Forum > Off-Zone

Kan een compressor-limiter de reclames op televisie onderdrukken?

(43 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
10-10-2005 21:27

Diederik schreef:

Het verhaal van de commercials die zo gecomprimeerd worden aangeleverd kan dus best wel kloppen...
Sterker nog, dat klopt gewoon helemaal :P

(zit zelf in het media wereldje wink ;) )
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
10-10-2005 21:30
Heb stage gelopen bij een leverancier/studiobouwer van audio voor radio/tv en opname- en productiestudio's dus heb er meerdere van binnen mogen bekijken happy :)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
10-10-2005 21:43
Het is (imho) heel eenvoudig: als je een limiter op het audiosignaal zet wordt alles boven de threshold afgekapt.

Dit heeft twee gevolgen:
1. tv-reclames (die tegen het signaalplafond zijn aangecomprimeerd) worden zachter.
2. de harde stukken van de gewone tv-programma's (zoals de uitbarstingen op een spannend moment in een film) worden ook zachter. Een limiter kan deze nou eenmaal niet onderscheiden.

Dus: van de harde reclames ben je af, en je levert over de hele linie wat geluidskwaliteit (dynamiek) in.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
11-10-2005 10:17

Diederik schreef:

Het verhaal van de commercials die zo gecomprimeerd worden aangeleverd kan dus best wel kloppen...
Natuurlijk klopt dat. Wat echter niet klopt is dat de omroepen zeggen dat ze er daarna niets meer aan kunnen doen. Da's gelul natuurlijk. Als de commercials van aparte machines komen zet je de output van die machines gewoon een fiks stuk naar beneden (ook in digitale domein is volumeregeling gelukkig nog gewoon mogelijk). En dat doen ze dus niet onder het mom van "dat kunnen we niet".
En ja, de adverteerder is natuurlijk ook gebaat bij een zo luid mogelijke commercial, dat dringt beter door tot al die mogelijke klanten... sneaky :V
Heb ik zo m'n twijfels over (zie m'n relaas over het pakken van de afstandbediening als zo'n luide commercial langskomt).

Maar goed. Wellicht hebben ze daar al onderzoek naar gedaan (gaat om een hoop centjes) OF gaan ze dat nog een keer doen. Mooier was geweest als de omroepen gewoon een duidelijke afspraak zouden maken over de gemiddelde output van het geluidskanaal.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
11-10-2005 10:48
1 x bewerkt. Laatst door Danny25 op 11-10-2005 10:51
Maar als je op de afstands bediening drukt op het geluid zachter te zetten ben je weer gefocust op het scherm. En dat is presies het geen wat de reclame makers willen.
Ik noem het maar gewoon het psyigische effect van de reclamemaker. Het zelfde gebeurt met reclames met een onverwachte hoge toon . of een deur bel. waar je even gaat denken waar komt dat vandaan en ja hoor van de tv en wat zien we daar het product staan. doel berijkt.
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
11-10-2005 10:51
Zet jij echt het geluid zachter en gaat dan weer rustig reclame kijken?
Zo ken ik er toch weinig hoor en die ik ken noem ik zombies.
Zodra er reclame begint te schreeuwen ga ik naar een andere zender, je moet toch minstens 10 minuten wachten. In die tijd kun je rustig een flinke actiescene van een film (bijvoorbeeld) volgen.
Darth Crossfader
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
11-10-2005 10:51

Danny25 schreef:

Maar als je op de afstands bediening drukt op het geluid zachter te zetten ben je weer gefocust op het scherm. En dat is presies het geen wat de reclame makers willen.
Is dat zo? Als ik de afstandbediening pak omdat een commercial te luid is dan druk ik vrijwel nooit op de volumeregelaar maar vrijwel altijd (zeg maar altijd) op de zapknop.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
11-10-2005 10:53
@DjT. ook wel eens gezapt de meeste commerciele omroepen zorgen wel dat de reclames gelijk tijdig te zijn zijn op tv.
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
11-10-2005 10:55
De "groepen" wel (RTL 4,5,7 en SBS6, Veronica, NET5). Maar tussen de groepen onderling loopt het vaak niet helemaal gelijk op. En daarnaast zijn er ook nog de publieke omroepen. Is dat ook niets dan heb je altijd nog Discovery (1 t/m 100).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
11-10-2005 10:59
A Dre :-) niet helemaal overdrijven. Ik snap je wel maar ik zij mij zelf niet zappen naar nederland 1 2 3 . en dyscovery loopt sinds kort ook al gelijk met de comercieele en nation giografic ook al. we moeten wel reeel blijven zappen he . ik zet hem natuurlijk niet van rtl4 naar rai uno dat doe jij ook niet. We hadden het nu even namelijk over de tactiek van de reclame makers. en ons zap gedrag.
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)