Forum > Licht

Rookmachine storen / ontstoren

(31 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
SwojStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-1-2005
Laatste: 21-11-2010
2-6-2005 10:35

stekelvarke schreef:

maar zoals tom al zij gaa niet zitten kl*ten met iets waar je niet al te veel van kent. ga naar en kennis die er wel wat van kent(als dit natuurlijk echt zo is) of doe hem eens binnen in een elektronica zaak of bij een verhuur bedrijf dat ook herstellingen doet ofzo want met van die kleine electronische komponenten kan je toch heel wat schade aanrichten ik heb in mijn jonge "cariere" al heel wat leds zien uiteenspatten kapjes van kondensatoren die met de kracht van een kogel wegvliegen, brandjes en heel veel rook en stank gezien en geroken
Laat er mij dan aan denken dat ik nooit iets bij jou binnen breng laugh :D
Alle gekheid op een stokje, een condensator over een knopje plaatsen is niet zo moeilijk. Al weet ik niet of het gaat helpen vermits de OP spreekt over een brom en geen klik zoals bij iedereen hier...
mvg
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
2-6-2005 12:20
is het niet makkelijker om eerst eens uit te sluiten of het geen aardings probleem is.. dus even je rookdoos in dezelde stekkerdoos pluggen als je versterkers evoila. en het solderen enzo maar laten waarschijnlijk gaat het hier om een goedkope rookdoos en ja, dan had je maar een betere moeten kopen. deze zijn het niet waard er aan te laten sleutelen.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
2-6-2005 12:22

Swoj schreef:

Alle gekheid op een stokje, een condensator over een knopje plaatsen is niet zo moeilijk.
En welk type condensator mag gebruikt worden op het lichtnet? Is dat ook eenvoudig? Zo ja, leg het SVP even uit aan diegenen die het niet weten (inclusief markeringen waar op gelet moet worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SwojStandaard Lid
2-6-2005 12:44
Ik denk zelfs niet dat er één op het lichtnet hoeft aangesloten te worden want het knopje om hem te laten roken werkt volgens mij onder laagspanning. En ik denk wel dat het dit knopje is wat bedoeld wordt.

Voor het lichtnet: keramische condensator (of soortgelijk maar alleszinds geen elco!) en een beetje ruim bemeten qua max spanning (een 250V zou moeten volstaan maar je weet maar nooit, dus liever een 400V type) voor de grootte zou ik het zo uit het hoofd niet weten maar dat moet wel te vinden zijn.

Ok sorry, het is niet omdat ik iets van elektronica denk af te kennen (ik heb er dan ook voor gestudeerd) dat ik er maar vanuit moet gaan dat iedereen dat weet.
mvg
DréAdministrator
2-6-2005 15:01

Swoj schreef:

Ik denk zelfs niet dat er één op het lichtnet hoeft aangesloten te worden want het knopje om hem te laten roken werkt volgens mij onder laagspanning. En ik denk wel dat het dit knopje is wat bedoeld wordt.
In dat geval zal de schakelaar dus niet storen aangezien het schakelen van een laagspanning alleen in ZEER ZEER ZEER uitzonderlijke omstandigheden zal leiden tot storingen op andere apparaten. Als er sprake is van storingen in andere apparaten dan komt dit (ongeveer) 99.9% van de keren doordat 230V geschakeld wordt en er daarbij een pittige vlamboog getrokken wordt tijdens het schakelen. Bij een schakelaar die een 12V spanning moet sinken over 1k hebben we het over een totaal mieterig spanningkje met daarbij een totaal mieterige stroom. Zo mieterig dat de vlamboog die daarbij getrokken wordt waarschijnlijk niet meer te zien is in het EM spectrum op een afstand van, ooh, 1cm of zo.
Voor het lichtnet: keramische condensator (of soortgelijk maar alleszinds geen elco!) en een beetje ruim bemeten qua max spanning (een 250V zou moeten volstaan maar je weet maar nooit, dus liever een 400V type)
OK... Keramisch? Zijn die "self healing"? De meeste niet. Zijn ze pulsvast? De meeste niet. Nope, geen keramische condensator dus (MKP komt eerder).

400V type? Joh. Wat is de topwaarde van een 230V RMS sinus??? Dan zit je met je 400V type al pittig aan de krappe kant (of was je vergeten dat het GROS van de condensatoren een DC spec mee krijgen?). 630V DC komt dus eerder EN self healing en, als het even kan, pulsvast.
voor de grootte zou ik het zo uit het hoofd niet weten maar dat moet wel te vinden zijn.
Een waarde van 10-100nF is erg gebruikelijk (wordt ook veel in snubbers gebruikt).
Ok sorry, het is niet omdat ik iets van elektronica denk af te kennen (ik heb er dan ook voor gestudeerd) dat ik er maar vanuit moet gaan dat iedereen dat weet.
Schijnbaar is het allemaal toch wat ingewikkelder dan je jezelf voorstelde.

PS: Over ontstoorcondensatoren (voor 230V gebruik) zijn reeds eerder diverse topics geweest.
SwojStandaard Lid
2-6-2005 15:06

Dré schreef:

Swoj schreef:

In dat geval zal de schakelaar dus niet storen aangezien het schakelen van een laagspanning alleen in ZEER ZEER ZEER uitzonderlijke omstandigheden zal leiden tot storingen op andere apparaten. Als er sprake is van storingen in andere apparaten dan komt dit (ongeveer) 99.9% van de keren doordat 230V geschakeld wordt en er daarbij een pittige vlamboog getrokken wordt tijdens het schakelen. Bij een schakelaar die een 12V spanning moet sinken over 1k hebben we het over een totaal mieterig spanningkje met daarbij een totaal mieterige stroom. Zo mieterig dat de vlamboog die daarbij getrokken wordt waarschijnlijk niet meer te zien is in het EM spectrum op een afstand van, ooh, 1cm of zo.
Dit was inderdaad ook een bedenking die ik me 5 minuten erna maakte, dus dit kon het ook niet zijn.
Voor het lichtnet: keramische condensator (of soortgelijk maar alleszinds geen elco!) en een beetje ruim bemeten qua max spanning (een 250V zou moeten volstaan maar je weet maar nooit, dus liever een 400V type)

OK... Keramisch? Zijn die "self healing"? De meeste niet. Zijn ze pulsvast? De meeste niet. Nope, geen keramische condensator dus (MKP komt eerder).

400V type? Joh. Wat is de topwaarde van een 230V RMS sinus??? Dan zit je met je 400V type al pittig aan de krappe kant (of was je vergeten dat het GROS van de condensatoren een DC spec mee krijgen?). 630V DC komt dus eerder EN self healing en, als het even kan, pulsvast.
[/qoute schreef:

De meeste die voor deze toepassingen gebruikt worden (ik ga niet discusiëren over het type, als jij zegt dat dat zo is dan kan dat maar ik heb voor deze toepassing alleen keramische gebruikt, of mijn elektronica-boer weet altijd heel precies wat ik bedoel)die ik dus al gezien heb zijn er van 400V. En zij dienen voor ontstoring van een schakelaar.
voor de grootte zou ik het zo uit het hoofd niet weten maar dat moet wel te vinden zijn.
Een waarde van 10-100nF is erg gebruikelijk (wordt ook veel in snubbers gebruikt).
Schijnbaar is het allemaal toch wat ingewikkelder dan je jezelf voorstelde.

PS: Over ontstoorcondensatoren (voor 230V gebruik) zijn reeds eerder diverse topics geweest.
Overdat ingewikkeld: Ik heb mijn elektronica op school geleerd maar heb ook veel geleerd door het zelf te proberen en zelf te maken. En ja, voor ik aan iets begin probeer ik altijd te zoeken naat info over wat ik doe. Zoals datasheets over componenten enzo. Sorry dat ik dat nu even niet heb gedaan. Was wel met de beste bedoelingen...
mvg
DréAdministrator
2-6-2005 15:21
No problem, een forum kan ook als "vangnet" fungeren ;-)
CalipsoStandaard Lid
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 6-10-2024
2-6-2005 17:41

renesnelleman schreef:

Hoe of wat doe je daar dan mee Calipso... daar het niet echt profi overkomt...
nah als ik een rookdoos meeheb staat de muziek zo hard dat je nauwlijks hoort. of je moet er op letten.
Bovendien gaat deze f80z (die al 5 jaar meegaat) binnenkort de duer uit.
wat een onzin in dit vak
StekelvarkeStandaard Lid
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
2-6-2005 19:15

Swoj schreef:

stekelvarke schreef:

maar zoals tom al zij gaa niet zitten kl*ten met iets waar je niet al te veel van kent. ga naar en kennis die er wel wat van kent(als dit natuurlijk echt zo is) of doe hem eens binnen in een elektronica zaak of bij een verhuur bedrijf dat ook herstellingen doet ofzo want met van die kleine electronische komponenten kan je toch heel wat schade aanrichten ik heb in mijn jonge "cariere" al heel wat leds zien uiteenspatten kapjes van kondensatoren die met de kracht van een kogel wegvliegen, brandjes en heel veel rook en stank gezien en geroken
Laat er mij dan aan denken dat ik nooit iets bij jou binnen breng laugh :D
Alle gekheid op een stokje, een condensator over een knopje plaatsen is niet zo moeilijk. Al weet ik niet of het gaat helpen vermits de OP spreekt over een brom en geen klik zoals bij iedereen hier...
was niet bij mij hoor laugh :D buite die rook dan shut up :X razz :p
en dit alles was op laagspanning. dus zelfs laagspanning is niet zo ontschuldig als ze eruit ziet
exit night into LIGHT
DJDSReservebank
Sinds: 28-2-2005
Laatste: 14-2-2008
2-6-2005 20:58

calipso schreef:

renesnelleman schreef:

Hoe of wat doe je daar dan mee Calipso... daar het niet echt profi overkomt...
nah als ik een rookdoos meeheb staat de muziek zo hard dat je nauwlijks hoort. of je moet er op letten.
Bovendien gaat deze f80z (die al 5 jaar meegaat) binnenkort de duer uit.
Hoe harder de muziek staat hoe harder de versterker staat dus ook hoe harderde zoem/tik/brom is.
0900-DJDS

Terug naar forum Reageer (zonder quote)