Forum > PC related Forum

Beveiling tegen schokken

(48 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
11-11-2008 18:23
Wat is er (buiten de kostprijs) mis met een solid state harde schijf?
Qua snelheid zal een normale harde schijf 't er niet van halen, en ze zijn ook nog eens lekker energiezuinig. happy :)
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
11-11-2008 18:30

StijnS schreef:

Wat is er (buiten de kostprijs) mis met een solid state harde schijf?
Ben ik helemaal met je eens, de lichtcomputer is hier ook uitgerust met een SSD (lekker veilig gevoel), maar voor de gehele muziekcollectie (geript naar mp3 320kbps) is het nu op dit moment nog geen doen om alles op SSD's te proppen.
Qua snelheid zal een normale harde schijf 't er niet van halen, en ze zijn ook nog eens lekker energiezuinig. happy :)
Snelheid is geen issue voor wat mp3tjes afspelen en energiezuinig op klus, tja wink ;)
Maar dat is MIJN mening...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-11-2008 18:49

Roytje schreef:

Ben ik helemaal met je eens, de lichtcomputer is hier ook uitgerust met een SSD (lekker veilig gevoel)
Doodeng!

SSD kan maar beperkt herschrijven, en zolang besturingssystemen zoals Windows NIET zijn geschikt gemaakt voor SSD (veel schrijven van cache etc.) zal dit een relatief korte levensduur als gevolg hebben!!!!
Light Image
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
11-11-2008 20:06
Mijn advies:

Neem een schijf van voldoende kwaliteit (geen whitelabel of rare merken) en houd er gewoon rekening mee, dat hij eens in de zoveel tijd naar de mallemachies gaat. Je doet namelijk iets met de schijf, dat de fabrikant ervan niet echt meegenomen heeft in de MTBF tabellen en dat ook niet echt goed is voor de schijf, hoe goed je hem ook inklemt. (Mean Time Before Failure) Dus; tussendoor voldoende (incrementele) backups maken en eens in de zoveel tijd eens de smart status van je HD uitlezen. Bij enig spoor van defect: vervangen. Zo duur zijn die dingen nu ook weer niet en als je van de configuratie van je muziekpc eerst een ISO maakt of laat maken (de complete configuratie samengevat in een enkel gecomprimeerd bestand) ben je binnen een half uur weer in bedrijf, als je de tijd voor het kopieren van de muziek niet meetelt.

Je zou natuurlijk ook je muziekcollectie in een (hardwarematige) raid array met minimaal 2 schijven kunnen opslaan, waarbij de gegevens op meerdere harde schijven gespiegeld zijn. Gaat 1 van de 2 of meer schijven kapot, vervang je deze door een nieuwe, de raid controller bouwt de array weer op en je kunt weer verder. Echter, dit gaat niet altijd helemaal goed...en kan redelijk wat doorzettingsvermogen vergen.

De smart status uitlezen: Klik Met het merk van je harde schijf in de hand, vind je het juiste diagnostische programma.

John
I am a TimeDriver!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 2076
11-11-2008 22:50

JeroenVDV schreef:

SSD kan maar beperkt herschrijven, en zolang besturingssystemen zoals Windows NIET zijn geschikt gemaakt voor SSD (veel schrijven van cache etc.) zal dit een relatief korte levensduur als gevolg hebben!!!!
Hmm... geen idee of het in Windows ook kan, maar in Linux zou ik zeggen geen swap partitie en alle temp mappen en mappen met logfiles mounten op het RAM, weg probleem toch? Ok, je hebt geen logfiles, maar hier kijken de meeste mensen toch niet in.
Niet goed, wel hard!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-11-2008 23:16
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 11-11-2008 23:19
Heeft hier iemand ervaring met het uitvallen van een harde schijf door gesleep?

Ik sleep al jaren met laptops/pc's en heb geen problemen.
Daarnaast ken ik vele bands die b.v. een miditemp gebruiken (midifile wave player) met HD. die zitten allen in een normaal rack. Wat te denken van toetsenborden met HD?

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-11-2008 23:17

KVM schreef:

Heeft hier iemand ervaring met het uitvallen van een harde schijf door gesleep?

Martin.
3 laptopschijven in 3 jaar.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-11-2008 23:24

JeroenVDV schreef:

3 laptopschijven in 3 jaar.
Vreemd, ... Zou het dan een vervoers of een vocht kwestie zijn?
Ik had bovenstaand nog even geëdit.
Ik weet zeker dat deze bands niet bepaald zuinig met hun apparatuur omgaan.
Wat te denken van een Ipod?

Martin.
kvm entertainment
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
11-11-2008 23:35

KVM schreef:

Heeft hier iemand ervaring met het uitvallen van een harde schijf door gesleep?
Ik heb er ook al gloednieuwe schijven (3.5") kapot gehad in 2 pc's, 1 jaar. Beide keren schijven die de vorige klus geen kick gaven maar bij aankomst op de volgende lokatie kapot waren.

Of het vervoer is, lompigheid, ongelukje of gewoon vette pech is natuurlijk niet te zeggen.

JeroenVDV schreef:

Doodeng!

SSD kan maar beperkt herschrijven, en zolang besturingssystemen zoals Windows NIET zijn geschikt gemaakt voor SSD (veel schrijven van cache etc.) zal dit een relatief korte levensduur als gevolg hebben!!!!
Dit is nieuw voor me, hoe lang gaat zo'n schijf volgens jou mee? Verschilt de techniek in een SSD dan zoveel van het simpele stukje geheugen zoals in je pc te vinden is? Want als iets vaak herschreven wordt..

Maar het lijkt me sterk dat als ze er tegenwoordig af fabriek al laptops mee uitrusten dat dit verkeerd gaat. Mijn lichtpc wordt hoogstens 10 uurtjes in de week gebruikt, daarbij draait slechts LJ (geen visualizer oid)en met 2GB ram (win xp) geloof ik niet dat er veel geswapt hoeft te worden.
Maar dat is MIJN mening...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
12-11-2008 09:11

Roytje schreef:

Dit is nieuw voor me, hoe lang gaat zo'n schijf volgens jou mee? Verschilt de techniek in een SSD dan zoveel van het simpele stukje geheugen zoals in je pc te vinden is? Want als iets vaak herschreven wordt..
Op https://forums.slizone.com/index.php?showtopic=29361 staat een mooie post/artikel over de nadelen van SSD bij gebruik met Windows.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)