Forum > Geluid

Hoorn k-112 verlijmen

(15 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
17-4-2018 09:38
Je kunt de hoogdriver ook nog vastklemmen tegen de achterkant van de kast. Het originele kastontwerp had volgens mij een bout zitten achterin de kast waarmee de driver op z'n plaats gehouden werd.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
17-4-2018 09:44
Volgens mij kwam deze bout nergens op uit, en zat het gat er slechts als voorbereiding voor de ringkerntrafo van de actieve versie?
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
17-4-2018 10:09
Bij de K-112 kwam de bout nergens op uit maar de K-112 is een kopie ergens van (volgens mij van een EV SX-300). Op de SX-300 zie je de bout ook achterop zitten (en dat is wat ik bedoelde toen ik zei "originele kastontwerp").

De SX-300A (actieve versie) heeft een hele andere achterkant (dus zou je niet verwachten dat je een voorbereiding doet in een mal voor de SX-300 als die sowieso anders is dan de mal van een SX-300A). Zou ook een erg onhandige plaats zijn voor zoiets zwaars (een goed handelbare kast heeft een zo laag mogelijk massamiddelpunt).

Maakt ook niet uit, wellicht kun je na het verlijmen een houten mandje om de driver schuiven die je daarna fixeert achterop de kast.

Edit: Ik vond nog een foto van de binnenkant van een SX-300 kast (volgens mij zie ik daar een bevestigingsgat in het midden van de HF driver waar de bout in verdwijnt).

https://djdj.nl/cat/m/sx300.jpg
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
17-4-2018 12:14
Er zit inderdaad een bout op de plek, heb me al vaak afgevraagd waar die voor diende!
Dank voor de tips zover!
Free beats!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
23-4-2018 05:47
Úpdate:
De lijm heeft dus inderdaad niet gehouden, ik zal dus een poging moeten wagen om de boel te "mekken". Waar vind ik echter mek en ook nog wat ABS?
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
23-4-2018 09:45

Hollender schreef:

Úpdate:
De lijm heeft dus inderdaad niet gehouden, ik zal dus een poging moeten wagen om de boel te "mekken". Waar vind ik echter mek en ook nog wat ABS?
MEK (Methylethylketon) is te koop bij elke goede verfwinkel (volgens mij ligt het niet in de bouwmarkt). ABS heb je wellicht nog wel ergens liggen (LEGO blokjes zijn ook van ABS). Anders kun je wel een rolletje ABS halen wat voor 3d printers bedoeld is (wel met ABS thuiskomen en niet met PLA). ABS brandt met oranje vlam en zwarte rook (giftig).

Maak de boel wel héél erg goed schoon (al die lijmtroep moet nu weg) en zorg voor perfect passende verbindingen (vandaar dat MEK eigenlijk je eerste poging had moeten zijn). Schone en goed passende las aan beide kanten met een varkenshaar kwastje insmeren met MEK en daarna stevig op elkaar drukken. Na een half uurtje waar nodig extra materiaal toevoegen aan de las.

Hoe maak je dat extra materiaal? Knip een aantal LEGO blokjes in zo klein mogelijke stukjes en doe deze in een glazen potje met een scheutje MEK. Daarna de deksel erop, goed schudden, paar uur wachten en nogmaals goed schudden en wellicht roeren (als het wat dikker wordt). Na ongeveer een dag heb je een MEK/ABS papje dat je kunt gebruiken om ontbrekend materiaal in de las aan te vullen. Probeer de dikte van tandpasta aan te houden.

Indien nodig kun je een metalen gaasje gebruiken over de las. Laat deze aan beide kanten een paar cm uitlopen (dus 4cm strip, netjes midden op de las gelegd). Borstel deze met een in MEK gedipte kwast op z'n plaats en duw dit voorzichtig in de nu zachte ABS (dunne rubber handschoentjes gebruiken). Voeg daarna nog wat van je ABS pap toe om het gaasje volledig in de ABS te laten verdwijnen.

Ooh. Oefen eerst even op wat LEGO blokjes of zo.

Werkt het? Bij mij werkte het geweldig. Ik moest de interne ophanging van de buitenspiegel van m'n camper herstellen (zeer duur kreng, ophangpunten waren afgebroken na heftige aanraking met tegenligger). Na wat rondzoeken heb ik gelijk besloten de MEK methode toe te passen (dus perfect schone en strakke lassen). Het eindresultaat houdt nu al een aantal jaren (en krijgt echt op z'n donder tijdens het rijden e.d.).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)