvast? De meeste niet. Nope, geen keramische condensator dus (MKP komt eerder).400V type? Joh. Wat is de topwaarde van een 230V RMS sinus??? Dan zit je met je 400V type al pittig aan de krappe kant (of was je vergeten dat het GROS van de condensatoren een DC spec mee krijgen?). 630V DC komt dus eerder EN self healing en, als het even kan, pulsvast. voor de grootte zou ik het zo uit het hoofd niet weten maar dat moet wel te vinden zijn. Een waarde van 10-100nF is erg gebruikelijk (wordt ook veel in snubbers gebruikt).Ok sorry, het is niet omdat ik iets van elektronica denk af te kennen (ik heb er dan ook voor gestudeerd) dat ik er maar vanuit moet gaan dat iedereen dat weet. Schijnbaar is het allemaal toch wat ingewikkelder dan je jezelf voorstelde.PS: Over ontstoorcondensatoren (voor 230V gebruik) zijn reeds eerder diverse topics geweest. | |
SwojStandaard Lid Uit: België Sinds: 21-1-2005 Laatste: 21-11-2010 Berichten: 31 | 2-6-2005 15:06 |
Dré schreef: Swoj schreef: Ik denk zelfs niet dat er één op het lichtnet hoeft aangesloten te worden want het knopje om hem te laten roken werkt volgens mij onder laagspanning. En ik denk wel dat het dit knopje is wat bedoeld wordt.Voor het lichtnet: keramische condensator (of soortgelijk maar alleszinds geen elco!) en een beetje ruim bemeten qua max spanning (een 250V zou moeten volstaan maar je weet maar nooit, dus liever een 400V type) Overdat ingewikkeld: Ik heb mijn elektronica op school geleerd maar heb ook veel geleerd door het zelf te proberen en zelf te maken. En ja, voor ik aan iets begin probeer ik altijd te zoeken naat info over wat ik doe. Zoals datasheets over componenten enzo. Sorry dat ik dat nu even niet heb gedaan. Was wel met de beste bedoelingen...OK... Keramisch? Zijn die "self healing"? De meeste niet. Zijn ze pulsvast? De meeste niet. Nope, geen keramische condensator dus (MKP komt eerder). 400V type? Joh. Wat is de topwaarde van een 230V RMS sinus??? Dan zit je met je 400V type al pittig aan de krappe kant (of was je vergeten dat het GROS van de condensatoren een DC spec mee krijgen?). 630V DC komt dus eerder EN self healing en, als het even kan, pulsvast. [/qoute schreef:De meeste die voor deze toepassingen gebruikt worden (ik ga niet discusiëren over het type, als jij zegt dat dat zo is dan kan dat maar ik heb voor deze toepassing alleen keramische gebruikt, of mijn elektronica-boer weet altijd heel precies wat ik bedoel)die ik dus al gezien heb zijn er van 400V. En zij dienen voor ontstoring van een schakelaar. voor de grootte zou ik het zo uit het hoofd niet weten maar dat moet wel te vinden zijn. Een waarde van 10-100nF is erg gebruikelijk (wordt ook veel in snubbers gebruikt).Ok sorry, het is niet omdat ik iets van elektronica denk af te kennen (ik heb er dan ook voor gestudeerd) dat ik er maar vanuit moet gaan dat iedereen dat weet. Schijnbaar is het allemaal toch wat ingewikkelder dan je jezelf voorstelde.PS: Over ontstoorcondensatoren (voor 230V gebruik) zijn reeds eerder diverse topics geweest. | |
mvg | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 2-6-2005 15:21 |
No problem, een forum kan ook als "vangnet" fungeren ;-) | |
CalipsoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-3-2004 Laatste: 6-10-2024 Berichten: 506 | 2-6-2005 17:41 |
renesnelleman schreef: Hoe of wat doe je daar dan mee Calipso... daar het niet echt profi overkomt...Bovendien gaat deze f80z (die al 5 jaar meegaat) binnenkort de duer uit. | |
wat een onzin in dit vak | |
StekelvarkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 10-12-2003 Laatste: 2-8-2014 Berichten: 713 | 2-6-2005 19:15 |
Swoj schreef: stekelvarke schreef: maar zoals tom al zij gaa niet zitten kl*ten met iets waar je niet al te veel van kent. ga naar en kennis die er wel wat van kent(als dit natuurlijk echt zo is) of doe hem eens binnen in een elektronica zaak of bij een verhuur bedrijf dat ook herstellingen doet ofzo want met van die kleine electronische komponenten kan je toch heel wat schade aanrichten ik heb in mijn jonge "cariere" al heel wat leds zien uiteenspatten kapjes van kondensatoren die met de kracht van een kogel wegvliegen, brandjes en heel veel rook en stank gezien en gerokenAlle gekheid op een stokje, een condensator over een knopje plaatsen is niet zo moeilijk. Al weet ik niet of het gaat helpen vermits de OP spreekt over een brom en geen klik zoals bij iedereen hier... en dit alles was op laagspanning. dus zelfs laagspanning is niet zo ontschuldig als ze eruit ziet | |
exit night into LIGHT | |
DJDSReservebank Uit: Nederland Sinds: 28-2-2005 Laatste: 14-2-2008 Berichten: 143 | 2-6-2005 20:58 |
calipso schreef: renesnelleman schreef: Hoe of wat doe je daar dan mee Calipso... daar het niet echt profi overkomt...Bovendien gaat deze f80z (die al 5 jaar meegaat) binnenkort de duer uit. | |
0900-DJDS |