Forum > Geluid

Welke antennekabel om te verlengen ( mic's in 600-700Mhz )

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
16-10-2015 11:48

PvG schreef:

Malle Pietje schreef:

Stel, ik wil de antennes vanaf diezelfde aansluiting op bovengenoemd 19" paneel verlengen naar een meter of 3-4 verderop.
Gebruik ik voor die lengte dan dezelfde impedantie?

( ik gebruik geen vlaggetjes, maar de originele "rubber-duckjes" die er standaard bij zitten).
Houd er rekening mee dat 1/4-golflengte antennes een goed geaard vlak nodig hebben om goed te functioneren (lees: behuizing of geaard 19" paneel). Je kunt korte sprietjes dus niet zomaar ergens aan een kabel hangen oid. Met 1/2-golflengte antennes werkt dat wel en die zijn dus ca 40cm lang voor dit frequentiegebied.
Die van mij zijn idd van die lengte.
Ik wist niet dat die andere geaard moesten zijn.
ik heb jarenlang een stel EW's gehad, maar nooit geaard gebruikt.
Althans, ze zaten wel op een sennh.inbouwframe of achterop de ontvanger, maar de kist was niet geaard.
De ontvangers zijn toch ook niet geaard door hun externe voeding?
Alles komt goed....
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
16-10-2015 11:56

Jvs2013 schreef:

De ontvangers van Shure en Sennheiser hebben een ingangsimpedantie van 50 ohm. De gebruikte antennes zijn ook 50 ohm.
Er moet dan ook 50 ohm coax kabel gebruikt worden om misaanpassing te voorkomen. Het toepassen van 75 ohm coaxkabel, 75 ohm connectoren en 75 ohm antennes geeft misaanpassing. Er wordt een deel van het signaal weer gereflecteerd naar de antenne. Dit resulteert in een lager signaal bij de ontvanger. RG58 is niet geschikt ook niet voor kleiner stukjes. RG58 is alleen geschikt voor HF frequenties 0 - 30MHz. Persoonlijk gebruik ik Aircell-5 wat een lagere verliesfactor heeft als RG58 voor HF frequenties. Voor de hogere frequenties VHF en UHF gebruik ik meestal Aircell-7
RG8 of RG213 kan ook maar is dik en zwaar. De ideale kabel is RG174 deze is dun (diameter 2,7 mm) en er kan makkelijk de juiste connector op worden gezet bijvoorbeeld sma of bnc. Voor meer info en prijzen stuur maar een mail
Interessant. Waar kan ik hier meer over lezen? Ik heb niet alle merken bekeken, maar shure, sennheiser& at geven aan dat rg58 voor korte afstanden de beste keuze is.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
16-10-2015 12:29
2 x bewerkt. Laatst door Malle Pietje op 16-10-2015 12:33
Ik ga het eerst maar eens op de ouderwetse manier doen: blindplaatje met gaten erin en monteren die hap.
Daarna ga ik eens wat van Joepie's ideeën bestellen en aansluiten.
Of ik pak een paar passieve Dap vlaggetjes van André.
Het zijn budget-zenders, maar gebruik ze dan ook alleen tijdens carnavalsactiviteiten.
Ik sta er nooit verder als 10 meter vanaf, met die bijgeleverde antenne's dan ook geen probleem.
Echter, de 5 dagen tijdens groot carnaval in een tent is het iets anders; dan sta ik er verder vanaf ( wil het spul niet op het hoofdpodium hebben ivm springen, bier, B t/m Z-artiesten, (en vooral de aanhang ervan!! die zijn vaak "belangrijker" als de artiest sneaky :V sneaky :V
Tevens sta ik dan naast het hoofdpodium, welke door nodige Truss is omgeven.
Toen heb ik wel eens een klein dipje gehad.
Dus met een meter of 4-5 (x2) coax en een paar vlaggen o.i.d. kom ik er wel.
( alleen zijn 2 vlaggen bijna net zo duur als de 4 zenders compleet laugh :D )
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dit zijn ze laugh :D
Mijn ervaring: minpunten: Windgevoelig (met carnaval niet erg want dan doe ik windkap erop, ook voor allerlei schmink en lippenstift), en ze zijn best handgevoelig.
Pluspunten: zendtechniek voldoet prima voor dit doel, alles in 1 HE, 4 x XLR achterop (of 1 mixed jack), klank is best te pruimen (carnaval sneaky :V ), mits je een weinig extra hoog erin draait. En het belangrijkste: kost geen drol!
De rest van het jaar gebruik ik wél Sennheiser laugh :D .
Alles komt goed....
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
16-10-2015 12:29
Dat RG58 niet de beste kabel is, kan zijn, maar deze is toch echt wel bruikbaar boven de 30MHz.
Zie ook bijvoorbeeld www.pasternack.com/images/ProductPDF/RG58C-U.pdf

Op 1000Mhz 65dB demping per 100m.
Met 10m en 6,5dB demping lijkt me deze nog prima bruikbaar.

Een aircell 5 zit ongeveer op de helft, wat natuurlijk een stuk beter is, maar voor lengtes onder de 10m zal een RG58 ook nog wel prima voldoen.
Als het echt van die 3dB afhangt, heb je sowieso al een slechte ontvangst.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-10-2015 23:08

Joepurlings schreef:

Ik gebruik overigens deze antenne's: www.amazon.de/gp/product/B001498TQI
Er zitten mastbeugels bij waardoor deze gemakkelijk aan truss of een statief te bevestigen zijn. De F-connectors laat ik verlopen naar BNC en de voedingsmodules en splitter heb ik in een kastje samengebouwd.
Zijn die dingen niet 75 Ohm? Volgens mij wel.

Overigens kun je prima een impedantietrafo maken door een stukje 60 Ohms coax te nemen met een lengte van 1/4 golf. Vergeet ook daarbij niet de verkortingfactor. Met zo'n stukje kun je een nagenoeg perfecte inline trafo maken van 50 naar 75 Ohm (het lijkt wel op toveren ;-).

Een andere optie (makkelijker maar met enig, in dit geval niet boeiend, verlies) is een 150 Ohm weerstandje parallel aan de uitgang van de antenne (150 // 75 geeft keurig 50 Ohm).

Betreffende verliezen (in kabel of impedantie-aanpassing): We hebben het over actieve vlaggetjes met de versterker in de vlag. Als je dan met je koppeling + kabel een dB of 6 verliest dan is dat niet boeiend.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)