Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 20 van 60)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
22-11-2004 17:54

DJDarkness schreef:

je hebt wel de muziek rechten betaald, toch??
Een appelpunt kan je ook niet ruilen voor een hele appeltaart.
Nee dus, je hebt alleen de rechten betaald voor die mix, niet voor de complete nummers.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
22-11-2004 20:21
En daar wordt de cd-dj, meerbepaald de cd-techno dj weer maar eens in het hoekje geduwd. sad :(

Ik weet dat het niet legaal is, maar ik koop bijvoorbeeld een tuning beats cd, en dan haal ik de nummers in full version (wel dezelfde mix als op de cd) van internet. Op die manier heb ik tenminste de intro en outro, anders kan je gewoon niet meer lekker gaan mixen..; wanneer je een lange mix maakt komt de volgende mix van de tuning cd er al doorheen.. angry

Greetz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
22-11-2004 20:24

teknoknights schreef:

Ik weet dat het niet legaal is, maar ik koop bijvoorbeeld een tuning beats cd, en dan haal ik de nummers in full version (wel dezelfde mix als op de cd) van internet. Op die manier heb ik tenminste de intro en outro, anders kan je gewoon niet meer lekker gaan mixen..; wanneer je een lange mix maakt komt de volgende mix van de tuning cd er al doorheen.. angry
Dan koop je toch gewoon de volledige versies en mix je ze zelf aan elkaar?? Zo leer je nog wat bij en beleef je er zelf plezier aan! Ow ja, ... nu je het zegt: de volledige versies zullen samen meer geld kosten dan de totale mix kopen. Vandaar mss ook dat het illegaal is als je volledige versies download wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-11-2004 20:46
Misschien dat een paar mensen nu ineens duidelijk is waarom sommige verzamelcd's duurder zijn dan andere?

Het is geen wet, je hebt koopjes, maar op heel veel goedkope verzamelcd's die ik bij FRS wegsleep staan van die rottige tweeëneenhalve minuutversies. Wil je meer, betaal je ook meer. (Ik gebruik die goedkope cd's voor de nummers waar ik een hekel aan heb, maar waar toch nog vaak om gevraagd wordt. Klant blij en ik hoef die ellende geen 5 minuten aan te horen.)
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
22-11-2004 20:49
Ik ga in geen geval echt volledig illegaal beginnen zonder dan ook maar een houvast te hebben (zoals de legale tuning beats cd's)

Geloof me.. als er zoveel keuze was van legale volledige tracks in dat genre, zou ik ze al allemaal in huis gehad hebben.. Ik ben jammer genoeg niet verder geraakt dan Serious Beats (waar dan nog maar een paar leuke dingen opstaan die ik kan gebruiken) en enkele verzamel cd's die meestal al sterk verouderd zijn.

Greetz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-11-2004 20:54
Ik geloof je. Maar denk nou niet dat je met half-illegaal (of zo je wilt half-legaal) beter bezig bent. Het is en blijft illegaal in de ogen van de wet.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
22-11-2004 20:58
Weet ik.. blijft ook de reden waarom ik ook met platen ga beginnen werken en tegelijkertijd ook van genre zal veranderen. Nu kom ik er ook meestal niet mee buiten moet ik toegeven.. Of 't is eens dat er een cd'tje meegaat naar een allround feestje waar dan een track of drie gedraaid wordt...

Ik snap dat het illegaal is, maar zolang er niet meer alternatieven komen om legale cd's te verkrijgen, kan ik ook niet zeggen dat ik 100% clean ben...
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
22-11-2004 22:02

teknoknights schreef:

Ik snap dat het illegaal is, maar zolang er niet meer alternatieven komen om legale cd's te verkrijgen, kan ik ook niet zeggen dat ik 100% clean ben...
Toch wel: vinyl kopen rippen... of het leuk werken is, das een ander verhaal, maar tot er verandering komt bij platenlabels ga je jezelf zo moeten zien te redden sad :(
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
23-11-2004 16:31
inderdaad... en zo zal ik het ook doen.
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
25-11-2004 15:04

Disar schreef:

Subject: Final Scratch illegaal?
Date: donderdag 11 november 2004 16:52
From: DISAR/Didier
To: ff geschrapt uit spamoverwegingen

Geachte,

Als DJ in het clubmilieu ben ik ten zeerste bewust van het gevaar van
illegale muziekverspreiding voor onze sector. Vandaar bijvoorbeeld ook dat
ik er zelf voor koos om elke 4 maanden een aangifte te doen van mijn
gedraaide werken.

Tot op heden draaide ik enkel vanop vinyl en slechts héél uitzonderlijk
gebruikte ik eens een (legale) CD. Ik ben echter van plan om binnenkort over
te schakelen naar een systeem waarmee ik niet zoveel platen moet gaan
verslepen en toch voldoende muziek kan meenemen als ik ga draaien. Mijn oog
viel daarvoor op Final Scratch van de firma Stanton, een schitterend systeem
waarbij je MP3's bediend aan de hand van een tijdsgecodeerde vinyl. Nu komt
natuurlijk de vraag naar boven in hoeverre jullie vereniging hier problemen
mee heeft. Men zou op zich verwachten dat jullie wel mee zullen zijn met de
vooruitgaande techniek (vooral omdat dit systeem toch al een aantal jaren op
de markt is), maar ik heb geen zin om hier risico's rond te nemen en achteraf
enorme schadevergoedingen te moeten betalen terwijl ik er van overtuigd was
alles legaal te doen, dat kun je best wel begrijpen vermoed ik?

Het is niet mijn bedoeling om op illegale wijze MP3's te gaan bemachtigen. Ik
ben gewoon van plan om mijn vinylcollectie te gaan digitaliseren. Alle
nummers zijn dus aangekocht, de artiesten lopen dus geen inkomsten kwijt.
Bovendien veranderd er ook niets aan mijn viermaandelijkse aangifte die
-integendeel zelfs- nog correcter zal kunnen opgemaakt worden. Daarnaast is
het ook niet de bedoeling om met zowel de vinyls als de MP3's op bijvoorbeeld
twee gescheiden locaties te gaan draaien, het zijn mijn persoonlijke vinyls,
dus als ik op weg ben, komt er verder niemand meer aan.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

met vriendelijke groeten,
Didier Salembier
www.disar.be

SABAM schreef:

Geachte heer,

Om muziek te kopiëren (op CD, MP3, harde schijf,...) is de toestemming nodig van de auteurs van de gereproduceerde werken, van de producenten van de opnames en van de uitvoerders van de werken. Zo is het bepaald in de artikels 1§1, 35§1 en 39 van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten (te vinden op www.sabam.be - klikken op "documenten downloaden", dan op "allerlei").



Voor het kopiëren van muziek in de familiekring die uitsluitend bestemd is voor gebruik in de familiekring (het thuiskopiëren) is geen toelating nodig (zie de artikels 22§1.5° en 46.4° van de wet). Er is echter wel een toelating nodig om gebruik te maken van gekopieerde muziek in het openbaar (bijvoorbeeld op fuiven).



SABAM (dat de auteurs, componisten en uitgevers vertegenwoordigt) en SIMIM (dat de platenproducenten vertegenwoordigt) overwegen binnen afzienbare tijd aan DJ's een licentiecontract aan te bieden dat hen toelaat te werken met kopies. Deze toelating zal verbonden zijn aan een aantal voorwaarden, ondermeer:

- maximum één kopie per origineel

- de DJ beschikt over de originele drager of heeft de muziek van een legale internetsite gehaald en kan dit bewijzen

- betaling van een jaarlijkse vaste vergoeding



Er bestaat wel een mogelijkheid om legale digitale muziekbestanden te huren. SABAM heeft enkele contracten afgesloten met zogenaamde leveranciers achtergrondmuziek - digitale muziekbestanden. Hun contract stipuleert echter uitdrukkelijk dat deze muziekbestanden slechts kunnen verhuurd worden ten behoeve van achtergrondmuziek. Bijgevolg kan een DJ hier geen gebruik van maken

Om concreet u vraag te beantwoorden is de reproductie van uw vinyls op de harde schijf van uw computer, met het oog op om met deze laatste te gaan optreden, momenteel illegaal. Zodra het DJ contract in voege zal gaan zal dit op onze website vermeld worden. Bijgevolg raden wij u aan om onze website regelmatig te raadplegen en ons terug te contacteren wanneer dit contract
beschikbaar zal zijn.

Met vriendelijke groeten,

Jérôme Van Win
Hoofd Externe Controle
Nou zeg... we betalen dus om de muziek te kopen, we betalen om de muziek te kopieren (stel dat de taks op harde schijven er idd doorkomt), we betalen om die muziek te mogen gekopieerd draaien en we betalen om te mogen draaien shut up :X
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)