Forum > Licht

Custom lasers kopen/maken

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
LjmarkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 103
13-7-2009 20:58

alleznet schreef:

Ik heb inmiddels wat over en weer gemaild met wat bedrijven en personen die er ervaring mee hebben. Waarschijnlijk wordt het een single-color laser met een groene (of misschien een blauwe) diode. Aansturing via DMX of sound-2-light, ILDA sturing schijnt meteen stukken duurder te worden (klopt dit?). Verder ben ik nog wat aan het uitpluizen over het vermogen en welk setje galvos er gebruikt gaat worden.
Ilda is echt gewoon goedkoper hoor. Een dmx laser met galvo's werkt 9 van de 10 keer ook met ilda...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
13-7-2009 21:17
Hmm, ok, interessant om dat te weten. Verbaasde me enigszins daar de meeste budget lasers niet verder komen dan dmx en/of sound-2-light. Wellicht gezien de prijs van de software die je nodig hebt om iets met ILDA te kunnen doen? Blauw wordt het overigens vermoedelijk inderdaad niet, had al gezien dat die units toch nog wel wat duurder zijn dan groen sneaky :V

Heeft iemand een idee waar ik aan moet denken bij een fatsoenlijk gescande laser (iets wat kan functioneren met ILDA, maar het liefst dus ook via DMX en sound-2-light) met een daadwerkelijk output vermogen van tussen de 200-500mW ? Het lijkt wel hoe meer ik te weten kom, hoe dieper ik verstrikt raak in de mogelijkheden ashamed :$ .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
13-7-2009 22:29

alleznet schreef:

Het lijkt wel hoe meer ik te weten kom, hoe dieper ik verstrikt raak in de mogelijkheden ashamed :$ .
Snap je nu waarom je niet zomaar een bestel-hier-je-onderdelen-leverancier tegenkomt zonder daadwerkelijk even contact te hebben per mail/telefoon?

ljmark schreef:

Ilda is echt gewoon goedkoper hoor. Een dmx laser met galvo's werkt 9 van de 10 keer ook met ilda...
9 van de 10 keer ook met ILDA? Elke laser met galvo's werkt met ILDA-aansturing alleen ontbreekt soms de aansluiting.

Zie heel wat onzin over ILDA aansturing voorbij komen. Voor de duidelijkheid: Een laser met ILDA-aansturing is niets anders dan een laser met een aansluiting volgens de ILDA-standaard. Niks bijzonders, niks protocollen, gewoon analoog direct de scanner-amps en laser/kleur-modulatie verbinden. Zit geen electronica tussen. +5 op je X betekent beam naar rechts, +5 op je Y betekent beam naar boven. Moduleer dat met een hoge snelheid (30K ilda standaard) en je maakt figuren. +5 = laser aan, 0 = laser uit. Moduleer dat met hoge snelheid (afhankelijk van je laser specs) en je kunt je figuren ook uit losse punten/lijnen laten bestaan.

Geen abacadabra, protocollen of spannende aansluitingen, gewoon de meest banale rechtstreekse aansturing die je kunt hebben. Vandaar ook het goedkoopst en simpelst (en op ELKE (!!!) laser met alleen DMX/sound optie te maken zolang er een scanset en een laser in zit) .

ILDA-besturing (console of DAC aan PC) doet dus het "slimme" werk en kost dan ook het geld. Voordeel is dat je aan 1 DAC/besturing meerdere lasers kunt hangen (die dan wel synchroon werken).

Uiteraard wat ERG simpel omschreven (en komt er heel wat meer bij kijken; Single-ended of differential aansturing, uitkijken met ground-verbindingen omdat ook bij een laser storingen van buitenaf een grote invloed kunnen hebben, tot aardlussen aan toe).
Light Image
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
13-7-2009 23:17

JeroenVDV schreef:

alleznet schreef:

Het lijkt wel hoe meer ik te weten kom, hoe dieper ik verstrikt raak in de mogelijkheden ashamed :$ .
Snap je nu waarom je niet zomaar een bestel-hier-je-onderdelen-leverancier tegenkomt zonder daadwerkelijk even contact te hebben per mail/telefoon?
.. nog meer nuttige informatie ..
Yep. Aan de ene kant toch wel prettig. Ik wil binnenkort eens wat afspraken maken, liefst met verschillende leveranciers, om te zien wat ik echt wil. Het financiële plaatje ga ik ondertussen rond maken. Hopelijk staat hier over een tijdje een leuke laser, welke kleur, welk vermogen en wat voor andere snufjes hij heeft zal ik posten zodra ik meer weet.

Mochten mensen nog goede tips, of andere informatie hebben die nuttig kan zijn voor mij (of andere mensen die een zelfde probleem hebben) dan zie ik dat uiteraard graag tegemoet in dit topic (of om wat voor reden dan ook per mail).
Bier, Billen, Borsten en Beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)