Forum > Geluid

DAP RW-12 VS. DAP AX-10 (K-112 VS. P-12)

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
W0uterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2007
Laatste: 29-11-2010
13-6-2007 18:24
Oke, jammer :( want er worden momenteel geen Palladiums verhandeld op New-Line...
Dan zal ik misschien toch even moeten gaan zoeken op marktplaats (ondanks dat ik dat een stuk minder betrouwbaar vind). Of is er iemand die mij ervan kan overtuigen dat de EP-2500 zo slecht nog niet is?
Owjah, Mr.Edie, heeft U deze versterker zelf? Zo nee, waar komt deze informatie vandaan?
Het begint wat te worden..
Mr. EdieStandaard Lid
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
13-6-2007 18:28
Word genoeg besproken op het forum, ik heb eens een EP2500 gehuurd maar sprong al snel in de protect..

Het grootste 'probleem' blijf ik vinden dat Behringer die vermogens opgeeft op 2 ohm, terwijl 'ie alles behalve stabiel is op 2 ohm... Dap is zo eerlijk en geeft op 4 ohm op, máár ik heb de palladium (aka T-Amp) al dikwijls op 4 ohm brug gebruikt wink ;) Zelfs dan kreeg ik ze amper tot niet warm! (tsja, Palladium gebruikt netjes 2 koeltunnels + 2 ventilatoren, waar de EP maar eentje heeft van beide..)

Op de EP kon je bij wijze van al een eitje bakken met op ieder kanaal (4 ohm) een JBL SF25.. Wat dat betreft vertrouw ik dus veel meer op de Palladiums...
W0uterStandaard Lid
13-6-2007 18:33
2 x bewerkt. Laatst door W0uter op 13-6-2007 22:06
Oke, heel erg bedankt !!
Nu even een voor jullie waarschijnlijk domme vraag van mij:
Als ik 2 MB-15 Zelfbouw subs aan sluit op een EP-2500 dan is dit toch gewoon op 8Ohm ?.. (en als ik er dan nog 2 aanhang (dus parallel) blijft dit dan 8Ohm of word het dan 4Ohm ?..)
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
13-6-2007 21:53

Mr. Edie schreef:

Word genoeg besproken op het forum, ik heb eens een EP2500 gehuurd maar sprong al snel in de protect..

Het grootste 'probleem' blijf ik vinden dat Behringer die vermogens opgeeft op 2 ohm, terwijl 'ie alles behalve stabiel is op 2 ohm... Dap is zo eerlijk en geeft op 4 ohm op, máár ik heb de palladium (aka T-Amp) al dikwijls op 4 ohm brug gebruikt wink ;) Zelfs dan kreeg ik ze amper tot niet warm! (tsja, Palladium gebruikt netjes 2 koeltunnels + 2 ventilatoren, waar de EP maar eentje heeft van beide..)

Op de EP kon je bij wijze van al een eitje bakken met op ieder kanaal (4 ohm) een JBL SF25.. Wat dat betreft vertrouw ik dus veel meer op de Palladiums...
Bij De Behringer EP series zit de bovenplaat gedeeltelijk op het koelblok geschroefd, waardoor er warmtegeleiding plaats vind en de bovenplaat erg heet kan aanvoelen. Dit kan geen kwaad.

Bij de DAP Palladium versterkers zit de bovenplaat ruim een centimeter van af, maar pak na een avond draaien maar eens de bodemplaat vast. Gegarandeerd dat je hem uit de handen laat vallen.

Wat ik van Behringer EP, QSC RMX series, Alto PA, Sekaku PA, Show PA en de DAP Mission series veel minder vind is dat ik de voedingstrafo bij 2x 4 Ohm belasting de voedingstrafo zelf in de thermal protect gaat. De Palladium versterkers zitten een stuk ruimer in de voeding.

Overigens raad ik 4 Ohm brug bij Palladium en consorten af, hoewel als je de zaak goed limit met de LEM processor, is er ook weinig aan de hand. Bovendien zijn met name subwoofers in het werkgebied wat hoogohmiger, en bij hoorngeladen kasten nog veel meer hoogohmiger. Overigens zijn bij de oude types de transistoren rechtstreeks zonder mica of siliconen plaatjes op het koelblok gemonteerd wat een extra goede koeling geeft. Enig minpunt hiervan is dat je geen groundlift hebt.

TCMC
TCMCVIP Lid
13-6-2007 21:57

W0uter schreef:

Oke, heel erg bedankt !!
Nu even een voor jullie waarschijnlijk domme vraag van mij:
Als ik 2 MB-15 Zelfbouw subs aan sluit op een EP-2500 dan is dit toch gewoon op 8Ohm ?.. (en als ik er dan nog 2 aanhang (dus parallel) blijft dit dan 8Ohm of word het dan 4Ohm ?..)
Wordt dan 4 Ohm. Je kunt prima 4 subs van 8 Ohm op vrijwel elke PA versterker aansluiten.

TCMC
TCMCVIP Lid
13-6-2007 21:58

W0uter schreef:

Oke, jammer :( want er worden momenteel geen Palladiums verhandeld op New-Line...
Dan zal ik misschien toch even moeten gaan zoeken op marktplaats (ondanks dat ik dat een stuk minder betrouwbaar vind). Of is er iemand die mij ervan kan overtuigen dat de EP-2500 zo slecht nog niet is?
Owjah, Mr.Edie, heeft U deze versterker zelf? Zo nee, waar komt deze informatie vandaan?
Nou, Tom en ik hebben dezelfde ervaringen.

TCMC
W0uterStandaard Lid
13-6-2007 22:10
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 13-6-2007 23:54
Oke, dan is er bij deze besloten dat het de EP-2500 niet gaat worden, bedankt wink ;).
Overigens zijn bij de oude types de transistoren rechtstreeks zonder mica of siliconen plaatjes op het koelblok gemonteerd wat een extra goede koeling geeft. Enig minpunt hiervan is dat je geen groundlift hebt.
Dus als ik deze zou nemen (oude serie) zou het beter zijn gekoeld? En wat bedoel je met groundlift?..
Mr. EdieStandaard Lid
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
13-6-2007 22:31

W0uter schreef:

Oke, dan is er bij deze besloten dat het de EP-2500 niet gaat worden, bedankt wink ;).
Overigens zijn bij de oude types de transistoren rechtstreeks zonder mica of siliconen plaatjes op het koelblok gemonteerd wat een extra goede koeling geeft. Enig minpunt hiervan is dat je geen groundlift hebt.
Dus als ik --- zou nemen (oude serie) zou het beter zijn gekoeld?
Das geen palladium, een veel oudere versterker van Dap wink ;)

TCMC schreef:

Bij De Behringer EP series zit de bovenplaat gedeeltelijk op het koelblok geschroefd, waardoor er warmtegeleiding plaats vind en de bovenplaat erg heet kan aanvoelen. Dit kan geen kwaad.

Bij de DAP Palladium versterkers zit de bovenplaat ruim een centimeter van af, maar pak na een avond draaien maar eens de bodemplaat vast. Gegarandeerd dat je hem uit de handen laat vallen.

Overigens raad ik 4 Ohm brug bij Palladium en consorten af, hoewel als je de zaak goed limit met de LEM processor, is er ook weinig aan de hand. Bovendien zijn met name subwoofers in het werkgebied wat hoogohmiger, en bij hoorngeladen kasten nog veel meer hoogohmiger. Overigens zijn bij de oude types de transistoren rechtstreeks zonder mica of siliconen plaatjes op het koelblok gemonteerd wat een extra goede koeling geeft. Enig minpunt hiervan is dat je geen groundlift hebt.
Het klopt dat bij de Palladium een tussenruimte zit; maar zelfs dan nog... In de thermal krijg je een Palladium niet zo snel wink ;)

Met die groundlift weet ik niet; de schroef maakt normaal toch contact met het metalen 'lipje' en het koelblok? happy :) Of er nu wel of geen micca/sili tussenzit.

Ik gebruik idd nog steeds de Lem DX24; enkele keren 'uit nood' een palladium tot in de clip/net niet moeten draaien op 4 ohm brug; maar dat ging gewoon goed.. happy :) Overigens zit bij de nieuwe MK-X (T-Amps) het koelblok ook aan de bovenplaat bevestigd wat de koeling uiteraard ten goede zal komen..
TCMCVIP Lid
13-6-2007 22:52

Mr. Edie schreef:

Met die groundlift weet ik niet; de schroef maakt normaal toch contact met het metalen 'lipje' en het koelblok? happy :) Of er nu wel of geen micca/sili tussenzit.
Groundlift kun je op verschillende manieren maken. Meestal wordt het secundaire nulpunt van de voeding met het huis onderbroken. Bij DAP Palladium is het dan wel noodzakelijk om mica plaatjes te gebruiken wat een relatief forse warmte weerstand oplevert.

Andere mogelijkheid is om de afscherming van de input te onderbreken. Dit is minder elegant en alleen toepasbaar bij symmetrische ingangen. Nadeel is dat de hot en cold input op een of andere manier via weerstanden en opamp nog met aarde verbonden is, maar werkt vaak wel.

TCMC
TCMCVIP Lid
13-6-2007 22:55
Oude P-1200 (en ook P-1800) dondert in elkaar bij impedantie onvriendelijke luidsprekers, met name bij DAP K-112 die plaatselijk 4 Ohm is, en wel rond het overnamepunt. De Oude P-series had nogal strakke current limiters inzitten. Leuk voor de kortsluitvastheid, minder leuk bij kieskeurige luidsprekers, die het vaak wel goed doen.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)