Forum > Geluid

Het Numark CDX-1 Cd-speler-topic

(226 reacties. Pagina 20 van 23)
Moderator(s): Dré
MBFStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2005
Laatste: 1-6-2006
Berichten: 284
19-11-2005 00:20

DJ Delay schreef:

Plus dat ik het minder vind dat als je rev doet dat je hem reverse hoort gaan doordat hij versloomt en versnelt dus lijkt net alsof je hem pauze zet en achteruit weer op play, dit omdat hij moet verslomen om naar ahcter te draaien maar dit heb je niet met een pioneer of denon.
Kun je in het filmpje terugzien, als reind de reverse doet (niet de BLEEP reverse maar die pioneer reverse laugh :D )... Dat klinkt gewoon lelijk, het duurt een paar halve secondes vorodat ie op normale tempo achteruit speelt en bij de pioneer speelt ie meteen achteruit!. Bekijk het filmpje eens op 2.44 minuten, dan zie je dat ie de moter moet remmen en weer achteruit moet starten!
Wat?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-11-2005 00:41
Is dat niet instelbaar, zoals bij de Technics SLDZ (keuze uit direct reageren of net zo langzaam als de platter)?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
19-11-2005 02:34

Victor schreef:

Ik wil hem rechts vooraan hebben, niet rechts achter de platter. Bij iedere draaitafel en iedere andere dj cd-speler zit de pitch slider rechts vooraan.
Maar je vergeet even dat dit geen gewone cd speler meer is. De CDX is een draaitafel die toevallig cd's af kan spelen en waar ze de rotte arm van de TTX af gerost hebben (heel verstandig).... Ga je namelijk werken met de CDX dan zit die pitch helemaal niet op zo'n verkeerde plek zoals men denkt.

De CDX is een speler waar je echt mee aan het werk gaat en dus staat ie niet te ver van je af, je koopt tenslotte geen CDX om een simpel cd'tje mee af te spelen.
Dat de pitch in dit geval dus achter de platter word geplaatst is zo'n slecht idee nog niet, je houd zo namelijk wel de ruimte om de platter heen redelijk vrij zonder dat je een nog lompere speler moet gaan bouwen.

De speler is dus een beetje battle style gebouwd..... in het geval van de CDX nog niet zo'n slecht idee. En hoe ver zit dat ding nou werkelijk verder weg? Het lijkt naar mijn mening erger dan dat het is.
De reden dat je de reverse-switch snel per ongelijk activeert is omdat hij direct naast het veelgebruikte zoek/effectenwieltje zit en je dus met je hand over de switch hangt als je dat wieltje wil draaien.
Dat is een nadeel wat iedere cd speler vandaag de dag heeft..... als je niet op let wat je aan het doen bent druk je iets verkeerds in. Het nadeel van veel features. Het is mij overigens wel 1 hele keer gebeurd in de tijd dat ik de CDX in huis heb gehad.
Je gebruikt de Jog namelijk alleen tijdens effecten en loops, in beide gevallen sta je recht voor de speler en let je over het algemeen wel goed op hetgeen wat je aan het doen bent.

Alleen bij het zoeken in nummers kan ik heb me voor stellen aangezien je dan nogal heftig draait met het wieltje.... ik moet alleen de eerste dj nog tegen komen die dat doet met een schuif open ;-)

MBF schreef:

Kun je in het filmpje terugzien, als reind de reverse doet (niet de BLEEP reverse maar die pioneer reverse laugh :D )... Dat klinkt gewoon lelijk, het duurt een paar halve secondes vorodat ie op normale tempo achteruit speelt en bij de pioneer speelt ie meteen achteruit!. Bekijk het filmpje eens op 2.44 minuten, dan zie je dat ie de moter moet remmen en weer achteruit moet starten!
Wat je in het filmpje niet ziet is dat er een OEM bak naast staat. Ik heb het getest en hij is maar heeeeeeeeel ietsje trager dan een OEM bak.
En het nummer stond op +5,6% pitch te spelen en op 45rpm, zet je hem op 0% pitch en op 33rpm dan scheelt dat ook alweer een mooi beetje ;-)

Het is dus echt een draaitafel simulator en niet zoals een Pioneer of een Denon dat doet door middel van touch sensitive jogs, snaar aangedreven platter of iets dergelijks maar echt correctie gedrag zoals je dat op een draaitafel hebt.

Daarnaast zitten er wat glitches in het filmpje waardoor het soms lijkt of er een vertraging in zit (scratchen zit ook een vertraging in lijkt het soms). Ik moet nog steeds een keer een goed editing programma zien te vinden wat vervolgens ook goed encode.

Dit is gedaan met windows movie maker..... oftewel zwaar ruk. Van .mov naar .avi, editten en dan weg saven als wmv. Is niet echt ideaal ;-)

Filmpjes bij reviews zijn indien ze wat toe voegen vanaf heden standaard. Kost me een partij traffic maar tis niet anders.

Victor schreef:

Is dat niet instelbaar, zoals bij de Technics SLDZ (keuze uit direct reageren of net zo langzaam als de platter)?
Nope, zet echter de motor uit en doe dan een reverse en het ding knalt in z'n achteruit zonder af te remmen. (voor zover ik me even kan herinderen.... ik zal er rekening mee houden bij de review van de DN-S3500 ;-) )
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
19-11-2005 10:13
Ik moet zeggen dat ik het een hele goede review vind! Mijn complimenten! Ik had liever ook de pitch vooraan gezien maar had er in de praktijk ook geen last van dat de pitch achter de platter zit. Het is net even anders als op iedere andere draaitafel/cd-speler maar het is niet vervelend ver weg, het lijkt meer onhandig zo van een plaatje af dan dat het echt daadwerkelijk is.

Overigens Reind, de motor van de cdx komt qua correctie gedrag toch erg dicht in de buurt van de super oem bak? Of niet? Ervan uitgaande dat de ttx1 dit wel doet en de cdx dezelfde motor heeft?
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-11-2005 17:00
Ik vind het ook een goede review, met aandacht voor details. Wel zou ik het nog interessanter vinden als dieper werd ingegaan op bouwkwaliteit en betrouwbaarheid, maar ik snap dat het niet simpel is dat even objectief meetbaar mee te pakken in een test.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
19-11-2005 19:49

Victor schreef:

Wel zou ik het nog interessanter vinden als dieper werd ingegaan op bouwkwaliteit en betrouwbaarheid, maar ik snap dat het niet simpel is dat even objectief meetbaar mee te pakken in een test.
Dat niet alleen maar voor mij is het ook niet te overzien wanneer ik even een apparaat van 1000€ om zeep help als er wat mis gaat. Deze CDX was nog spliksplinternieuw, folie zat nog op de display's (als je goed kijkt naar de foto's zie je ook dat ik het heb laten zitten).

DJ Tim schreef:

Overigens Reind, de motor van de cdx komt qua correctie gedrag toch erg dicht in de buurt van de super oem bak? Of niet? Ervan uitgaande dat de ttx1 dit wel doet en de cdx dezelfde motor heeft?
Daar heb ik een leuk verhaal over.

Een vriuend van me heeft 2 Stanton ST150 draaitafels en kwam hier ook even spelen met de CDX. Nou totaal geen last met corrigeren of iets dergelijks en meneer kon prima met het ding overweg..... totdat ie de oude plaat er af wilde trekken en er een nieuwe op wilde gaan leggen.
Op een gegeven moment vergeet je namelijk dat een CDX geen draaitafel maar een cd speler is. Ik heb mezelf ook menigmaal betrapt op het feit dat ik een andere plaat in mijn handen had en die op de CDX wilde leggen.

Ik denk dat als je mensen blind laat testen men het verschil tussen een TTX, OEM bak en CDX bijna niet meer op zal kunnen merken.

Bij een mixer en draaitafel ben ik niet zo bang om iets te slopen, bij een cd speler van 1000€ laat ik de schroevendraaier liever liggen waar ie ligt ;-)

Alles waarvan ik denk dat er iets compleet mis kan gaan en waarvan de kosten voor mij niet in 1 keer op te hoesten zijn mocht het misgaan laat ik lekker dicht zitten.

DJ Tim schreef:

Overigens Reind, de motor van de cdx komt qua correctie gedrag toch erg dicht in de buurt van de super oem bak? Of niet? Ervan uitgaande dat de ttx1 dit wel doet en de cdx dezelfde motor heeft?
Om hier even een mooi verhaal bij te vertellen,

Vriend van me draait op stanton ST150's en die heeft meerdere malen geprobeerd uit een reflex de plaat van de CDX af te trekken en er een andere op te gooien omdat ie even vergeten was dat het een CD speler was.
Zo dicht komt de CDX dus bij de high torque draaitafels qua gevoel. De complete cd speler komt qua werking helemaal overeen met de TTX en dus ook erg dicht in de buurt van een OEM bak.

Laat 5 mensen blind een TTX, OEM bak en een CDX testen en ik denk dat 4 van de 5 de inschatting compleet verkeerd zal maken.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
20-11-2005 13:45
Ik heb zelf de TTX thuis staan, en mijn vriend heeft de CDX, en ik moet zeggen, ik voel het verschil dus echt NIET! Ik draai nu alleen zelf nog met draaitafels omdat op vinyl de betere nummers uit komen (mp3 kan ook, maar vinyl heeft gewoon ietsrazz :p), en ik het geld niet heb voor 2 van die bakjes. Anders zou ik het wel weten. Het is gewoon precies een draaitafel, te start/stop knoppen, de kleine wieltjes, en de platter voellen echt exact het zelfde, ik vind hem persoonlijk fijner aanvoelen dan de OEM. Het enige nadeel aan die TTX blijft die verrotte arm. Maar zodra ik het geld heb...
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
21-11-2005 09:31
Mooi verhaal Reind, ik kan het me nog voorstellen ook. Ik heb zelf zoals ik zei heel kort op de cdx gemixt en behandelde het ding precies als een tt. Geen que punt zetten maar gewoon even de plaat vasthouden, zoeken met de platter en lekker tegen de rand aanraggen. Eerste mix verliep dan ook heel soepel. De cdx combineert gewoon het beste van beide werelden, met een draaiende 12" platter en een super torque vind ik het toch gewoon leuker mixen dan met stilstaande platter of platter met slappe torque of snaar.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-11-2005 10:15

MBF schreef:

Groot en zwaar voor een cd-speler, hij doet zich voor als draaitafel, en is lichter (en kleiner) dan een draaitafel, dus perfect. De pitch zit op een plek waar hij JUIST hoort! Net als bij een draaitafel. Waar wil je hem dan hebben? Reverse switch.. Ja...
Plus dat ik het minder vind dat als je rev doet dat je hem reverse hoort gaan doordat hij versloomt en versnelt dus lijkt net alsof je hem pauze zet en achteruit weer op play, dit omdat hij moet verslomen om naar ahcter te draaien maar dit heb je niet met een pioneer of denon.
Je kunt op de speler kiezen hoe hij hierop moet reageren. Volgende tekst komt uit de handleiding:
Reverse – changes the direction of the platter and the music until it is released. This action can be
adjusted to be instant or controlled by the platter action through the program menu options.
27. Menu - Utility – Reverse Mode – Allows the Reverse function activate instantly, or to be delayed based upon the
actual platter motion.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
21-11-2005 15:40
Het lijkt erop alsof het CDX forum gehacked is shocked 8O
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)