Forum > Newbie Forum

Echte Newbie-vraag: Gebruik van de Equalizer

(26 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
13-10-2004 22:25
Ok, dus het feit dat mijn "cue VU meter" redelijk flink in het rood staat maakt dus niets uit?

Nu maar hopen dat het (waarschijlijk) vervormde signaal niet extra schadelijk is voor mijn oren.
Ik zelf hoor trouwens niet echt duidelijk dat de que meter in het rood staat. Kan ook aan mijn koptelefoon liggen. Misschien dat ie te onzuiver is (dj2000 stanton)
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
14-10-2004 09:52

Dré schreef:

Accenten in een climax kun je beter (met BELEID) zetten in het mid. Hoog EN Laag NOOIT plussen, minnen is geen probleem. Mid kun je, met beleid en goed luisterend, SOMS plussen.
Je wordt toch af & toe niet goed van die dj's die de halve avond aan mid en hoog lopen te draaien alsof het een jampotdeksel is. Complete nummers en mijn oren worden ermee naar de haaien geholpen.

Ik plus de mid soms, meestal juist niet tijdens de climax van een nummer (want dan is er al genoeg te horen), maar juist in het stukje rust dat voor zo'n climax zit, waarin je soms alleen maar wat bas en vage geluidjes hoort, of helemaal geen bas. Als het een bekend nummer is, staat toch de hele vloer al richting te climax te hupsen en dan is even rotzooien met de eq wel leuk. Maar hou je oren in de gaten, want oh wee wat gaat dat snel slecht klinken.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
14-10-2004 10:24

Dacide schreef:

een vraagje tussen. Is niet de moeite waard om nieuw topic te openen.

-Ik mix middels hoofdtelefoon helemaal op mijn hoofd en beide platen gecued (dus kanaal 1 door speaker en kanaal 1 + door hoofdtelefoon (niet split cue).
Da's niet "helemaal op je hoofd". Helemaal op je hoofd is beide bronnen in de koptelefoon.
Ik stel een kanaal zodanig in dat de que meter netjes uitslaat tot net onder de 0db. Logischerwijs knalt de que meter in het rood als ik het 2e kanaal ook aanzet over koptelefoon. Op mijn gewone stereo VU meter blijf ik netjes onder de 0db.
Da's normaal. De PFL VU meters geven de output aan van de PFL BUS. Als er 1 bron op zit dan geeft hij de waarde van 1 bron. Zet je er 2 bronnen op dan geeft hij de waarde van 2 bronnen (meestal ongecorreleerde sommatie dus zo'n 3dB harder dan elke afzonderlijke bron). Bij 4 bronnen wordt dat ruwweg 6dB.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
14-10-2004 15:39
Ok thnx.

Maar ik heb mijn hoofdtelefoon dus WEL helemaal op mijn hoofd. Jeweetwel linkerschelp op linker oor en rechterschelp op rechter oor en de beugel gewoon boven op mijn hoofd.

kort samengevat: hij dit dus zoals ie behoort te zitten. En ik heb beide bronnen over mijn koptelefoon lopen. Het hele mixprocess heb ik dus mijn koptelefoon gewoon op.

(ergens een miscommunicatie?)
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
14-10-2004 15:44

Dacide schreef:

Ok thnx.

Maar ik heb mijn hoofdtelefoon dus WEL helemaal op mijn hoofd. Jeweetwel linkerschelp op linker oor en rechterschelp op rechter oor en de beugel gewoon boven op mijn hoofd.

kort samengevat: hij dit dus zoals ie behoort te zitten. En ik heb beide bronnen over mijn koptelefoon lopen.
Dat blijft een twistpunt,Dre zweert daarbij,ik ken er vele die zo geen goede performance neer kunnen zetten.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
14-10-2004 15:52
Ik bedoelde met mijn post niet om een statement te geven over "wat is goed/het beste" bij het dragen van koptelefoon.

Was puur bedoeld om Dré uit te leggen dat ik de koptelefoon wel op een bepaalde manier gebruik.
maar goed, lang leve de miscommunicatie.

Wat me wel opvalt is dat als ik op deze manier que, ik de platen nauwkeuriger gelijk zet. Met maar 1 schelp ben ik een stuk slordiger. (misschien kwestie van eraan wennen)

Ik heb echter geen ervaring in clubs/party's etc., slechts mijn eigen slaapkamer. Misschien dat mijn methode "on the road" minder goed werkt.
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
14-10-2004 16:22
Bij het matchen in de schelpen heb je NOOIT last van tijdvertragingen. Bij het matchen in shelp/speakers heb je altijd last van tijdvertragingen. Die zijn thuis (en bij een goed geregelde PA set met monitors) ronduit acceptabel MAAR soms kom je in omstandigheden waar het echt naadje is. In dat geval zal trouwens het matchen (dus de gelijkloop in procenten) nog steeds prima gaan MAAR zul je bij het inzetten van de nieuwe vaak even een kleine correctie moeten doen (of anticiperen op de vertraging die je krijgt van de PA speakers door de nieuwe iets "voor" te zetten).

Het is een kwestie van wennen EN het grote voordeel is dat de koptelefoon VEEL zachter gezet kan worden (omdat je ALLEEN gebruik kunt maken van de demping van omgevingsgeluiden bij een koptelefoon als je dat ding ook daadwerkelijk op je kop hebt zitten ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)