Forum > Geluid

Draaien in kerk oppervlakte 350 m2 en heel hoog.

(36 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
14-5-2006 14:47

KVM schreef:

W0utertjuh schreef:

Maar dan word het wel heel moeilijk om een mooi geluid te krijgen als je verder niet met doeken/kleden mag werken...
Valt wel mee.

Juist de enorme galm (vertraging) vang je op doormiddel van delay stacks.

Aangezien ik het hier eerder over heb gehad valt het mij op dat vrijwel niemand hier op verder gaat. Waarschijnlijk heeft niemand ervaring hiermee?

Voor extreem grote zalen, en mede vanwege duidelijkheid voor b.v. sprekers, pas ik dit ook toe. Met een delaystackje goed ingesteld heb je dan geen lelijke overgang in je geluid.

Martin.
Ik wil hier gerust op verder gaan. Ik ben eigenlijk wel een beetje voorstander van delaystacks. Maar, dan gaat het over grotere zalen. Wanneer er in een zaal 5000 personen zitten of staan, en je hebt niet de mogelijkheid tot rigging, dan haal je het niet met een stackje vooraan. Het is te zeggen, je zou het wel kunnen trekken, maar dan moet je vooraan echt te hard gaan. Dat valt dan meestal niet echt in goede aarde. (remember - oude mensen die niks kunnen verdragen, gaan altijd vlak aan de speakers zitten - dat is een feit) In zulke gevallen gebruik ik altijd een delaystack. De subs kunnen eventueel wel enkel van de front komen. Heb je in zulke zalen wel de mogelijkheid tot rigging, dan hoeft er geen delay te staan.

Maar hier gaat het niet over de grotere zalen, maar wel over een kerk waar 100 personen zullen aanwezig zijn. Mij lijkt het dan ook een beetje nutteloos om dit project op te vatten als een groots evenement. Het budget zal waarschijnlijk toch beperkt zijn (zoals altijd).

Let op, de oplossingen die gegeven zijn, kloppen wel. Een delaytje is inderdaad het best geschikt, maar ik vraag me gewoon af of het hier wel nodig zal zijn. Als er budget is, kan je dat best doen, maar anders zal het ook wel lukken met je LEM's hoor. Zal het ongelooflijk lelijk klinken? Ja, maar zie het als een locatieprobleem waar je niets kan aan veranderen :-)

Ikzelf werk in kerken vaak met EV'tjes (sx). Hoeveel kastjes er komen, hangt af van het budget. Als er genoeg voorzien is, dan zal er ook genoeg staan en hangen van mijn kant, met delays enz enz, maar als er niets voorzien is, dan zal je ook niet meer dan twee kastjes van mij tegenkomen. Tenzij ik in een goede bui ben...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-5-2006 14:58
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 14-5-2006 15:13

prosoundandlight schreef:

Let op, de oplossingen die gegeven zijn, kloppen wel. Een delaytje is inderdaad het best geschikt, maar ik vraag me gewoon af of het hier wel nodig zal zijn.
Waarom niet? Je geluid is dan goed verdeeld en alles komt tegelijk aan. Hiermee voorkom je ook dat de kerkgalm je orginele geluid gaat overheersen.

Een delay "stack" zal voor velen "een ver van mijn bed show" zijn. Een delay "stackje" kan ook bestaan d.m.v. het toevoegen van 12" 2 weg kastjes.

Tevens heeft o.a. lem zelfs powered luidspreker kasten met een regelbare delay wink ;)

Dure oplossing hoeft het absoluut niet te zijn, Behringer heeft ook oplossingen. Je hoeft slechts enkele luidsprekers en een amp toe te voegen.

De grote van het evenement maak ook niets uit, ik gebruik dergelijke delay kastjes in een zaal van 16 x 16 met een enorme "galm hal" er omheen.(deze galm hal moet ook voorzien zijn van geluid) Dan is het wel zo netjes dat het geluid duidelijk en goed bij de ontvanger aankomt.

Martin.
kvm entertainment
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
14-5-2006 15:10

KVM schreef:

prosoundandlight schreef:

Let op, de oplossingen die gegeven zijn, kloppen wel. Een delaytje is inderdaad het best geschikt, maar ik vraag me gewoon af of het hier wel nodig zal zijn.
Waarom niet? Je geluid is dan goed verdeeld en alles komt tegelijk aan.

Een delay "stack" zal voor velen "een ver van mijn bed show" zijn. Een delay "stackje" kan ook bestaan d.m.v. het toevoegen van 12" 2 weg kastjes.

Tevens heeft o.a. lem zelfs powered luidspreker kasten met een regelbare delay wink ;)

Dure oplossing hoeft het absoluut niet te zijn, Behringer heeft ook oplossingen. Je hoeft slechts enkele luidsprekers en een amp toe te voegen.

Martin.
Inderdaad, ik gebruik onder de naam "delay" ook vaak simpelweg twee kastjes. Alles wat je vertraagd, of zelfs maar bijzet op een zekere afstand van je "hoofdset", al gaat het maar om 1 kastje, kan je delay noemen. En duur hoeft het zeker niet te zijn. Maar in het geval van de OP, die, zoals ik het begrijp, slechts twee klankkasten heeft, betekent dit wel bijhuren. Wanneer er geen budget voorzien is, is dit enkel en alleen nadelig voor de OP.

Zoals ik ook zei, als er wel geld kan worden uitgegeven, dan is het prima! Dan MOET hij voor twee extra kastjes gaan :-)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
16-5-2006 00:21
Het draait in zulke galmbakken allemaal om 1 ding: Laat het geluid zo min mogelijk de harde oppervlakken bereiken.

Theoretisch zou je daarom dus ook nog kunnen gaan voor speakers die precies de goede spreidingshoek hebben, zoals bovengenoemde zuiltjes (welke overigens bijna altijd alleen voor spraak zijn). Longthrowspeakers hebben ook een kleinere spreidingshoek, en zouden volgens mij waarschijnlijk dus ook al meer geschikt zijn (doordat het spreidingsvlak voor een groter deel over het dempende publiek ligt). Echter kun je hier weer het probleem hebben dat je gaten in je spreiding krijgt.

In de praktijk verwacht ik echter dat bovengenoemde oplossing op deze schaal toch niet zo goed gaat werken en bovendien veel te veel geld zou kosten. Dus kun je beter kijken naar de praktische oplossingen, welke (bijna) allemaal wel genoemd zijn volgens mij:
- demping (door doeken of door van boven te richten)
- relatief veel speakers op lager volume (delay of rondom)

Welke oplossing toepassen ligt ook aan de vorm. Bij een langwerpige ruimte zou ik neigen naar een delay, bij een erg vierkante sneller naar rondom.

Als laatste: reflecties in het hoog zijn toch iets storender als reflecties en bijgeluiden in het laag. De subplaatsing zal dus, ook al laten we het omnidirectionele karakter buiten beschouwing, van minder groot belang zijn als de plaatsing van topkasten.

(en zoals altijd: correct me if I'm wrong (ben niet 100% zeker ashamed :$ ))
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
16-5-2006 08:28
Correct me if i'm wrong, maar is het dan geen goed idee om met een crossover de hoge tonen via de kerkinstalatie te laten gaan, en de lage tonen via je eigen sub? De 2 topjes heb je dan over... kan je bv voor monitoring ed gebruiken.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-5-2006 09:01

DJ Delay schreef:

Correct me if i'm wrong, maar is het dan geen goed idee om met een crossover de hoge tonen via de kerkinstalatie te laten gaan, en de lage tonen via je eigen sub? De 2 topjes heb je dan over... kan je bv voor monitoring ed gebruiken.
Hangt er van af wat de kerkinstallatie inhoud. Ik ken genoeg kerken waar zuiltjes van voor de oorlog omhoog hangen. Hier is het dus niet mogelijk om dat te doen. Anderzijds ken ik ook kerken waar de modernste materialen zijn gebruikt. Ik heb zelf al kerken ingericht met EV (Evid-SX). Op het eerste gezicht zou je zeggen dat dit niet goedkomt, maar het tegendeel is ondertussen bewezen. Je stapt eigenlijk toch wel een beetje van het spreekzuilsysteem af, maar door de hoeveelheid speakers, en de plaatsing, krijg je toch een mooie klank. Je hoeft nog steeds niet te luid te gaan, en de klank is gewoon beter. In zulke gevallen zou je eventueel gebruik kunnen maken van de kerkinstallatie, hoewel je die eigenlijk beter gescheiden kan houden.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
16-5-2006 13:13
Het komt op mij nu een beetje over alsof kerken met modern materiaal wel altijd geschikt zouden zijn. Hoewel je dit vast niet bedoelt, wil ik even benadrukken dat dit lang niet altijd het geval is.

In het merendeel van de situaties die ik ben tegengekomen is de installatie puur bedoeld voor spraak en is deze dan ook niet toereikend om als mid en hoogweergevers voor muziek te fungeren.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-5-2006 14:15

René Eppink schreef:

Het komt op mij nu een beetje over alsof kerken met modern materiaal wel altijd geschikt zouden zijn. Hoewel je dit vast niet bedoelt, wil ik even benadrukken dat dit lang niet altijd het geval is.

In het merendeel van de situaties die ik ben tegengekomen is de installatie puur bedoeld voor spraak en is deze dan ook niet toereikend om als mid en hoogweergevers voor muziek te fungeren.
Uiteraard maakt modern materiaal lang niet alles goed.

Waar ik naar streef wanneer ik tegenwoordig een kerk sonoriseer, is de "PA sound", in plaats van de "spreekzuilsound". Neem het woord PA hier niet te letterlijk. Het gaat hem gewoon om een sound die wordt weergegeven door een volwaardige klankkast, en niet door een zuiltje.

Voor sommige mensen lijkt dit de verkeerde aanpak, maar ik vind persoonlijk dat het best goed gaat. Uiteraard maak ik eerst een proefopstelling e.d., voor ik ook effectief overga op dit systeem.

Natuurlijk kan je ook niet overal zo werken. Sommige kerken zijn er echt niet voor geschikt. Niet alle kerken zijn gelijk. Af en toe moet ik me aan de zuiltjes houden. (en daarbij komt ook nog, los van de technische mogelijkheden, het budget, dat vaak geen nieuwere werkwijze toelaat).

In een kerk dient de installatie bijna permanent voor spraak. Toch zal er ook zeer regelmatig muziek moeten door worden weergegeven. Ik denk bijvoorbeeld aan muziek bij trouwmissen, begrafenissen, vormsel,... Door gebruik te maken van een volwaardige PA installatie (neem het weer niet te letterlijk), zal ook die muziek goed klinken. Je maakt op die manier de kerk wat toegankelijker voor de modernere tijden en doeleinden.

In een kerk die door mij gesoniriseerd is met EV, zijn DJ's gerust welkom. Niet dat het vaak voorkomt, maar het kan wel. Met de klassiekere installaties is het echter niet mogelijk om te draaien. Een spreekzuiltje is daar niet voor geschikt.

Maar nogmaals, om misverstanden te vermijden, een kerk met modern materiaal is inderdaad niet ALTIJD geschikt voor deze toepassingen.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
28-11-2008 12:41
Even een kickje van dit onderwerp.

Wij hebben over een tijdje een bruiloft in een kerk waar we moeten draaien.
Eerst een paar uurtjes achtergrondmuziek met spraak erbij en daarna op "redelijk" dansvolume. Wij hebben dit pas 1 keer eerder gedaan met een normaal stackje (was toen geen budget) en dit was echt een ramp. Deze keer wat meer budget, dus willen we het netjes gaan neerzetten allemaal zoals het hoort.

Wat info:
De kerk is niet al te groot, maar wel heel hoog (precieze afmetingen zijn onduidelijk tot nu toe)
Er komen ongeveer 250 gasten ,waarvan er 100 in een tent buiten de kerk zullen staan en ongeveer 150 de hele avond in de kerk zullen staan.

Beschikbare spullen (zonder inhuur)
Dubbele DAP-Roadstack set (main set)
4 x K-115A
3 x Behringer DCX2496

Hoe krijg ik (het liefste met deze spullen) een goed geluid in de kerk.
De tent buiten hoeft niet van geluid te worden voorzien.

Mijn eigen idee:
enkele Roadstack setje als main (dubbel lijkt me overdreven voor 150 man)
Delay van 2 of 4 k-115's.
Of de k-115's verdelen buiten de dansvloer naar binnen gericht richting publiek.
Vliegen is geen optie met deze kastjes...

Wat denk jullie???
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
28-11-2008 12:56
Ik heb voor dit soort bijzonder lastige toepassingen goede ervaringen met de intellivox systemen van duran/axys. Ziet er wellicht vreemd uit, niet heel makkelijk op te hangen maar wel bijzonder weinig galm daar het geluid heel goed te richten is.

info

Er zijn slechts een paar bedrijven in Nederland die deze systemen verhuren. De winst zit hem erin dat het eigenlijk groot uitgevallen kerkzuilen zijn icm met heel erg leuke software.
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)