Forum > Newbie Forum

CD-spelers of Draaitafels?

(51 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
27-12-2006 04:20

Tim versteeg schreef:

Slim bedacht, maar bedenk wel: de draaitafel houd het al ruim 10 jaar vol in een wereld met cd spelers.
10 jaar geleden was vinyl en de distributie daarvan nog winstgevend, gezien het feit dat de ene na de andere platenzaak vandaag de dag zijn deuren sluit en dat de grootste distibuteur van de UK over de kop is gegaan kun je jezelf af gaan vragen of dat nog steeds het geval is, tel daarbij op de ontwikkelingen van nieuwe media + de technologische ontwikkelingen en je hoeft geen opleiding rocket science gevold te hebben om in te zien dat vinyl redelijk op zijn eind zit.

Vinyl is vandaag de dag een beperkende factor, 10 jaar geleden was vinyl nog een toonaangevend medium in "de scene". Dat is het al een paar jaar niet meer sinds de conservatieve generatie uit aan het sterven is en de nieuwe generatie steeds meer lak heeft aan het zogenaamde gevoel. Iets waar ik persoonlijk nooit iets mee gehad heb.... dat hele gevoel. Ik hecht namelijk 0,0 waarde aan een mooie album hoes die ik nooit zie omdat ie in mijn platenbak zit (nog zo'n onzin reden (in mijn ogen) die fanatiekelingen aanvoeren, als ik iets moois wil om naar te kijken hang ik de playmate van de maand wel boven mijn bed).

Behalve dat alles is er ook nog het kosten plaatje, een artiest houd meer over aan een MP3 die voor 1,50 de deur uit gaat (gemiddeld 25%) dan aan een plak vinyl. Daarnaast is de distrubutie van digitale media eenvoudiger, goedkoper, sneller, effectiever enzovoort. Digitale media hebben dus alleen maar voordelen en vinyl heeft alleen maar nadelen als je het gewoon nuchter en realistisch bekijkt zonder over gevoels kwesties e.d te beginnen (onzin materie om antieke zooi te blijven gebruiken noem ik het en 1 van de slechtste excuses ooit bedacht ;-) ) dan is het vrij logisch dat een medium wat pas vrij nieuw is (via de legale weg) en al zo'n groot markt aandeel heeft nog verder door zal gaan groeien en waar het ene groeit is geen plek meer voor een ander.

Vinyl is dus echt op zijn eind aan het lopen, als je over 5 jaar nog steeds het meerendeel van je dj set weg zet door middel van vinyl ben je in ieder geval wel uniek ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
YougowStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2004
Laatste: 23-4-2016
Berichten: 82
27-12-2006 12:45
De draaitafel als afspeel apparaat zal voorlopig nog niet opzij worden gezet. Er Lopen immers nog tig DJ's rond met vinyl en die willen dat ook kunnen draaien, ook over 5 jaar willen die vast wel eens een gouwe ouwe plaat er door gooien. Maar inderdaad als muziek medium zal het snel genoeg uitsterven. De nieuwe technieken steken zo snel de kop op! ik zie het aan mezelf ook, ik gebruik mijn platen en draaitafels nog amper.
In de komende periode zullen er steeds betere cd spelers op lokatie gevonden worden en zullen ze volgens mij ook als primair afspeel apparaat opgesteld worden. Draaitafels zullen dan op de 2de plaats ergens in een hoekje komen. MAAR voorlopig zie ik overal rond mij nog het omgekeerde (jammer genoeg).

IK zeg hup met de vooruitgang razz :p

Hugo
...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
27-12-2006 14:06

yougow] schreef:

Er Lopen immers nog tig DJ's rond met vinyl en die willen dat ook kunnen draaien, ook over 5 jaar willen die vast wel eens een gouwe ouwe plaat er door gooien.
En zelfs dat is hard aan het uitdunnen, iedereen is vinyl bij het grofvuil aan het zetten wat dat betreft en voor de mensen die af en toe een plaatje draaien zal de mogenlijkheid ook heus blijven bestaan maar op dit moment zie je dat steeds meer mensen hun complete collectie de deur uit aan het werken zijn nadat het gedigitaliseerd is.
In de komende periode zullen er steeds betere cd spelers op lokatie gevonden worden en zullen ze volgens mij ook als primair afspeel apparaat opgesteld worden. Draaitafels zullen dan op de 2de plaats ergens in een hoekje komen. MAAR voorlopig zie ik overal rond mij nog het omgekeerde (jammer genoeg).
Jullie Belgen zijn ook wat tragen dan Nederlanders.... want ik denk dat de cd speler hier al het pimaire afspeel apparaat is. Hier is het meerendeel van de dj's al op de legendarische uitvinding CD-R overgestapt.

IK zeg hup met de vooruitgang razz :p

Hugo
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
27-12-2006 17:03
Maar zouden de cd's er ook binnen nu en 15 jaar uitgaan? En dan overstappen op computers? Beetje jammer, ik denk dat dan ons hele wereldje verloren gaat, als iedereen met een computerprogrammatje beetje kan draaien wat ie wil. Denk dat het er in onze wereld niet beter op word.
Als het ooit zover komt, donder ik mijn hele bende hier in de sloot.. shut up :X
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
27-12-2006 17:58
cd's gaan er zeker op niet te lange termijn uit. Het zijn kwetsbare ondingen die makkelijk krassen en waar maar weinig op past. Of het binnen 15 jaar is weet ik niet. Voor de OP maakt dat niet uit. Je kan moeilijk 15 jaar wachten op een nieuw medium. Je zal het moeten doen met wat er nu beschikbaar is. Cd's dus. Of als je echt niet anders wil: vinyl.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
27-12-2006 19:27

Tim versteeg schreef:

Maar zouden de cd's er ook binnen nu en 15 jaar uitgaan?
Absoluut.
En dan overstappen op computers?
Of kastjes die eruit zien als een CD-Speler maar dan met een USB aansluiting zodat je je eigen mediadrive eraan kunt hangen.
Beetje jammer, ik denk dat dan ons hele wereldje verloren gaat, als iedereen met een computerprogrammatje beetje kan draaien wat ie wil.
Zeiden ze ook al toen de CD-Speler geintroduceerd werd. Zeiden ze ook over de radio toen de TV geintroduceerd werd.

Zoals wel vaker gezegd: Een DJ die denkt dat het belangrijkste van z'n werk/hobby NIET het kiezen van de juiste nummers is, is sowieso gedoemd te verdwijnen (uitgezonderd thuis, op de 1e verdieping)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
27-12-2006 19:38

Tim versteeg schreef:

Maar zouden de cd's er ook binnen nu en 15 jaar uitgaan? En dan overstappen op computers? Beetje jammer, ik denk dat dan ons hele wereldje verloren gaat, als iedereen met een computerprogrammatje beetje kan draaien wat ie wil. Denk dat het er in onze wereld niet beter op word.
Als het ooit zover komt, donder ik mijn hele bende hier in de sloot.. shut up :X
Waarom ben je DJ? Omdat je toevallig als één van de weinigen weet hoe een mixer en TT's of CDJ-achtige werken? Of omdat je vind dat jij beter dan een ander platen kan draaien en daarbij dus ook rekening houdt met platenkeuze en mixtechnieken op basis van de plaat (dus niet op basis van mogelijkheden van je gear)?

Ik neem aan, net als bij mij, het tweede. Nou dan! Kom op met die nieuwe technieken, ik omarm ze eerder dan ik ze afstoot. Of kun je als wellicht TT liefhebber met een recht toe recht aan mixer niet op tegen de nieuwe jongens die met een laptop met diverse DSP (effecten) toepassingen de strijd aanbinden met je?
Daar veeg je op basis van ervaring en stijl toch zeker zo de vloer mee aan?

Dat het wereldje toegankelijker wordt voor de beginner is duidelijk. Ik zou er zelf zonder de DJ-CD speler waarschijnlijk ook nooit aan zijn begonnen. Maar ontoegankelijkheid voor een beginner mag toch niet iets zijn wat een basis is voor ons "wereldje"? Beatmixen is makkelijker geworden ja, maar de creativiteit die jij in je hoofd hebt kunnen we (voorlopig) nog niet in een doosje elektronica stoppen.

De één struint graag achteraf platenzaakjes af en de ander koopt uitsluitend bij Beatport. De één zweert bij z'n 20 jaar oude Technics en LPM terwijl de ander zn CDJ-1000MK2 inruilt voor een MK3 omdat hij graag het nieuwste van het nieuwste wil.

Ik heb liever een progressief "wereldje" dan een statisch en stilstaand "wereldje".
Maar binnen die progessieve wereld is nog alle ruimte voor de SL1200/LPM liefhebber om z'n kunsten te blijven tonen, zolang hij kwalitatief maar niet onder doet voor de nieuwe golf.

Maar dat moet toch zeker wel lukken niet?

[edit]Dré was me (in grote lijnen) al voor [/edit]
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
27-12-2006 21:04
Het enige waarmee je/we ons kunnen onderscheiden blijft idd de muziek keuze, maar dat een dj iemand is die de hele avond naar een monitor zit te staren met een of ander vaag programma, nee dat vind ik niet wat.
Onze wereld hoeft ook niet ontoegankelijk te zijn, maar zou dan niet iedereen met een 'dj-programmatje' zich dj noemen. En ik denk ook niet dat deze dj's hun muziek legaal zullen downloaden. De echte groten zullen natuurlijk wel gevraagt worden, maar de kleinere jongens (zoals ik) zullen snel vervangen worden door een gratis vriendje met een mooi computerprogramma ben ik bang.
Het enige goede alternatief voor ons is i.m.o BPM studio met de aparte controler.
Bovendien moet ik er ook niet aan denken om afhankelijk te zijn van 1 apparaat shocked 8O

Dat over die 'cd spelers' met een externe (usb) geheugenbron vind ik nog wel aardig. Moet eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit gezien heb ashamed :$

En nu maar weer back ontopic?

Edit* heeft even wat rondgegoogled, en dr zijn wel van die usb cd spelers en cd spelers met een andere geheugen ingang zoals de CDJ1000 MK3. Hattik moeten weten laugh :D
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
27-12-2006 21:22
2 x bewerkt. Laatst door DannyK78 op 27-12-2006 21:36
Bij de MK3 bedoel je denk ik de MMC kaart, maar daar worden enkel cuepoints, loops, hotstarts en wavedisplays op opgeslagen. Het is geen slot waar je een kaartje met daarop muziek in kan schuiven. Er moet nog steeds een CD in, alleen kan de MK3 ook overweg met MP3 (op die CD dus).
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
27-12-2006 21:27
Ik had het over de sd kaart, maar dat komt het zelfde neer ja. Heb wel USB ingangen gezien voor autoradio's laugh :D
Het zal dus ongetwijfeld mogelijk zijn.
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)