Forum > Licht

Sweetlight Dongle icm andere software

(15 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
19-2-2016 10:42

Ljmark schreef:

De meeste dongles hebben een beveiliging waardoor deze alleen met specifieke software zijn te gebruiken
Maar dan is mijn vraag, is deze beveiliging te omzeilen?
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
19-2-2016 10:57
Die vraag zou je hier niet mogen stellen shut up :X
Beveiliging omzeilen is gelijk aan jatten shut up :X
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
19-2-2016 11:56
De meeste dongles zijn niet expliciet beveiligd tegen het gebruik met andere software. Waarom zouden ze ook, de verdiensten zitten toch in het verkopen van die dongle.

Andersom uiteraard wel. Veel commerciële software is alleen bruikbaar met de dongle van die fabrikant. Daarmee betaal je dan ook voor de software.

Waarom worden specifieke dongles dan vaak niet ondersteund door gratis software? Omdat hier bijna geen vraag naar is. Dongles die gelijk een stuk software unlocken zijn duurder dan louter alleen artnet/usb - DMX converters. Een universele USB dongle kost een paar tientjes, een simpele artnet node is niet veel duurder (tip: ELC DMXLAN buddy).

Als je wit overstappen is mijn advies: verkoop de sweetlight dongle en koop bovengenoemde ELC als je naar gratis software wilt. Wil je niet gratis software (zoals b.v. cuelux (pro), avolites titan oid), koop dan een dongle voor die software.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
23-2-2016 11:44

Jake schreef:

Die vraag zou je hier niet mogen stellen shut up :X
Beveiliging omzeilen is gelijk aan jatten shut up :X
Kijk uit, het is de moraalridder sneaky :V

Ik heb er toch al voor betaald, wat is dan het probleem, om over te stappen op andere software. Als ik hier dan tevreden over ben, kan ik deze later nog (volledig) aanschaffen
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
23-2-2016 11:46

Big bang schreef:

Als je wit overstappen is mijn advies: verkoop de sweetlight dongle en koop bovengenoemde ELC als je naar gratis software wilt. Wil je niet gratis software (zoals b.v. cuelux (pro), avolites titan oid), koop dan een dongle voor die software.
Zouden deze dongles ook programma's standalone kunnen afspelen of hebben ze daar een variant van?
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
23-2-2016 15:17
Een voorbeeld van een DMX interface met stand-alone functionaliteit is Visual Productions Cuety. Uiteraard werkt ook die alleen met de daarvoor ontworpen software.
Het is toch gewoon een dongle, die usb signaal naar I/O of midi vertaald?
Als je maar kort genoeg door de bocht gaat wordt het vanzelf een rechte lijn. De werkelijkheid is natuurlijk dat wegen wel degelijk bochten hebben en dingen pas echt ingewikkeld worden als je er iets vanaf weet (...).

Een DMX interface (dongle is geen correcte benaming) is geen open of vastgelegde standaard. De kans dat dongle X werkt met software Y is dan ook erg, heel erg klein. Wil je dus met andere software gaan werken, verkoop dan je huidige pakket (inclusief dongle) en schaf het pakket van je wens aan. Als dat pakket geleverd wordt zonder DMX interface, schaf dan ook nog een DMX interface aan die, volgens de leverancier van de software, werkt met genoemde software.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)