Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 26 van 60)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-3-2005 20:10
Ik denk dat iemand de klepel heeft horen luiden maar de klok nog thuis heeft wink ;) Waardoor er dus een misverstand ontstaat.
Buma stemra:
Betalen niet nodig
Als iemand muziek wil draaien of spelen in huiselijke kring, bij bruiloften en familiebijeenkomsten, dan kost hem dat niets. Ook bij het (af)spelen van muziekwerken waarvan de maker meer dan 70 jaar dood is, is de gebruiker de maker niets verschuldigd.
En
Wél betalen
Iedereen die buiten de familie- of vriendenkring muziek ten gehore brengt, moet wél betalen: symfonie-orkesten, amateurkoren, horecabedrijven, sportclubs, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, sportscholen, dansleraren, omroepen etc. Ook als het 'slechts' om achtergrondmuziek gaat, zoals in winkels, fabrieken en kantoren. Of om een eenmalige gelegenheid, zoals een feest van de voetbalclub.
Martin.
kvm entertainment
FonzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-3-2005
Laatste: 16-5-2008
Berichten: 26
30-3-2005 20:22
Nee ik begrijp m geloof ik wel hoor.

De Buma / Stemra rechten worden (meestal) al betaald door de locatie waar ik draai, (De kroeg / disco / cafe ed.)

Het gaat mij om de rechten die je moet betalen op de cd`s / platen / mp3`s. Ik wil gewoon een plaat die ik smiddags vind op internet s`avonds zonder problemen kunnen draaien. Zonder dat ik moet wachten totdat ik die plaat eindelijk eens in een winkel vind. Ik wil zeg maar de rechten al afkopen voordat ik m origineel op cd gevonden heb, snappie?

Op die manier kun je als fiod / buma / stemra beter gaan controleren mijns inziens.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-3-2005 20:31
Ik doel hier niet op het antwoord van didier maar dat van DJDarkness.

Jouw uitleg/verhaal snap ik wel, daar gaat het ook niet om.

Martin.
kvm entertainment
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
30-3-2005 21:48

Fonz schreef:

Lezen is niet je sterkste punt of wel? Ik zeg toch dat ik betwijfel of het mag zoals verteld wordt over die besloten feesten. Ik weet toch dat t niet mag.
Sorry Fonz, maar als ik je tekst herlees, kom ik weer tot diezelfde conclusie: jij TWIJFELT er inderdaad over het verhaal klopt:
"Kan me niet alleen inDENKEN"
"En hoe zit t dan met bv een bruilo"
"besloten feestje draai mag t ineens wel"
ik vind nergens het tweede deel van bovenstaande quote terug, het gedeelte waarin je beweert dat je WEET dat het niet mag... maar goed, ik zal niet antwoorden met "Schrijven is je sterkste kant niet" maar er gewoon van uitgaan dat het om een Vlaams/Nederlands taalconflict gaat, goed?

Elke DJ zou volgens jou een deel van zijn gage moeten afstaan aan auteursrechten... leuke theorie maar dan wordt het echt helemaal makkelijk om niets meer af te dragen! Gewoon wild gaan draaien zonder rechten te betalen, want ik denk niet dat er veel van die wannabe-DJ's ingeschreven zijn als zelfstandige of als werknemer van de zaak? Als ze dat al vertikken, denk je dan dat ze zullen zichzelf aangeven bij de auteursrechtenorganisatie om te melden dat ze een muziekje gaan draaien? Wat is het resultaat: die paar CD's die ze kopen, daar betaal zij ook geen auteursrechten meer op en de kloof wordt er alleen maar groter door.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
FonzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-3-2005
Laatste: 16-5-2008
Berichten: 26
30-3-2005 23:08

Didier_S schreef:

Fonz schreef:

Lezen is niet je sterkste punt of wel? Ik zeg toch dat ik betwijfel of het mag zoals verteld wordt over die besloten feesten. Ik weet toch dat t niet mag.
Sorry Fonz, maar als ik je tekst herlees, kom ik weer tot diezelfde conclusie: jij TWIJFELT er inderdaad over het verhaal klopt:
"Kan me niet alleen inDENKEN"
"En hoe zit t dan met bv een bruilo"
"besloten feestje draai mag t ineens wel"
ik vind nergens het tweede deel van bovenstaande quote terug, het gedeelte waarin je beweert dat je WEET dat het niet mag... maar goed, ik zal niet antwoorden met "Schrijven is je sterkste kant niet" maar er gewoon van uitgaan dat het om een Vlaams/Nederlands taalconflict gaat, goed?

Elke DJ zou volgens jou een deel van zijn gage moeten afstaan aan auteursrechten... leuke theorie maar dan wordt het echt helemaal makkelijk om niets meer af te dragen! Gewoon wild gaan draaien zonder rechten te betalen, want ik denk niet dat er veel van die wannabe-DJ's ingeschreven zijn als zelfstandige of als werknemer van de zaak? Als ze dat al vertikken, denk je dan dat ze zullen zichzelf aangeven bij de auteursrechtenorganisatie om te melden dat ze een muziekje gaan draaien? Wat is het resultaat: die paar CD's die ze kopen, daar betaal zij ook geen auteursrechten meer op en de kloof wordt er alleen maar groter door.
Ik trok de conclusie van die andere jongen in twijfel, waarom? Omdat t niet kan wat hij zegt. Mijn ABN is trouwens prima, wellicht dat de woordkeuze niet echt lekker is. Kan ook zijn dat er een beetje een zachte g doorheen komt maar mij een belg noemen gaat wel ver wink ;)

Maar daar gaat t echter niet om. Kijk stel dat ze nu, met de huidige wetgeving, ergens zouden gaan controleren, daar is geen beginnen aan, toch? Ben je t daar mee eens of niet?

Als ik alleen al kijk hoe mijn eigen collectie is opgebouwd. Hier een kopie van die cd daar een kopie van die plaat enz enz. Daar komt niemand binnen een paar uur uit om te controleren of ik alles wel origineel verkregen heb. Daarom zie je ook zo weinig controles. Puur geld / tijds kwestie. Het is dweilen met de kraan open als ze op die manier gaan controleren. Iedereen kan wel ergens cd`s lenen om aan te tonen dat het origineel WEL in het bezit is van de DJ.

Nou stel eens dat mijn idee dr komt. Controleur komt ergens binnen, vraagt naar de DJ en controleert of ie rechten afdraagt en is ingeschreven bij kvk (of wellicht in loondienst werkt). Zo ja, fijne avond nog. Zo nee, aanslag op de deurmat de volgende dag inclusief een boete. Zijn we meteen van die wannabee DJ`s af en wij kunnen alles netjes volgens de regels doen. Zolang daar op gecontroleerd wordt zul je steeds minder "illegale" dj`s op de markt vinden.
DJDarknessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2004
Laatste: 22-12-2009
Berichten: 251
30-3-2005 23:29

kvm schreef:

Ik doel hier niet op het antwoord van didier maar dat van DJDarkness.

Jouw uitleg/verhaal snap ik wel, daar gaat het ook niet om.

Martin.
Over welke post heb jij het van 2 pagina's terug?
Kan me namelijk niet voorstellen dat iemand van stichting brein mijn heeft saan voorliegen, Maar als je echt het zijne er van wil weten, dan moet je zelf even met brein bellen, Ik heb gebeld van uit mijn oogpunt, en dat heb ik gepost.
Where words fail, music speaks :D
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-3-2005 23:39
Ik download niet, koop cd's en zet ze om naar mp3.

Ik heb dus ook niet de behoefte om brein te bellen.

het gaat hierom:
Het is zo dat als je je mp3 tjes bij kazaa, en cosorten vandaan heb, dat je deze vrij mag gebruiken op besloten feestjes, en thuis. Echter is het wel de bedoeling dat je bij besloten feestjes met stemra contact opneem, om de rechten van een het feest af te dragen.
Besloten feestjes thuis zeker?
Rechten van het besloten feest afdragen? Lees bovenstaand verhaal van de buma/stemra.

martin.
kvm entertainment
DJDarknessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2004
Laatste: 22-12-2009
Berichten: 251
31-3-2005 00:17
Als iemand muziek wil draaien of spelen in huiselijke kring, bij bruiloften en familiebijeenkomsten, dan kost hem dat niets. Ook bij het (af)spelen van muziekwerken waarvan de maker meer dan 70 jaar dood is, is de gebruiker de maker niets verschuldigd.
Dat betekend niet dat de zaal waar je in staat geen buma/stemra af hoef te betalen... dat bedoelde ik, jij zelf hoeft niet te betalen. Maar de horeca gelegenheid wel, waar jij jou besloten familie feestje geeft. Dit is in ieder geval wat ik van die beste man van stichting brein begreep. happy :)

edit: En ik denk niet dat ze thuis achter in de garage jou komen zoeken, of kijken of er wel muziek rechten worden af betaald... dan zouden ze het nog druk krijgen ook razz :p
Where words fail, music speaks :D
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
31-3-2005 09:14

Fonz schreef:

Didier_S schreef:

Vlaams/Nederlands taalconflict gaat, goed?
Kan ook zijn dat er een beetje een zachte g doorheen komt maar mij een belg noemen gaat wel ver
Ho maar! Noem een Vlaming nooit zomaar een Belg zonder zijn persoonlijke toestemming! laugh :D wink ;)
Voor de duidelijkheid: ik ben de Vlaming in dit verhaal hé! Maar goed, terug naar de muziek vooraleer we in een communautaire discussie terechtkomen, want daar zijn Belgen heel goed in de laatste jaren laugh :D.

Fonz schreef:

Maar daar gaat t echter niet om. Kijk stel dat ze nu, met de huidige wetgeving, ergens zouden gaan controleren, daar is geen beginnen aan, toch? Ben je t daar mee eens of niet?
Klopt volkomen, maar ook jouw systeem zal loodzwaar te controleren zijn hoor.

Fonz schreef:

Als ik alleen al kijk hoe mijn eigen collectie is opgebouwd. Hier een kopie van die cd daar een kopie van die plaat enz enz. Daar komt niemand binnen een paar uur uit om te controleren of ik alles wel origineel verkregen heb.
Dat doet er ook niet toe: als je voor publiek gaat draaien mag je gewoon geen kopies of (legaal/illegaal) gedownloade muziek gaan gebruiken. Mogelijks mag dat binnenkort wel in Belgie na het betalen van de nodige extra jaarlijkse rechten. Wanneer ze een kopietje vinden, ben jij de pineut, vinden ze geen kopietjes: dan is alles ok, snel gecontroleerd toch?

Fonz schreef:

Controleur komt ergens binnen, vraagt naar de DJ en controleert of ie rechten afdraagt en is ingeschreven bij kvk. Zo ja, fijne avond nog.
In feite dus even makkelijk te controleren als vandaag: heb je zelf geschreven CD's zitten in je bak: dan ben je illegaal bezig, einde verhaal.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
FonzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-3-2005
Laatste: 16-5-2008
Berichten: 26
31-3-2005 11:05
Niet helemaal. Het in bezit hebben van een kopie tijdens het draaien is idd illegaal MAAR wordt gedoogd door de controleurs. Mits men binnen een bepaalde tijd de originelen kan aantonen.

Alleen al dit voorbeeld geeft aan hoe grijs deze wet op het moment is. Je kunt daarop natuurlijk zeggen: Koop maar alles origineel..... Klopt, maar in deze tijd van verschillende remixen / nieuwe releases / white labels / eigen creaties / reserve kopien / verzamel schijfjes is t controleren van de diverse collecties niet meer te doen.

De techniek heeft hier de verschillende wetten ingehaald. De wet zal dus aangepast moeten worden. Mijn visie hierop ken je nu inmiddels wel. Heeft iemand anders misschien ideen over hoe men t ook anders kan regelen?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)