Forum > Licht

"Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90.

(3681 reacties. Pagina 227 van 369)
Moderator(s): Dré
RVDJStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-1-2014
Berichten: 353
9-2-2010 13:25

Timothy schreef:

En dan steeds de vraag die ik mij stel als ik op dit gedeelte van het forum kom:

Worden deze toestellen dan daarna nog (professioneel) gebruikt, dan wel dienen ze als verzamelobject enkel?
Kun je al die kosten (aanschafprijs - afhaalkost - restauratie...) er terug uithalen?

Ik alvast niet! sad :(
Jeen, dat wil zeggen ja en nee, Ik organiseer zelf soulparty's en dan hang ik de zaal vol met dit soort effecten. Dat heeft twee voordelen. je hebt echt het gevoel weer in de seventies te staan en je hoeft geen moving heads en wannabe effecten in te huren, die dat gevoel sowieso niet uitstralen en dat is dan wat je verdient. Je breakeven is lager. Verhuren doe ik in principe niet, of een van de forumleden, zou uitgeholpen moeten worden. Zij weten hoe om te gaan met deze effecten. En zoals Jeroen al zegt, het is een hobby en ik kan echt genieten van dit soort effecten en met mij ook andere forumleden. Kijk naar die Krypton die Pat heeft gekocht. Als die bij mij in de garage zou hangen, zou ik hem iedere dag even aanzetten. Dat ding is meer dan 25 jaar oud en als je hem ziet, valt elke moving head of noem maar op in het niks!!. Beam me up Scotty. Jeroen, Bedankt voor het compliment. Ik wist niet dat ik al zo'n reputatie had... ashamed :$ Het is gewoon fun!! laugh :D laugh :D
Leg neer die Coemar Trisball !!!
Martin518Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-2-2009
Laatste: 26-4-2014
Berichten: 384
9-2-2010 22:41
Voila I rest my case.
Joepie we hebben ook een Kremesa Krypton.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
10-2-2010 08:54
Met dat 'genieten' ben ik helemaal mee!

Ik geniet er ook van om zo'n oude (mijn collectie is nu niet zoooo groot) machine te herstellen, zien dat het goed komt en daarna het werkende eindresultaat te aanschouwen.
Ik wil soms dan een zetel in mijn garage zetten en dat is dan beter dan televisie! laugh :D
Alleen had ik het soms moeilijk met de gevraagde bedragen en als ik dan jullie tempo van aanschaf/aankoop kan volgen op het forum, vroeg ik mij af of dit rendabel was, dan wel dat jullie een ezeltje hebben dat geld sch**t... laugh :D
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
RVDJStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-1-2014
Berichten: 353
10-2-2010 10:18
Geen ezeltje, gewoon vijf dagen per week bij de baas werken en in het weekeinde (in mijn geval) alle dagen draaien.. razz :p Dan blijft wel wat over.... wink ;)
Leg neer die Coemar Trisball !!!
CompanionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2004
Laatste: 11-3-2022
Berichten: 183
10-2-2010 11:40
Het aanschaffen en in stand houden is een primair doel voor mij, vandaar dat ik al wel wat heb geïnvesteerd in de oudere effecten. Soms iets te veel betaald andere keren kreeg ik het voor een aantrekkelijk bedrag mee. Sommige waren al in goede orde andere moeten nog hersteld worden.
Toch blijkt er ook nog een beetje geld mee te verdienen te zijn. Er zijn genoeg 70's-80's feestjes waar men de verlichting uit die tijd wil zien. En daar wil men ook nog wel voor betalen. Zo kan je wat terugverdienen van de investering en restauratie.

Vorig jaar heb ik in het uiterste zuiden van ons land een Multiluz lichteffect op de kop getikt. Er zit een controller bij om zowel de motoren als de lampen aan-uit te zetten. Op de controller staat als type aanduiding 9081 maar verder niet. De vorige gebruiker heeft er flink aan gesleuteld, maar daardoor kent het apparaat nu 4 x een netaansluiting en de controller werkt niet als zodanig.

Klik hier voor het filmpje dat ik gemaakt heb.
Op naar de volgende beurs...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
10-2-2010 11:44
Rinus heeft volgens mij exact hetzelfde apparaat, maar dan van Cooperluz. Zo te zien tot op het laatste detail identiek aan die van jou. Zie https://vintagelighteffects.come2me.nl/181974/Cooperluz. Leuk ding (zou natuurlijk nog leuker geweest zijn met een topmotor).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 11-1-2015
Berichten: 114
10-2-2010 21:26
Het is idd een cooperluz

de controller staat multiluz omdat het een universele controller van cooperluz is

overigens zeer slechte kwaliteit controllers, ik heb er 4 en er is er niet een zonder roest

Rinus
CompanionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2004
Laatste: 11-3-2022
Berichten: 183
10-2-2010 22:06
Vandaag al eens even mee bezig geweest. Met al die sneeuw ga je de deur niet uit ! Een van de armpjes van de sleepcontacten was krom. Ook zat de as van de lengte-draai niet helemaal vast op de motor. Meteen ook maar een electrisch schema gemaakt, zodat ik dat voor het repareren/restaureren kan gebruiken.

De bedienkasten hebben bij ook de nodige roest. Verbaast mij eigenlijk niets als ik de datumstempels op de trafo's en paneelplaten zie staan: May 1985. Deze effecten zijn dus gewoon 25 jaar oud ! De frontpanelen ga ik waarschijnlijk niet opnieuw spuiten. De lamphouders e.d. waarschijnlijk wel met een spuitbus zwarte Hammerite. Meteen de roest onder controle.
Dan allemaal nieuwe lampen erin i.p.v. de OSRAM halogeen pitjes met refelectoren zonder beschermglas.
Op naar de volgende beurs...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
11-2-2010 08:47
Die reflectorlampen (Osram Halospot 111 SSP) zijn anders wel super: laag gewicht (dus ook minder belasting voor de motoren), een hoop licht en een zeer lange levensduur. Die Halospots zijn nog gewoon tekrijgen. De 12 Volt versie is er als 50-watter (handig voor effecten met 20 lampen in serie), de 6 Volt versie als 35 Watt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
CompanionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2004
Laatste: 11-3-2022
Berichten: 183
11-2-2010 13:16
De reden dat de Halospots er uit gaan, is simpelweg omdat ze niet allemaal meer even goed zijn en er menigeen roestplekken heeft op de reflector en dat is niet 1-2-3 te herstellen.
Op naar de volgende beurs...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)