Forum > Geluid

Welke positie een Meet microfoon plaatsen (Smaart)

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-8-2024
Berichten: 13463
15-4-2009 09:47

Timo Beckman schreef:

Het laatste wat je moet doen met smaart is het gemiddelde nemen van alle metingen die je hebt gedaan maar goed daar kom je nog wel achter.
Maar je moet de resultaten van de verschillende metingen ook niet "blind" naast je neerleggen.

<<<

Nog vóór je begint met meten ga je natuurlijk eerst zorgen dat alles zo goed mogelijk klopt (plaatsing, plaatsing en nog eens plaatsing).

Ik zou willen voorkomen dat ik m'n afstelling laat beïnvloeden door dingen zoals zeer plaatselijke uitdoving. Dus de metingen op de middenlijn zou ik als "zeer bepalend" willen omschrijven en de metingen buiten de middenlijn als "indicatief".

Hou er daarbij ook rekening mee dat hoe verder je van de bron af gaat, hoe kleiner de kans is op plaatselijke uitdoving. Extreme dippen in het >>100Hz gebied zouden dus steeds minder voor moeten komen naarmate je verder van de bron verwijderd gaat meten.

En dan is er ook nog het nearfield/farfield verhaal. Dat is, helaas, frequentie afhankelijk. Hierdoor zul je zien dat de verzwakking per verdubbeling van luister/meetafstand helaas ook frequentie afhankelijk is. Probeer dus niet te mikken op "flat" achterin de zaal (want dan is het geluid een drilboor voor de mensen dicht bij het podium). Mik sowieso niet op flat (maar benader een "brown noise" curve (ca. 3dB/octaaf naar beneden boven de ca. 150Hz)).

En natuurlijk na dat alles ook nog even goed luisteren (want als het op stront klinkt dan komt dat niet door de brown noise curve maar doordat er iets fout is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
15-4-2009 14:11
Ik zeg als laatste dat je de meting blind naast je neer moet leggen . Dat zou niet slim gezien het feit dat ik om en nabij de 30000 euro heb geinvesterrd in meet apparatuur (SIM3 SMAART SAT-live incl de benodigde geluidskaart en gezelligheid en 6 DPA 4007 micro's volgens meyer specificatie)
Ik zeg dat SMAART de mogelijkheid biedt om een gemiddelde te berekenen van ik meen 5 metingen en dat deze mogelijkheid je serieus foute beslissingen kan doen laten nemen (ik bedoel dat je fft bij een verschil van 30 cm er al weer totaal anders uitziet en als je aan de hand van 5 metingen een gemiddelde laat uitrekenen tussen deze metingen over een hele zaal je behoorlijk op je bek kunt gaan).
Ten 2de zouden mensen niet alleen af moeten gaan wat het fft scherm weergeeft maar daar naast ook erg veel aandacht moeten besteden aan de coherence functie binnen SMAART SAT SIM daar die het vertrouwen weergeeft wat de computer heeft in de meting die je op dat moment en op die positie doet . Als de coherence opeens van 80 of 90 % naar 0 valt en daarna weer om hoog is er dus sprake van hetzij reflecties galm of uitdoving door andere factoren (kamfilters).
De meeste technicie die ik zie meten hebben ook vaak het fase display niet aanstaan terwijl je in combie met coherence en het fft schem hier een bult aan info van kan afleiden en aan de hand daarvan je beslissingen kunt gaan nemen (en na de uitgevoerde correcties nog een keer meten of het heeft geholpen en checken met muziek of het ook nog klinkt) .
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
15-4-2009 17:43

Timo Beckman schreef:

De meeste technicie die ik zie meten hebben ook vaak het fase display niet aanstaan terwijl je in combie met coherence en het fft schem hier een bult aan info van kan afleiden en aan de hand daarvan je beslissingen kunt gaan nemen (en na de uitgevoerde correcties nog een keer meten of het heeft geholpen en checken met muziek of het ook nog klinkt) .
Aan en fasedisplay hecht ik nog meer waarde dan aan een recht frequentieverloop. Hetzelfde geldt ook inderdaad voor de coherence, echter ik houd dan als regel 20% en meer aan.

Feit is en blijft ook dat Sia Smaart Live 5 een tool is, maar ook niet meer als dat. Neemt niet weg dat in combinatie met het eigen (liefst getraind Hifi/Studio/PA) gehoor Smaart Live 5 een stukje schitterende software is waar je met weinig hardware eisen vele (technische en elektronische) problemen mee kunt opsporen en oplossen.

Overigens wat ik vaak doe is de meetmic naast de mixer op de rechter stack richten zodat de invloed van de linker stack vrij gering is. Er is een verschil tussen waarnemen met beide oren en een enkelvoudige meetmic.

TCMC
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
15-4-2009 18:13
Wat eigenlijk de bedoeling is is eerst 1 kant meten (lft of rght whatever) op verschillende afstanden (lees belangrijke posities in een zaal) correcties maken daarna kijken wat er gebeurd als je sets gaat combineren . Waarschijnlijk krijg je een behoorlijke optelling in het laagmid en laag als je de micro centre zet eventueel dit ook corrigeren hangt van je smaak af daar als je dit weg haalt je een voor je gevoel dun geluid overhoud . als je links en rechts tegelijk aanzet en dan je meting doet krijg je zeker qua fase en coherence een behoorlijke uitdaging voor je ogen . Nog leuker wordt het als je een sub lijn hebt liggen van pak hem beet 12 stuks in combinatie met delay's en clusters .
Daarbij heb ik met SAT-live vele malen betere ervaringen als met smaart
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-8-2024
Berichten: 13463
15-4-2009 18:56
Als je links en rechts afzonderlijk meet EN instelt dan weet je ZEKER dat je je fasegedrag volledig om zeep helpt zodra er ook maar een klein verschil in afstelling tussen links en rechts optreedt. Geval is namelijk dat uitdovingen e.d. NIET worden veroorzaakt door (single source) faseproblemen (en ook geen faseveranderingen tot gevolg hebben) zolang je één bron gebruikt MAAR de wijzigingen die je aanbrengt in de transfer curve (dmv. param eq, grafische eq of what ever) WEL een direct gevolg hebben voor het fasegedrag.

Dus ook al meten links en rechts verschillend (en dat doen ze altijd tenzij de zaal EN plaatsing perfect symmetrisch is) dan nog kun je het beste beide kanalen identiek afstellen (uitgezonderd mogelijk digitale filtertypen waarbij fase en amplitude niet aan elkaar vast zitten (maar ik vraag me sterk af hoe vaak dat soort filters in het veld gebruikt worden).

Wat we allemaal afstellen noemen kan dan ook best omschreven worden als "schipperen" ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
15-4-2009 19:02
Bijna elke processor heeft een link tussen links en rechts wat inhoudt dat als je een parametrisch filter er op los laat bv XTA/BSS/KLARK whatever de verandering zowel op links als rechts plaats vind en inderdaad je bent bezig met damage controll tov je oorspronkelijke signaal .
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
17-4-2009 01:09
Ik bedoelde dus dat je een kant meet en de veranderingen die je hier maakt ook automatisch voor de andere kant door voert .
Als je allpass filters bedoeldt dan kun je er van uitgaan dat die erg vaak gebruikt worden
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-8-2024
Berichten: 13463
17-4-2009 10:02

Timo Beckman schreef:

Ik bedoelde dus dat je een kant meet en de veranderingen die je hier maakt ook automatisch voor de andere kant door voert .
Dank voor de verduidelijking.
Als je allpass filters bedoeldt dan kun je er van uitgaan dat die erg vaak gebruikt worden
Ik bedoelde bepaalde typen FIR filters (waarbij veranderingen in het amplitude gedrag niet (of op z'n minst totaal anders dan bij analoge filters het geval is) zijn gekoppeld aan veranderingen in het fasegedrag).

Allpass filters worden (in analoge systemen) vooral gebruikt als delay line.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
18-4-2009 01:34
Sorry maar een delay lijn is een gewoon een vertraging van het totale signaal en een all-pass is een vertraging van een een bepaald gedeelte van het frequentie gebied zonder amplitude veranderingen of veranderingen buiten het frequentie gebied om het gebied heen waar het all-pass filter werkzaam is .
Deze filters dienen alleen maar om het fase gedrag te corrigeren indien nodig .
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-8-2024
Berichten: 13463
20-4-2009 09:26

Timo Beckman schreef:

Sorry maar een delay lijn is een gewoon een vertraging van het totale signaal en een all-pass is een vertraging van een een bepaald gedeelte van het frequentie gebied zonder amplitude veranderingen of veranderingen buiten het frequentie gebied om het gebied heen waar het all-pass filter werkzaam is.
Sorry maar een allpass filter is prima geschikt om gebruikt te worden als delay line. Dat je het zelf nog nooit gedaan hebt is wellicht niet het beste criterium om te kunnen bepalen of het gedaan kan worden. Mijn oude trouwe SPL-2B van Lab.Gruppen (analoge speaker processor) gebruikt bijvoorbeeld allpass filters als delay line.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)