Forum > Geluid

DAP AB15 oud model?

(50 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
25-5-2005 18:27
Ok TCMC, bedankt voor de tip happy :)
Niet goed, wel hard!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-5-2005 18:52

joepurlings schreef:

Ok TCMC, bedankt voor de tip happy :)
Ach ja, liever door een medeforummer getipt worden dan dat misschien een hele thread moet verdwijnen. Hoewel er verschillen zijn met de catalogus, vallen de TS parameters erg mee en zijn ze interessant voor de wat meer serieuze boxenbouwers die met weinig geld willen beginnen. Uiteindelijk heeft iedereen er wat aan.

TCMC
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
25-5-2005 19:17
Waarom zouden ze deze gegevens dan niet publiceren, als ze er wel over beschikken, en ze niet zo beroerd zijn?
Niet goed, wel hard!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-5-2005 19:37

joepurlings schreef:

Waarom zouden ze deze gegevens dan niet publiceren, als ze er wel over beschikken, en ze niet zo beroerd zijn?
In het verleden heb ik bij een elektronicazaak stage gelopen. Op losse onderdelen wordt gewoon erg weinig op verdiend en veel elektronicazaken hebben geen losse onderdelen meer in hun assortiment. Gelukkig ken ik nog aardige techneuten en kleine winkeliers die mij wel eens van gegevens voorzien :)

Highlite is een importeur/distributeur van diverse Chinese OEM merken. Boxen en andere apparatuur worden dus klant en klaar aangeleverd en ik ga er van uit dat Highlite geen belang heeft op specificaties van losse onderdelen en vertrouwt dus op de specificaties van de Chinese fabrikanten.

Van de andere kant: Voor het nameten van TS parameters heb je alleen maar een computer + software nodig. Een tijdje geleden heb ik de AX-10 en AX-15B nagemeten en de TS parameters zien er zelfs zeer goed uit.

TCMC
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
25-5-2005 19:41
Tja als ze de losse speakers niet willen verkopen moeten ze ze ook maar niet in de catalogus zetten vind ik...

Dat Highlite de speakertjes niet in kerkrade in elkaar zet snap ik ook wel wink ;)
Niet goed, wel hard!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-5-2005 19:59

joepurlings schreef:

Tja als ze de losse speakers niet willen verkopen moeten ze ze ook maar niet in de catalogus zetten vind ik...
Eigenlijk zijn het de spareparts van bestaande kant en klare speakersystemen. Philips gaf voor hun speakers ook alleen maar summiere gegevens. Waarom zou Highlite meer gegevens moeten vermelden?

In het verleden vroeg ik aan Philips Eindhoven ook de datasheets van hun speakers en kreeg er ook netjes antwoord op. De kopieën werden enkele weken later gratis in een A4 envellop verstuurd. Later heb ik het databoek verschaft waar ik veel plezier aan gehad heb.

Onlangs heb ik het lijstje van TS parameters van Skytronic geplukt. Die parameters wil je echt niet weten. Zie https://www.skytronic.com/rsc/doc/thielesmall_902127.pdf

TCMC
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
25-5-2005 23:24
@ TCMC:

Heb je toevallig het nummer van Philips bij de hand waar je die gegevens gekregen hebt? Ik wil namelijk van de zomer 2 Philips MFB speakers ombouwen tot kleine actieve monitors, dwz:
- andere kast (als floormonitor, maar ook met statiefflens)
- andere aansluitingen
- evt. maak ik er een limiter in, moet nog nakijken of philips hier nog niet in voorzien heeft
Niet goed, wel hard!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
26-5-2005 07:56
1 x bewerkt. Laatst door TCMC op 27-5-2005 07:50

joepurlings schreef:

@ TCMC:

Heb je toevallig het nummer van Philips bij de hand waar je die gegevens gekregen hebt? Ik wil namelijk van de zomer 2 Philips MFB speakers ombouwen tot kleine actieve monitors, dwz:
- andere kast (als floormonitor, maar ook met statiefflens)
- andere aansluitingen
Het ombouwen van MFB luidsprekers van Philips kun je vergeten. Deze boxen zijn echt optimaal gebouwd voor de beste klankweergave. Ik heb overigens 2x 541 naast mijn TFT scherm staan en het zijn ideale nearfield monitoren.

Voor de aansluitingen zijn genoeg verloopkabels in omloop.

Het nummer van Philips is het hoofdkantoor in Eindhoven. Philips levert geen ondersteuning meer aan MFB luidsprekers. Er is wel een MFB site.
- evt. maak ik er een limiter in, moet nog nakijken of philips hier nog niet in voorzien heeft
Voor het bouwen van een limiter heb je zeer gedegen elektronicakennis nodig en is niet zo gemakkelijk. Enhancers, compressors, filters, dat is vele malen gemakkelijker om te ontwerpen en te bouwen. Verder heeft het bouwen van een limiter in een MFB box totaal geen zin omdat er klankcorrecties plaatsvinden. Zelfs een dbx limiter (die de beste compressor/limiter IC's maken) is niet geschikt. Je kunt dan beter uitwijken naar bijv. een LEM D-400.

TCMC
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
26-5-2005 11:27
De originele MFB kast is niet meer helmaal netjes. De versterkerplaat hangt er achter los in ed.
Ik was van plan een behuizing te maken, zoals philips dit zelf ook doet, met dezelfde inhoud en het versterkerdeel gescheiden van het luidsprekerdeel.

De limiter is alleen bedoeld om beschadiging door te hoge ingangssignalen te voorkomen. Dit lijkt me niet echt problematisch met de terugkoppeling in de basspeaker.

Ik kan natuurlijk wel verloopjes maken naar din-pluggen. Deze heb ik ook wel liggen, maar ik wil er nette, compacte monitorkistjes van maken, voor dj- en licht zang gebruik.
Niet goed, wel hard!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
26-5-2005 18:17

joepurlings schreef:

De limiter is alleen bedoeld om beschadiging door te hoge ingangssignalen te voorkomen. Dit lijkt me niet echt problematisch met de terugkoppeling in de basspeaker.
Als je naar het schema had gekeken, dan zie je dat het zo goed als onmogelijk is om de eerste transistor van de input op te blazen.

Het rendement van de MFB boxen is erg laag en ondanks de fraaie klank komt er zelfs geen druk van deze boxen af.

Wat hooguit kan helpen is een multiband compressor en een 2e orde subsonic filter om de MFB boxen wat harder te laten klinken zonder te gaan vervormen. Dit kun je doen met bijv. de Behringer DEQ2496.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)