Forum > Geluid

Skytec versterker JBL boxen

(46 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-6-2003 18:56

Max schreef:

Zolang ik hem heb nog Nóóit geclipt (en Ja, de lampjes doen het laugh :D)
Hmmm, dat is toch geen verdienste van de versterker? Meer een kwestie van hoe hard z'n baasje instuurt!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
3-6-2003 19:31

Victor schreef:

Max schreef:

Zolang ik hem heb nog Nóóit geclipt (en Ja, de lampjes doen het laugh :D)
Hmmm, dat is toch geen verdienste van de versterker? Meer een kwestie van hoe hard z'n baasje instuurt!
Inderdaad,
maar ik heb hem meestal als ik draai op drie kwart staan.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
3-6-2003 20:19

Victor schreef:

Huiskamerspeakers sneuvelen op feestjes waar de versterker staat te clippen.
Ehm... pa-speakers dan niet ofzo? Ze zijn wel 'sterker' gemaakt voor zoiets, maar met clippen knapt toch op een gegeven moment elke luidspreker?

Maargoed: ik heb ook een Skytec 2100 en die ventilator stoort niet. Ik snap ook niet hoe die over de boxen KAN storen. Wel maakt die net zoveel lawaai als die v/d PC, meer zelfs. Zelf heb ik er een klein printplaatje met warmtegevoeligheids 'weer'standje ofzoiets die de ventilator pas aanstuurt na het overschreiden van de ingestelde temperatuur... Bij de Conrad (ja, weet het.) gekocht voor zo'n 6 of 9 euro.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
3-6-2003 23:52

Max schreef:

Inderdaad,
maar ik heb hem meestal als ik draai op drie kwart staan.
Waar heb je het over Max?

Als je de volume regelaar bedoelt: Ga je mond spoelen. In dat geval toon je namelijk in een paar woorden dat je nog steeds totaal niet bedreven bent in het audio gebeuren (en in dat geval is het devies: Lees eens een paar goede boeken zoals het Yamaha Sound Reinforcement Handbook).

Als je bedoelt dat je op 3/4 van het vermogen draait. Da's een kunstig staaltje Max. Dit betekent dat jij het voor elkaar gekregen hebt de versterker precies 1dB onder z'n maximum uit te sturen. En als je dan nagaat dat de meeste VU meters op versterkers EN te traag zijn om pieken te registeren EN vaak in 3dB stappen werken heb je wederom aangetoond nog niet helemaal bedreven te zijn in het audio gebeuren.

Bij mij staan de versterkers op de subjes meestal stevig rond het clippunt (en vaak een stukje IN de clip) terwijl ze bij de topjes vaak op zo'n -6dB staan te werken (en DAT is nog eens een stukje overhead ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
3-6-2003 23:54
Clippen zorgt voor een hoger gemiddeld vermogen. Een hoger gemiddeld vermogen zorgt voor meer energie dat door de speaker omgezet moet worden (het gros in WARMTE). Te veel warmte zorgt voor doorgebrande spreekspoelen. Simple no?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
4-6-2003 07:40
sad :( Tja, ik heb weinig verstand van geluid ...
Ik weet alleen als de Amp gaat clippen dat het niet veel goeds betekend maar ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
4-6-2003 09:24

Max schreef:

sad :( Tja, ik heb weinig verstand van geluid ...
Geeft niks Max, komt (hopelijk wink ;)) wel goed!

Max schreef:

Ik weet alleen als de Amp gaat clippen dat het niet veel goeds betekend maar ...
Da's al heel wat!

Heel kort dan nog even:
De gain-regelaars op je versterker begrenzen *niet* het vermogen dat de versterker kan leveren. Met de regelaars een eind teruggedraaid kan de versterker nog steeds het volle vermogen leveren, er is alleen een hogere input nodig.

Dus: zet jij de gainregelaars op 3 kwart, dan kan de versterker nog prima clippen, als je mixer maar hard genoeg uitstuurt.

En: als jouw versterker nog nooit heeft geclipt (althans volgens de clip-leds) dan is dat niet omdat het zo'n goede versterker is, maar omdat jij niet te hard hebt ingestuurd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-6-2003 10:40

Max schreef:

sad :( Tja, ik heb weinig verstand van geluid ...
Beter iemand die nog niet alles weet en daarvan op de hoogte is dan iemand die nog niet alles weet maar het wel DENKT te weten wink ;)
Ik weet alleen als de Amp gaat clippen dat het niet veel goeds betekend maar ...
Algemeen gesproken klopt dit (hoewel het zo kort door de bocht is dat het bijna alweer fout is ;-)

Het Yamaha boekje dat ik eerder noemde is eigenlijk een ECHTE aanrader voor DJ's die net iets meer willen weten over het hoe en waarom van hun spulletjes.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JanklaasenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2003
Laatste: 1-10-2003
Berichten: 8
4-6-2003 13:55
Nou ik weet ook niet belachelijk veel van versterkers af. Maar ik denk wel dat ik mijn skytec gewoon ga houden ( eventueel met temperatuur regelaar voor de ventilator ). Wel weet ik dat als ik mijn versterker zover open zet dat ie gaat clippen, me mooie boxjes kapot gaat maken. En ik geloof dat een skytec het best goed doet voor een playback show. Maar als ik met een geluidsinstallatie zou gaan draaien zorg ik wel dat ik goede kwaliteit koop. ( Ik bedoel dus dat ik denk dat ik niet professioneel overkom met skytec ) Maar dat is dus een mening happy :)
Ik ben lui
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
7-6-2003 11:21
Een tip, leen of huur eens een keer een echt (hifi)versterker en kijk of het verschil dat je hoort een nieuwe aanschaf waard is. Ik denk namelijk dat anderen onmogelijk kunnen oordelen wanneer jij het geluid goed genoeg vind.
Maar dat is MIJN mening...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)