Forum > Newbie Forum

Beatmixen

(571 reacties. Pagina 27 van 58)
Moderator(s): Dré
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
19-5-2005 22:33
Is ook een ander topic over, wanneer je je nieuwe plaat in moet mixen wink ;) . En misschien moet je eens een setje luisteren van een goede DJ, en erop letten wanneer je hoort dat de nieuwe plaat erin komt.
DiontjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2003
Laatste: 1-6-2010
Berichten: 37
1-6-2005 14:51
Hmm, Nu ben ik dan ook een weekje bezig met mixen.. en ik vind dat de nummers ook nog lekker op elkaar aansluiten.
Echter de bass is altijd gewoon recht bovenop elkaar dus dat je een goeie dreun hoort als je de crossfader omgooit, Maar eigenlijk let ik niet zo op die beats en tel ik niet van 1234 1234 etc etc totdat ik er 16 heb. Is dit erg en kan dit de overmix van een plaat bederven?
Dit is mijn Quote
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
1-6-2005 14:56
Die dreun heb je liever niet, als je dat hebt, heb je er teveel bass in zitten; dus van de nieuwe plaat doe je eerst ff de bass wat dicht en na een tijdje doe je die open en de bass van de oude plaat wat dicht. Maar geen twee bassen door elkaar dus.

En dat met dat tellen. Sommige mensen tellen ook niet bewust, maar als je op het goede moment een plaat erin gooit, dan is er niks mis. Als je de plaat er gewoon willekeurig ingooit, dan loopt het niet mooi met andere geluiden en soms hoor je dat ook gewoon. Beste is dus gewoon zorgen dat de 'blokken' in princiepe gelijk lopen.
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
1-6-2005 15:33
Even hierop inhaken.
Wat ik vaak doe met beatmixen is op een bepaald moment gewoon de bas in een keer omdraaien. Natuurlijk wel op het juiste moment, dus aan het begin van een nieuw blok. Op deze manier kun je ook een paar keer achter elkaar de bas switchen. Bij sommige platen geeft dat een leuk effect.
En als je het echt goed wil doen, moet je zorgen dat je je platen van voor tot achter en van binnen en van buiten kent. Maar voor je zover bent.......

Groeten,
Niels.
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
1-6-2005 22:35

diontjuh schreef:

Maar eigenlijk let ik niet zo op die beats en tel ik niet van 1234 1234 etc etc totdat ik er 16 heb. Is dit erg en kan dit de overmix van een plaat bederven?
Ik kan rennen en tegen een bal schoppen. Kan ik voetballen? Ja. Maar ben ik daarmee een "echte" voetballer? Nee. Boeit dat? Ook niet.

Als jij je muziek kunt inmixen op de 1, of de 2, 4, 6, 16, 31 (dus niet op de downbeat), dan is het begin van het leren beatmixen in ieder geval gemaakt. Maar voor het "echte" mixwerk zul je je moeten verdiepen in de structuur van een nummer. Misschien niet altijd even toepasselijk voor dance, maar zeker in grote lijnen hoorbaar: je gaat nou eenmaal niet een couplet van het ene nummer op tweederde van het refrein van een ander nummer inmixen. Gaat leuk boemboemboemboem, maar het klinkt voor geen meter.
Melo DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 6-6-2005
Berichten: 3
3-6-2005 01:39
Beatmixen doe ik als volgt, wat voor mij lekker gaat.. de plaat die ik wil inmixen zoiezo op standaard snelheid afspelen... (hoeft niet persé maar in het begin lekker aan te raden voor als je dit niet op dezelfde manier doet...)

dan lekkere harde beat zoeken van de plaat die ik wil inmixen zodat ik de beats van beide platen goed en duidelijk hoor... dan zoek ik de eerste tel.. en dan wacht ik op de eerste tel van de huidige plaat.. als de 1e tel voorbij komt laat ik de eerste tel van plaat 2 op de eerste tel van plaat 1, en dan probeer ik de beats gelijk te laten lopen... lukt dit niet dan geef ik de plaat een zetje om toch weer gelijk te lopen, en verstel ik de pitch naar iets sneller...
ik geef net zo lang een duwtje met de richting mee met de plaat die ik wil inmixen tot de beats zo gelijk lopen, tegelijkertijd met de rechterhand bij de pitch om 'm te versnellen als je hoort dat hij de beat niet kan bijhoude... snel werken dus... !!!...

Houdt allebei de kanalen open in je hoofdtelefoon, zorg dat je de pitch niet te snel drastisch verhoogt maar gwoon beetje bij beetje tot de snelheid gaat kloppen. geef regelmatig duwtjes dat je wel weet dat de eerste tel nog altijd op de eerste tel is van de huidige plaat..

dit moet dus zo gebeuren (voorbeeld 1)

plaat 1: 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4
plaat 2: 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4

en niehj (voorbeeld 2)

huidige plaat waar je dus niet mee knoeit:
plaat 1: 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4
plaat 2: 1--2--3-4-1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4

bij het tweede voorbeeld moet je ff aannemen dat ik aan het beatmatchen ben..
tempo is mij uiteindelijk gelukt... ( streepjes stellen het tempo voor ) , wat moet ik dan nog doen om beats op mekaar te laten vallen ?

Juist ja.. tweedeplaat liep wat te langzaam waardoor de eerste tel op de tweede tel valt van plaat 1. ff een duwtje geven dus zodat hij wat sneller gaat net zolang tot de beats lekker op mekaar vallen :) ! misschien een te grote newbie uitleg.. maar liever duidelijk voor iedereen dan ervanuitgaan dat iedereen het kan :)
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
3-6-2005 10:59
ik snap hem niet laugh :D
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Melo DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 6-6-2005
Berichten: 3
3-6-2005 11:02
Tssss razz :p
JansenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-12-2004
Laatste: 2-1-2011
Berichten: 24
3-6-2005 13:39
Ik ben ook druk aan het oefenen iedere dag wel, en hoe het moet is niet het probleem dat weet ik wel. Maar om het dan nog ook is te gaan horen tijdens het mixer wordt al wat lastiger soms. Maar het gaat steeds beter :)
SHIBBY ! ! !
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
3-6-2005 16:12

Jansen schreef:

Ik ben ook druk aan het oefenen iedere dag wel, en hoe het moet is niet het probleem dat weet ik wel. Maar om het dan nog ook is te gaan horen tijdens het mixer wordt al wat lastiger soms. Maar het gaat steeds beter :)
Gewoon blijven oefenen ;) Vooral in het begin. Als je eenmaal snel kunt beatmixen dan ga je op den duur steeds minder draaien. Dan ga je liever naar je vrouwtje toe of naar je maten....
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)