Forum > Geluid

crossover setting

(75 reacties. Pagina 2 van 8)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-12-2005 23:28

DJ Bastisito schreef:

Als je actief gaat filteren (en misschien processen) kun je het naar je eigen wensen en naar de locatie aanpassen. En er gaat niks boven flexibiliteit laugh :D
Kan met een vast filter ook wink ;)
De aanpassing regel je met je eq.

Martin.
kvm entertainment
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
14-12-2005 10:39
KVM neemt me de woorden uit de mond!

En trouwens, de subjes klinken neutraal erg lekker. Ze hoeven geen flexibiliteit, die geven ze zelf happy :) Persoonlijke mening, maar ieder zijn gedacht he!
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
14-12-2005 10:48

KVM schreef:

Kan met een vast filter ook wink ;)
De aanpassing regel je met je eq.
Met een vast filter is het niet mogelijk om real-time te experimenteren met de crossoverfrequentie. Toch kan dat een groot verschil maken!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
14-12-2005 10:50
Yep. Zo had ik bij mijn setjes het probleem dat wisselen op 125Hz prima ging zolang de topjes rechtstreeks op de subs stonden (meerdere subjes met daarop 1 of meer topjes) maar zodra ik een "sub, 1.2 meter stokkie, top" combinatie gebruikte viel het erg op dat het geluid uit elkaar viel. Dit was echter weer verholpen zodra de X-over op 100Hz gezet werd.

En dat probeer je niet zo eenvoudig met een passieve configuratie ;-)

Nu zullen sommigen zeggen "dan zet je het toch altijd op 100Hz"... Tuurlijk ALLEEN is de uitstuurbaarheid van de topjes dan behoorlijk lager dan bij 125Hz.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RutgerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2003
Laatste: 24-1-2018
Berichten: 196
14-12-2005 12:24
hee, bedankt voor alle nuttige info!

Omdat ik geen tijd meer had om het forum te lezen heb ik ze met 1 versterker ( master 2.5 K ) aangestuurd. Dit ging toch ook best hard!!
Normaal gebruik ik een pm2600 Dyna. versterker. Deze stuurt 2 ( hoog en laag) signalen uit en dan kan je gewoon doorlussen van sub naar top( zonder filter dus ).

groeten,
Rutger
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-12-2005 12:37

Victor schreef:

Met een vast filter is het niet mogelijk om real-time te experimenteren met de crossoverfrequentie. Toch kan dat een groot verschil maken!
Experimenteren niet nee, maar is dat nodig?
Ik mag toch aannemen dat een degelijke merkbox uitgetest is tot op de bodem en dus gekozen is voor een juiste kantelfrequentie.

Ik heb nog nooit een verhuurbedrijf gezien die vooraf de kantel frequenties gaat aanpassen aan de zaal.
Met de EQ bijregelen echter wel.

Dré schreef:

Nu zullen sommigen zeggen "dan zet je het toch altijd op 100Hz"... Tuurlijk ALLEEN is de uitstuurbaarheid van de topjes dan behoorlijk lager dan bij 125Hz.
Nee, liever de "vaste" 125Hz, dan weet je enigsinds zeker dat je na afloop je midspeakers niet bij elkaar hoeft te vegen.

Martin.
kvm entertainment
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
14-12-2005 13:36

KVM schreef:

Experimenteren niet nee, maar is dat nodig?
Ik mag toch aannemen dat een degelijke merkbox uitgetest is tot op de bodem en dus gekozen is voor een juiste kantelfrequentie.
De gekozen frequentie is altijd een compromis. Best mogelijk dat jij liever een andere afweging maakt tussen laag/midweergave, betrouwbaarheid, efficiency etc. Bovendien weet de fabrikant niet hou jouw systeem er verder uitziet.

Bijvoorbeeld: ik heb mijn dubbele 15" glijbanen vervangen door dubbele 18" basreflexkasten. Hierop heb ik (voorlopig nog even snel en met de aanbevolen frequenties van de fabrikant in de hand) de crossoverfrequentie iets aangepast.
Ik heb nog nooit een verhuurbedrijf gezien die vooraf de kantel frequenties gaat aanpassen aan de zaal.
Met de EQ bijregelen echter wel.
Uiteraard, dat doe je vooraf en daarna, als je de voor jou beste instelling hebt gevonden, blijf je er voor die combinatie van speakers van af.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
14-12-2005 13:56
"experimenteren" is zo'n misplaatst woord bij deze configuratie. De ingebouwde filters zijn van superieure kwaliteit, en de kantelfreq is zodanig goed afgesteld, dat wanneer iemand met zijn theorieën en zijn zogezegde kennis, en zijn correcte cijfertjes afkomt, het geluid gewoon naar de maan helpt. Dit is misschien een beetje cassant weergegeven, maar ergens zit er toch een waarheid in. Actief filteren, en je "eigen" sound maken is heel leuk, maar niet in alle situaties nodig. De Dyna subs zijn gewoon top, en als je neutraal speelt, haal je er de beste sound uit. Dit is gewoon een feit. Gewoon laten pompen is de boodschap! En hier dan nog in combinatie met de SX300. Deze set vraagt geen geknoei.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
RutgerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2003
Laatste: 24-1-2018
Berichten: 196
14-12-2005 17:53
De gekozen frequentie is altijd een compromis. Best mogelijk dat jij liever een andere afweging maakt tussen laag/midweergave, betrouwbaarheid, efficiency etc. Bovendien weet de fabrikant niet hou jouw systeem er verder uitziet.
Normaal draai ik met de Dynacord f8 sub in combinatie met een F115 top, hievoor heeft Dyna. speciale processor\versterker nl. de Dyna pm2600 gemaakt. ook wel p5 set...

Setdynacord

Hier weet de fabrikant dus wel hoe je set eruit ziet!

Maar omdat ik gisteren 2 disco`s had staan nam ik de sx300 als top ( zaterdag heb ik niets maar dinsdag ... sad :( )

gr,
rutger
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
14-12-2005 18:32
De p5 set klinkt geweldig, en heeft zeker geen verder geknoei nodig. Maar ook de combinatie f8 - Sx300 vind ik heel mooi. Heb je nog meer Dynacord spul? Menger?
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)