Forum > Algemeen Forum

380 -> 220

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
28-3-2004 23:00

martijn schreef:

als het namelijk meer dan 16 Ampere is, moet je dus meerdere automaten (of smeltpatronen) van 16 Ampere per fase ertussen zetten.
Hoezo, als het 32 A is kun je er gewoon een 16 ampere zekering inzetten hoor. Dan kan er nooit meer dan 16 ampere gaan lopen.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
28-3-2004 23:04

martijn schreef:

als het namelijk meer dan 16 Ampere is, moet je dus meerdere automaten (of smeltpatronen) van 16 Ampere per fase ertussen zetten.
Onzin. Iets *is* niet 16 of 32 Ampere. Dat is de stroomsterkte die maximaal mag gaan lopen. Je kan dus gewoon zoals Bastisito al zei, een 16 A zekering aan bijvoorbeeld 32 A instalatie hangen.
Door internet beperkt
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 170
28-3-2004 23:27
Ik kan het niet helemaal meer volgen.

Ik ga je dan nu een uitleg geven die alleen geschikt is voor mensen met verstand van electra. Bedenk jezelf goed of je wel zeker weet dat je dit zelf kunt (aan de vraagstelling te zien denk ik van niet) en laat anders een instalateur kijken.

Uit je verhaal begrijp ik dat je een krachtaansluiting hebt. Eerst is het verstandig om eens te kijken of dit ook wel zo is. Dit doe je door een pen van je meter op de nul te houden en dan kijken of je op 3 andere pennen 230V vind. Dit zal bij jou waarschijnlijk niet het geval zijn omdat er maar 2 zekering gebruikt zijn. Om dit nog eens te kunnen testen zou je de zekeringen (die 2 dus) een moeten uitdraaien en kijken of je tussen de nul een van de andere pennen nog spanning vind. Als dit niet zo is dan is je kracht wcd maar 2 fasig aangesloten. Dit houd in dat je altijd 1x 230V kunt gebruiken. Of je alle 2 de groepen kunt gebruiken is afhankelijk van de aansluiting. Als alle 2 de groepen op de zelfde fase zitten zul je met 2 nulleiders moeten gaan werken. Dit omdat er door je nul een stroom gaat lopen van max 2x 16?A. Ook zullen deze groepen gelijktijdig geschakeld moeten worden in de meterkast.

Maar als ik mijn verhaal nog eens terug lees dan hoop ik dat je zo verstandig bent om een instalateur in de arm te nemen en niet zelf te gaan klussen. Vaak zit er in je kennisenkring iemand met voldoende ervaring die je wel van dit probleem wild afhelpen voor een klein prijsje.

M.v.g. Joep Van De Mortel
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
29-3-2004 09:48
Met dit laatste advies wil ik het topic afsluiten.

Ten eerste is het forum niet bedoeld voor tips wat betreft huiselectra-installaties. Ten tweede is het levensgevaarlijk om zelf te gaan prutsen aan (krachtstroom-) installaties als je niet weet hoe het werkt. Ook met goedbedoelde adviezen op een forum.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Afgesloten topic