Forum > Newbie Forum

Beste manier om ergens te gaan draaien ( hoe aan te pakken )

(66 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
13-5-2005 22:13
D'r zitten hier een paar mensen zich helemaal het ongans te typen voor je, en het lijkt totaal niet over te komen. Da's jammer, maar misschien ben je er gewoon echt nog niet aan toe.
MrmarcellosStandaard Lid
Sinds: 9-5-2005
Laatste: 11-6-2024
13-5-2005 22:44
ik vind het ook fijn dat er gereageerd word op mijn vraag dat zeker!!

Ik snap ook wat jullie bedoelen had het alleen nog nooit zo bekeken.

Ik zie mezelf als ik ooit, ik zeg als, ergens sta te draaien niet makkelijk mijn set zo aanpassen dat ik eigenlijk er voor zorg dat de dansvloer leger word mensen gaan drinken en daarna het feest weer opvoer. Dat lijkt me dus lastig!

Ik snap ook wel dat de uitbater het maar al te plezier vind om geld in het laadje te krijgen maar misschien denk ik teveel als iemand uit het publiek en wil alleen maar dansen. Natuurlijk heeft de uitbater er niets aan als je alleen maar op de dansvloer staat.

Het zal ook wel leren zijn om het zo te doen zodat je beide ( publiek en uitbater ) tevreden kunt stellen maar dat zal oefenen zijn ( kan het niet anders leren dan het in de praktijk brengen )

Kijk het komt allemaal wel over maar ik had nog nooit zo erover nagedacht dat je dat ook gevraagd/gezegd kon worden.
"Excessivemix radioshow now available on 7 streams"
FredjeStandaard Lid
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
13-5-2005 22:47
wijs geantwoord.

zal de laatste denk tip geven......................

waar denk jij dan dat alles van betaalt word in een uitgaansgelegenheid???
zou het wellicht de drankomzet kunnen zijn ashamed :$ maar ik zou het mis kunnen hebben laugh :D

just kidding-ben je nu aan het pesten maar dat is wel wat de kosten moet betalen-drank en nog s drank
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
FredjeStandaard Lid
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
13-5-2005 22:48
en van het alleen maar dansen word de schoenmaker wijzer maar niet het horecabedrijf laugh :D
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
MrmarcellosStandaard Lid
13-5-2005 22:48
ja je heb gelijk moet ergens vandaan komen het geld..
SylviaEx Lid
13-5-2005 23:18
Drankomzet en (indien van toepassing) entreegeld.

Dat laatste gaat pas lonen bij grotere namen, ben je nu (nog) niet, dus in jouw geval vooral drankomzet. Dat betekent dat de uitbater bepaalt of je goed genoeg bent om te draaien in zijn/haar tent. De kans om een uitbater hiervan te overtuigen krijgen de meeste dj's niet, slecht sommigen wel. Dat betekent dat je de kans die je krijgt niet moet verprutsen. Als je eenmaal een slechte indruk hebt gemaakt zal het namelijk niet meevallen om daar weer vanaf te komen, of je moet het echt in een andere stad gaan proberen.

Mijn hint: ben je er nog niet aan toe, neem dat risico op je eerste kans dan niet en blijf gewoon nog even een tijdje thuis oefenen of op kleine feesten met vrienden. Ga uit op plaatsen waar je denkt ooit te kunnen draaien (wees niet té ambitieus, doe iets haalbaars) en observeer de dj's goed. Kijk en luister naar wat ze doen, en denk niet te snel dat jij het beter kan, maar probeer te leren van zowel hun sterke en minder sterke punten.

Hoe staat het met je muziekkennis en -collectie? Als je denkt niet te kunnen inspringen op het moment, werk daar dan ook nog een tijdje intensief aan.

Ambiëer ook niet meteen een hele avond draaien. Probeer eens of je ergens een uurtje mag, bijvoorbeeld aan het begin van een avond (als de vloer per definitie nog zo goed als leeg is).
ReindStandaard Lid
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
14-5-2005 04:31
1 gouden tip...... gewoon naar binnen lopen met platen tas en al en gewoon zeggen dat je komt draaien.

Nu kunnen er 3 dingen gebeuren.

1 - ze lachen je recht in je bek uit en hebben je meteen door.

2 - Ze laten je naar binnen, na 10 miuten staat er iemand op je schouder te tikken en zegt dat er helemaal geen dj geboekt was en dat je als de sodemieter weg moet wezen.

3 - Ze komen er achter dat je er helemaal niet hoort maar laten je staan omdat je eigenlijk best lekker staat te draaien.

Ik heb optie 3 mee gemaakt. Overigens draaide ik destijds al een aardige tijd buiten de deur en had al een behoorlijke ervaring. Echer zocht ik toen een resident plekje in de buurt waar ik lekker dingen uit kon proberen. Na een hoop gezeur en gezeik van vrienden liep het uit op een weddenschap. Als ik ergens zo naar binnen zou lopen en heteen half uur zou vol houden om te blijven draaien kreegik de pot (de pot die we altijd maken voor een avondje uit gaan en aangezien de tenten waar we eerder altijd vertoefden niet goedkoop waren was dat een mooie bak geld gezien we met 5 personen waren), hield ik het niet vol dan moest ik de pot terug geven en de rest van de avond de drank betalen..... en het duurt ff voor die lui compleet lam zijn dus dat koste me een hoop geld. Tent uitgezocht waarvan ik wist dat mijn muziek geliefd was en de huidige dj ruk was op die avond en zo geschiede.

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Na een uur werd ik achter de draaitafels weg geschopt door de dj die daar resient was en helemaal niet blij met me was, ik stond echter 2 weken later wel op zijn plek en heb regelmatig het lekker puh gebaar naar hem gemaakt op de vrijdag avond.... wink ;)

Ik moet wel eerlijk toe geven dat ik 7 kleuren van de regenboog heb staan schijten in dat uurtje en blij weg liep toen het allemaal afgelopen was. Bhalve een oede stunt was het ook nog is een geslaagd plan.

Overigens ben ik het niet eens met een aantal mensen die zeggen dat je maar moet draaien wat het publiek leuk vind. Als ik ergens sta te draaien ben je geboekt m wat je draait en om hoe je draait.
Ik vind persoonlijk dat daar niet vanaf geweken hoeft te worden door een DJ, dat is namelijk een fout van degene die jou geboekt heeft.
Ik heb wel eens met een tas vol 2 step en garage op een deephouse feestje gestaan. Nu probeer je er dan maar het beste van te maken maar dat een organisator/uitbater geen verstand heeft van muziek is op dat moment niet mijn schuld, als er geen hond wil dansen..... tsja jammer dan. Ik ben geboekt om wat ik doe en wijk daar ook zeer zeker niet teveel vanaf. Zal lekker worden als die lui snoeiharde hardhouse willen horen en ik garage draai, dan hebben ze mooi pech want zulke muziek word er niet gedraaid als ik er sta. wink ;) (overigens nog nooit mee gemaakt dat er echt totaal geen reactie kwam uit een zaal, fingers crossed maar ik heb zelfs met mijn raarste dingen mensen nog aan het dansen gekregen.... of iets wat er op leek wink ;) )

Bovenstaande geld niet als je net begint..... dan zeg je nee of je slikt het gewoon en doet wat er gevraagd word.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
MrmarcellosStandaard Lid
14-5-2005 10:01
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 14-5-2005 15:26

Reind schreef:

Overigens ben ik het niet eens met een aantal mensen die zeggen dat je maar moet draaien wat het publiek leuk vind. Als ik ergens sta te draaien ben je geboekt m wat je draait en om hoe je draait.
Ik vind persoonlijk dat daar niet vanaf geweken hoeft te worden door een DJ, dat is namelijk een fout van degene die jou geboekt heeft.
Ik heb wel eens met een tas vol 2 step en garage op een deephouse feestje gestaan. Nu probeer je er dan maar het beste van te maken maar dat een organisator/uitbater geen verstand heeft van muziek is op dat moment niet mijn schuld, als er geen hond wil dansen..... tsja jammer dan. Ik ben geboekt om wat ik doe en wijk daar ook zeer zeker niet teveel vanaf. Zal lekker worden als die lui snoeiharde hardhouse willen horen en ik garage draai, dan hebben ze mooi pech want zulke muziek word er niet gedraaid als ik er sta. (overigens nog nooit mee gemaakt dat er echt totaal geen reactie kwam uit een zaal, fingers crossed maar ik heb zelfs met mijn raarste dingen mensen nog aan het dansen gekregen.... of iets wat er op leek )

Bovenstaande geld niet als je net begint..... dan zeg je nee of je slikt het gewoon en doet wat er gevraagd word.
Het zal je maar gebeuren wanneer je zoals mij alleen maar progressive, trance en een enkele hardstyle plaat in je collectie en die mensen willen iets compleet anders horen!
Edit Mod: Dré: Quotefix. Lees de forumhelp even door!~
SylviaEx Lid
14-5-2005 11:45
De discussie draaien waar je voor geboekt bent (nogal wat dance-dj's) of draaien wat je publiek wil (nogal wat drive-ins) is er eentje zonder einde.

Maar uiteindelijk bepaalt je publiek wat er met een dj gebeurt. Een dj die hardnekkig avond na avond de vloer leeg weet te houden, omdat-ie draait waar hij voor geboekt is, is een dj die geen lang leven beschoren is. Een dj met een goede naam daarentegen, die het na een paar avonden voor elkaar krijgt dat het publiek gaat waarderen wat-ie draait en de tent langzaam volloopt met de mensen die de uitbater voor ogen had, kan rustig zijn gang gaan. (Maar dit laatste is voor de meeste newbie-dj's niet weggelegd, en de newbies die denken dat dit wel voor hen is weggelegd hebben veelal een plaat voor hun kop die zo dik is dat ze hun eigen arrogantie niet zien als ze recht voor de spiegel staan.)
MrmarcellosStandaard Lid
14-5-2005 12:21
Als ik ergens gevraagd word of ik kan ergens draaien en ik heb in mijn collectie bij mijn platen, cd's ( prog. trance hardstyle ) en ze wensen ineens top40 dan kan ik daar toch niet op inspringen?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)