Forum > Licht

Led Moving heads

(60 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
12-10-2010 11:16
Ik zie dat die showtec ledkopjes tegenwoordig al een 60watt leddriver bezitten of 27keer een 5watter.

Nu ben ik de laatste tijd veel bezig met LED om gebouwen aan te lichten, maar als ik dan vergelijk wat een 30watt en of een 60watt leddriver voor buiten gebruik maakt van koeling en ik zie het koellichaampje op de led in de kop dan heb ik grote vraagtekens over de levensduur.

De armaturen welke ik gebruik zijn volledig van alu waarvan de achterkant volledig bestaat uit koellamellen.

Wat ik wel moet zeggen, er zijn tegenwoordig hele heftige leddrivers van 30-70 watt te verkrijgen. je moet wel rekenen dat zn lampje al snel 1500 euro kost.. maar dan heb je wel een lampje waar je een gebouw mee kunt aanlichten. 50 meter omhoog voor een toren is al mogelijk met 2keer 70watt in een gebundelde behuizing. En dan uiteraard wel in netjes warm witt. (3200K)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 349
12-10-2010 15:08

Victor schreef:

Niet om lullig te doen, maar de Showtec Indigo 250 heeft volgens de fabrikant op 1 meter afstand een lichtopbrengst van 6.600 Lux. De Martin Mac 250 Krypton haalt op 3 (!) meter afstand 15.444 Lux en blaast dus met alle gemak de Chinese broeder uit het water. De Indigo 4500 haalt overigens maar 4.500 Lux op 2 meter, maar die is een stuk goedkoper dus niet vergelijkbaar met de Mac.
De nieuwe Indigo Beam haalt volgens de fabrikant 30.000+ Lux @ 2 meter. Verder kost hij €779 tegenover €1699 actieprijs bij een concullega. Waar je verder vandaan haalt dat de Krypton 15.444 Lux op 3m afstand haalt, is me een raadsel. Op de site van Highlite is te vinden dat de Phantom 250, die voor zover ik weet al 2 jaar op de open dagen naast een 250 krypton staat en als feller ervaren wordt, 18.000 Lux op 1m doet. Ik weet niet wat het verlies per meter is, maar mij lijkt dan óf de waarde van Martin aan de hoge kant, óf de waarde van Highlite aan de lage kant.

Nu kun je natuurlijk zeggen dat ze de lamp misschien gemanipuleerd hebben, maar ze bieden aan om de lamp dan zelf af te stellen, of anders de lampen om te ruilen. Tot nu toe heb ik nog niemand op dat aanbod in zien gaan wink ;) Om weer over het steeds terug komende riedeltje van afschrijving te komen: in procenten zal een Showtec zeker harder afschrijven dan een Martin... Maar als je het dan in €€€'s gaat bekijken, denk ik dat je beter de Showtec kunt hebben.

Qua verhuurbaarheid ben ik zeker met je eens dat je beter de Martins kunt hebben. Bouwkwaliteit zul je ook wel beter af zijn bij de Martin's, hoewel ik het idee heb dat er niet veel problemen zijn met Showtec MH's. Oh ja, de Indigo Beam verbruikt 150W op vol vermogen wink ;)

Als ik de site van Martin verder bekijk, zie ik niet veel LED-apparaten waar ik het warm van krijg. Een Mac 301 van een goeie €3.500 die 3900 Lumen output geeft, tegenover een Showtec Expression van nog geen €1200 die 20200 Lux doet. Voor zover ik het weet, zeggen Lux meer dan lumen, omdat Lux de oppervlakte meeneemt in de berekening (ik ben geen expert op dit gebied, dus pin me er niet op vast!).
Ook hier kan úw reclame staan!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
12-10-2010 16:02
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 12-10-2010 16:12

TimD schreef:

De nieuwe Indigo Beam haalt volgens de fabrikant 30.000+ Lux @ 2 meter. Verder kost hij €779 tegenover €1699 actieprijs bij een concullega. Waar je verder vandaan haalt dat de Krypton 15.444 Lux op 3m afstand haalt, is me een raadsel.
Dat haal ik van de website van Martin: https://www.martin.com/spec/photometfull.asp?product=513.
Op de site van Highlite is te vinden dat de Phantom 250, die voor zover ik weet al 2 jaar op de open dagen naast een 250 krypton staat en als feller ervaren wordt, 18.000 Lux op 1m doet. Ik weet niet wat het verlies per meter is, maar mij lijkt dan óf de waarde van Martin aan de hoge kant, óf de waarde van Highlite aan de lage kant.
Het verlies per meter hangt af van de afstralingshoek. Grote hoek=groot oppervlak=minder lux per vierkante meter. Bij lenzen van15 tot 20 graden die gebruikelijk zijn in moving heads is het teruglopen van de sterkte per meter aanzienlijk. Het menselijk oog let daar niet op en ervaart dus een kleine bundel met een bepaalde hoeveelheid licht (lumen) als feller dan een grotere bundel met hetzelfde aantal lumen.

Bovendien klopt wat je zegt niet. De 18.000 Lux per m2 die je noemt is de lichtsterkte van de MSD-250-2 lamp (18.000 lumen = 18.000 lux per vierkante meter). Zie ook www.new-line.nl/forum/read/?t=16613. Tenzij Showtec een spot heeft ontworpen die geen verlies heeft is de output van de Showtec dus (flink) lager dan dat.
Als ik de site van Martin verder bekijk, zie ik niet veel LED-apparaten waar ik het warm van krijg. Een Mac 301 van een goeie €3.500 die 3900 Lumen output geeft, tegenover een Showtec Expression van nog geen €1200 die 20200 Lux doet. Voor zover ik het weet, zeggen Lux meer dan lumen, omdat Lux de oppervlakte meeneemt in de berekening (ik ben geen expert op dit gebied, dus pin me er niet op vast!).
1 Lux = 1 Lumen per vierkante meter. Deze twee opgaven kan je dus niet met elkaar vergelijken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 349
12-10-2010 16:10
Bedankt voor je toelichtingen/uitleg over deze dingen. Toch ben ik van mening dat je je niet blind moet staren op het merk Martin. Voor het geld zijn er minstens net zo leuke dingen, zo dan niet veel leukere dingen te krijgen, die het voor 95% van de users op dit forum net zo goed doen. Dat 5% hier in de hoge kringen meeloopt en de voorkeur geven aan een merk, kan ik prima mee leven wink ;)
Ook hier kan úw reclame staan!
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
13-10-2010 00:14
Ik denk niet dat Victor staart op het merk maar op de feiten. Heeft Joost (Yoghurt) niet een keer een foto gepost van de indigo naast de phantom 250.. waarop je duidelijk kon zien dat de phantom 250 dit won? Al met al, dan wint de mac krypton ook makkelijk van de indigo!

Verder denk ik dat vele hier merk apparatuur kiezen voor het verhuur ervan. Mac kryptons verhuur je nog wel leuk aan de grotere bedrijven, een showtec headje slaan ze liever over!
I Love House Music!
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 349
13-10-2010 03:28

Mifex schreef:

Ik denk niet dat Victor staart op het merk maar op de feiten. Heeft Joost (Yoghurt) niet een keer een foto gepost van de indigo naast de phantom 250.. waarop je duidelijk kon zien dat de phantom 250 dit won? Al met al, dan wint de mac krypton ook makkelijk van de indigo!
Er zijn verschillende indigo's. Een indigo 150 presteert minder dan een indigo 4500, een 4500 presteert minder dan een Beam (zoals Kevin beweert). De Beam lijkt me het nieuwste model, dat weer een flinke stap vooruit heeft gezet op het gebied van LED
Verder denk ik dat vele hier merk apparatuur kiezen voor het verhuur ervan. Mac kryptons verhuur je nog wel leuk aan de grotere bedrijven, een showtec headje slaan ze liever over!
Daar hoeven we ook geen discussie over te beginnen, het is algemeen bekend dat de grote jongens de voorkeur geven aan merken. Dat is ook niet bepaald de doelgroep van Highlite wink ;)
Ook hier kan úw reclame staan!
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
13-10-2010 09:00
Ik denk niet dat Victor staart op het merk maar op de feiten. Heeft Joost (Yoghurt) niet een keer een foto gepost van de indigo naast de phantom 250.. waarop je duidelijk kon zien dat de phantom 250 dit won? Al met al, dan wint de mac krypton ook makkelijk van de indigo!
Zoals ik straks al zij, op de opendag van highlite stonden de mac 250 naast de phantom 250 mkII, de phantom won het kwa lichtsterkte.
Wil dus niets zeggen voor de martin..
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
13-10-2010 10:17
Wat ik wel moet zeggen, er zijn tegenwoordig hele heftige leddrivers van 30-70 watt te verkrijgen
100W, 180W en 720W ook al hoor. Met daarin een smart control die zelf de DMX of DALI start adressen kan bepalen aan de hand van de instelling van de eerste en hoeveel outputs je per driver gebruikt. En dan in combinatie met een voeding met een pf van >0.95 en je bent in business.
Zijn ook smart potmeters voor die heel simpel RGB kunnen mengen. Maar dat terzijde.

Spotje is grappig, maar 60W en minimale koeling.... Je zou er eigenlijk eentje een paar dagen op demo moeten zien te krijgen, uurtje of 6 laten branden, Tc temperatuur meten en dat naast de specs fan de LED fabrikant leggen. Dan weet je snel genoeg of dat die LED het lang gaat uithouden of niet.

Er zijn overigens wel zeer kleine koellichamen met een extreem hoge warmte afvoer, maar ik verwacht niet dat ze die in China uit eigen vrije wil zouden gebruiken. Die zijn nogal aan de prijs.

Moet je voor de grap maar eens doen bij 7W (of nog hoger) retrofit MR16 of GU10 en dan na het meten van de Tc temp je realiseren dat de electronica vrijwel direct op de LEDs zit.
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
14-10-2010 13:43

dj joe schreef:

Ik denk niet dat Victor staart op het merk maar op de feiten. Heeft Joost (Yoghurt) niet een keer een foto gepost van de indigo naast de phantom 250.. waarop je duidelijk kon zien dat de phantom 250 dit won? Al met al, dan wint de mac krypton ook makkelijk van de indigo!
Zoals ik straks al zij, op de opendag van highlite stonden de mac 250 naast de phantom 250 mkII, de phantom won het kwa lichtsterkte.
Wil dus niets zeggen voor de martin..
De led movinghead naast de phantom verschilden zoveel. De krypton naast de phantom verschilde maar weinig. Dan heb ik het over een nieuwe phantom en een op dat moment gehuurde krypton. Een lamp met al wat branduren dus!
I Love House Music!
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
9-11-2010 17:37
Ik ben opzoek naar een foto, waar de Showtec Indigo naast een mac (en andere koppen)staat, en ze beide op een muur schijnen, het gaat om een foto van de opendag in Frankfurt zoals hier in het topic besproken.

heb bijna 't hele internet afgezocht, maar ik weet zeker dat iemand hem ergens in een topic hier op new-line geplaatst heeft. Iemand?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)