Forum > Zelfbouw Speakers

Ontwerp idee: 2x Ciare 12.00SW bassreflex

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
18-8-2007 17:15

alleznet schreef:

Zou het trouwens de moeite lonen om 1x dubbele kast te bouwen (gelijk 6dB voordeel) en daar een gebrugde P-2000 op te zetten of kom je met die kosten beter weg met een ander systeem?
Ik zou het bij enkele subwoofer kastjes houden en deze voorzien van 4 Ohm Ciare 12.00SW voorzien. Zo kun je ze dan nog met betaalbare versterkers aansturen. Mogelijk kun je ook bij een dubbele kast elke losse 4 Ohm speaker op een versterker kanaal aansluiten. Mocht je met 1000 Watt RMS per losse speaker nog te weinig hebben, dan is dit op te lossen door bijv een DBX Driverack PA processor in te zetten en gebruik te maken van de over easy compressors/limiters.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
18-8-2007 17:39

Mr. Edie schreef:

Redenlijk leuk ideetje, maar inderdaad er moeten belachelijk zware amps achter in dit geval.. En dat voor een simpel BR-kistje, een beetje 15/18" doet al snel hetzelfde met een pak minder vermogen wink ;)
Met die zware amps wordt het ook steeds minder. De laatste trend is (Frankfurt 2007) dat vele versterkers van een schakelende voeding worden voorzien. Sinds de RoHS regeling van kracht is, zijn met name gewone voedingstrafo's veel duurder geworden en ligt het prijsniveau van stevige schakelende voedingen zelfs iets lager dan die van conventionele voedingen. We wachten af welke nieuwe modellen uit China gaan komen. Van US Blaster heb ik al een exemplaar te pakken die het ook nog heel goed doet en zelfs met 2 Ohm geen problemen heeft.

TCMC
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
18-8-2007 21:17
Dynacord LX2200 geweldige switch-mode versterker (gelijk aan de CP2200 van EV)
Maar 8.15 Kilo en 2x1100 watts met 4 Ohm en kan zelfs 1600 Watt leveren op 2 Ohm per kanaal!!!!

Ff off-topic..sorry ashamed :$
..Je Ducktape brood voeren...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-8-2007 11:05

pascal schreef:

Dynacord LX2200 geweldige switch-mode versterker (gelijk aan de CP2200 van EV)
Maar 8.15 Kilo en 2x1100 watts met 4 Ohm en kan zelfs 1600 Watt leveren op 2 Ohm per kanaal!!!!

Ff off-topic..sorry ashamed :$
Je zult bij switched mode amplifiers naar iets hogere vermogens moeten gaan uitkijken t.o.v. gewone versterkers, en wel zo'n 20% meer als het gaat om subwoofer gebruik. Dit heeft te maken dat de voedingsspanning in een switched mode versterker vrij stabiel blijft, zelfs bij de ongereguleerde types. Bij een gewone versterker zakt de voedingsspanning in elkaar. Sinusvermogen wordt met die ingezakte voedingsspanning gemeten. Gevolg is dat met name bij subwoofer gebruik gewone versterkers wat meer piek vermogen kunnen leveren en dus ook iets meer voelbare druk geeft. Mede om die reden wordt voor subwoofer gebruik naar gewone versterker gegrepen.

TCMC
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
19-8-2007 11:26

TCMC schreef:

alleznet schreef:

Zou het trouwens de moeite lonen om 1x dubbele kast te bouwen (gelijk 6dB voordeel) en daar een gebrugde P-2000 op te zetten of kom je met die kosten beter weg met een ander systeem?
Ik zou het bij enkele subwoofer kastjes houden en deze voorzien van 4 Ohm Ciare 12.00SW voorzien. Zo kun je ze dan nog met betaalbare versterkers aansturen. Mogelijk kun je ook bij een dubbele kast elke losse 4 Ohm speaker op een versterker kanaal aansluiten. Mocht je met 1000 Watt RMS per losse speaker nog te weinig hebben, dan is dit op te lossen door bijv een DBX Driverack PA processor in te zetten en gebruik te maken van de over easy compressors/limiters.

TCMC
Idee is inderdaad wel slim om beide speakons op een connector plaatje als IN te gebruiken (in plaats van doorlus). Dan kun je er in 4 ohm een P-2000 per kast op zetten en heb je toch je 2kW RMS happy :) . Verder heb ik al een gewone DBX compressor, daarmee zou ik het RMS niveau behoorlijk kunnen ophogen als dat nodig is (stevige overeasy compressing en output gain, waarna de limiter alles binnen de perken houdt).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
20-8-2007 04:24
Maar een palladium is niet ontworpen voor 4 ohm brug wink ;)
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
20-8-2007 11:36
Het idee is erg leuk, maar volgens mij zijn er oplossingen die praktischer zijn. De argumenten 'instabiel met stapelen' en 'erg veel versterkervermogen nodig' zijn al aangedragen. Logisch, de Ciare heeft een rendement van 0,61% (en da’s echt bedroevend weinig)

Om aan te sluiten bij het argument dat een 15” efficiënter is, ook dit is in een zeer compacte kast van ca. 100 liter bruto te realiseren. Een 15” komt dan net zo diep, kost aanzienlijk minder, staat stabieler, weegt minder en vraagt minder aan versterkervermogen.

Ik werk zelf veel met BMS, neem bv. de 15S330, die doet het in een 80 liter behuizing netjes vanaf 45 hz – 50 hz, afhankelijk van de afstemming . Een bruto kast van 47 x 47 x 47 is groot genoeg en met een versterker van 600 - 800 watt in 8 ohm komt ‘ie prima weg. De speaker weegt 7,4 kilo, daar waar je voor twee Ciare’s alleen al dik 22 kilo moet rekenen. Kosten: voor de BMS betaal je 189 euro, voor twee Ciare’s 457 euro!
Twee Ciare’s zullen waarschijnlijk een iets hogere spl max kennen dan die enkele 15” mits je voldoende versterkervermogen toepast (dus weer duurder). Door het iets grotere konusoppervlakte en de grotere lineaire slag kunnen ze immers wat meer lucht verplaatsen. Als je een enkele Ciare neemt zal de 15” weer meer doen, waarbij een enkele 12” natuurlijk wel supercompact is. Een ver uitgeschoven paaltje – topje op zo’n mini-kastje kan alleen wel erg wankel worden tenzij het topje ook erg klein en licht is...
Klankmatig denk ik dat de (twee) Ciare’s met hun zware konus en hoge Le wat voller en donkerder zullen klinken. De genoemde 15” zal denk ik meer aanwezig zijn in het slaglaag (kick) en directer klinker.

Naar mijn mening zijn er voor een compacte BR dus efficiëntere oplossingen. Maar uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je leuk vindt, wat voor jouw situatie het beste past plus wat je ervoor over hebt. wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)