Forum > Licht

"Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90.

(3681 reacties. Pagina 217 van 369)
Moderator(s): Dré
Martin518Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-2-2009
Laatste: 26-4-2014
Berichten: 384
2-1-2010 11:40
Ja daar hebben we toch een oplossing voor gegeven. Zie op mijn webstek. Had dat ook en nu geen lawaai meer van vallende lampjes in de houder.
Met een lens kun je hetzelfde doen. Maar gebruik vooral geen schuimtochtband of PU schuimen. Als die vlam vatten is dat giftige dampen!!!
Ik heb bij mijn draaibalk een pak schuim uit de lamphouders moeten halen.(dank aan de vorige eigenaar angry )
Na een paar jaar vergaat de schuim en maakt meer stof dan wat anders.
De rubber die ik gebruik is op hoge temperaturen nog altijd goed. (Voor gebruik van ramen)
Wat je ook kunt doen is een dun laagje doorzichtige silicone.
De meeste kwaliteits silicone kan hoge temperaturen goed aan. (Max. temp staat op de verpakking)
Natuurlijk gaat die ook hard worden na een tijd, maar denk dat TEC 7 wel wat kan hebben.
Joepie we hebben ook een Kremesa Krypton.
RVDJStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-1-2014
Berichten: 353
2-1-2010 16:21
Dat is een handige tip, ik heb volgende week wat meer tijd en ga ik dat meteen toepassen. Thx voor de tip wink ;)
Leg neer die Coemar Trisball !!!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
2-1-2010 23:46

RVDJ schreef:

Clay Paky Rotostar
Ik zag dat je spots van je heli-effect ook gewoon dimmen. Kan je dat eigenlijk bij iedere helicopter (bv. bij de mijne van enkele pagina's terug - met de fout in het sleepcontact wink ;) )
Antwoord op deze vraag: waarschijnlijk ja met een dimmer (sowieso zijn lampen en rotor gescheiden van stroomvoorziening), maar kan dat toestel dat graag verdragen op termijn, of ga ik hem daar mee stuk maken?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
RVDJStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-1-2014
Berichten: 353
3-1-2010 03:19
Die Rotostars zijn gemodificeerde heli's, waarbij de vorige eigenaar de tarfo uit de voet van de heli heeft gemaakt, om hem zo lichter te maken. Hij heeft de trafo in een apart kastje gedaan en met een potmeter kan ik dan dimmen. Bij de grotere 20 lamps of 36 lamps effecten zit geen tarfo erin en kun je ten alle tijde dimmen. Trafo's dimmen gaat niet altijd goed. Ik weet dat ik vroeger zo eens een paar tarfo heb laten verfikken. Wellicht weten andere forumleden hier wel een exacter antwoord op. wink ;)
Leg neer die Coemar Trisball !!!
Martin518Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-2-2009
Laatste: 26-4-2014
Berichten: 384
3-1-2010 12:27
Ik vervang alle transfo's voor lampen altijd door dimmers. Let op voor de dimmers gebruik ik altijd een vaste stand. Dwz de schuifpotentiometer op de dimmer vervang ik door een 10toeren potentiometer van Bourns of iets anders en dan stel ik de vaste waarde in met de voltmeter. De 100% knop van de dimmer is natuurlijk afgekoppeld. Je zou hem maar eens per ongeluk indrukken..... wink ;) Voor 20 lampen op 6 Volt kom je op 120Volt uit....met je meetinstrument parallel op de klemmen kun je dat heel gemakkelijk afregelen. De Satel Go24 is zo gemaakt. Motor op 230VAC de rest op dimmer.
Indien je de lampen uitwendig wil dimmen ben je vertrokken met allerlei opstakels. Als het voor 1 verlichtingsarmatuur is kan dat nog wel anders heb je problemen. Bij ons staan ze allemaal op Harting connector en de switch on/off is via DMX. Enkel alleen degene die met controller zijn die laten we zo en hebben ook een appart circuit. In de tijd waaren niet alle verlichtingsarmaturen dimbaar volgens mij. Het is al een hele klus om ze terug mooi te krijgen. Zandstralen, powder coating nieuwe draden etc etc.....
Joepie we hebben ook een Kremesa Krypton.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
3-1-2010 14:22
Ok, dan weet ik genoeg (en is het niet aan te raden)
Was zomaar een ideetje dat ik kreeg toen ik het filmpje zag.
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Martin518Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-2-2009
Laatste: 26-4-2014
Berichten: 384
3-1-2010 16:16
Je kunt dat wel doen maar dan moet je goed weten wat je gaat doen. Als je meerdere lichtarmaturen hebt met verschillende lampen bvb. een met 20, een met 24 en een met 6 (lampjes op 6V) kun je wel drie dimmers op afstand hebben maar indien je iets verwisseld is het gedaan met spelen. Dan gaan er lampen sneuvelen. En je moet de drie dimmers zo kunnen zetten dat ze maximaal 120V, 144V en 36V kunnen leveren, elke spanning er boven voor de drie is probleem.

1ste dimmer 120V (120V is de maximale instelwaarde)
2de dimmer op 144V (144V is de maximale instelwaarde)
3de dimmer op 36V (als die zo weinig spanning kan geven is nog maar een andere vraag) (36V is de maximale instelwaarde)

Knopje 100% eruit halen of wanneer je dat bediend staat er 230V op je lampen!!!

Dan eerste kabel op eerste dimmer aansluiten.
Tweede kabel op tweede dimmer.
Derde op derde dimmer.

Lengte en stroom door de kabel is wel belangrijk. Met 0,75mm ga je er dus niet komen en 1,5mm op afstand zou het niet doen. Zal al 2,5mm worden.
Zelfde probleem met halogeenlampjes thuis lage spanning hoge ampere dwz voor lange afstanden dikke draad.
Zie AREI voor binnenhuis installaties.

Dus eerst goed nadenken de pro's de contra's en dan bouwen.
De dimmers die wij gebruiken zijn van Botex met ontstoorspoel. 230VAC 6,3A.
De dimmer aanpassen is garantie weg.
En bovenstaande is enkel op eigen risico, verantwoordelijkheid ligt bij de bouwer, niet bij mij!!!!
Vergeet niet Meter is Weten!
Joepie we hebben ook een Kremesa Krypton.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
3-1-2010 17:56
Dit gaat toch allemaal mijn petje te boven en ik wil het risico niet nemen om kortsluitingen en kapotte lampen te veroorzaken.
Ik heb niet echt een opleiding electronica of elektriciteit gevolgd. Al wat ik weet, komt vooral door zelfstudie en vragen, maar deze manier heeft natuurlijk ook zijn beperkingen.
De basis lukt wel goed, maar daar stopt het ook denk ik...

Toch allemaal bedankt voor de info!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Martin518Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-2-2009
Laatste: 26-4-2014
Berichten: 384
3-1-2010 20:41
@Timoty ik kan je wel op weg helpen zodat je het zelf kunt doen.
Joepie we hebben ook een Kremesa Krypton.
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
3-1-2010 23:31
Wederom 2 F.A.L. zwenkbalkjes op eBay

Terug naar forum Reageer (zonder quote)