Forum > Geluid

DAP AX15B + AX12 een goed set ?

(190 reacties. Pagina 2 van 20)
Moderator(s): Dré
SP-AudioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-10-2003
Laatste: 4-10-2011
Berichten: 96
23-2-2005 13:25
Ik heb de AX-12 al eens mogen beluisteren. En ik stond er best van te kijken. Dap heeft veel prul gemaakt. Over de rw serie was ik ook niet zo te spreken. Maar de AX serie vind ik super, vooral voor het geld wat het kost. De ax serie is door highlite zelf ontwikkeld, het zijn dus geen gecopieerde namaak kasten, dat scheelt dus ook alweer.
(maximaal 120 tekens)
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
23-2-2005 20:26
Had bij TCMC de AX10 beluisterd, en stond ook (net als SP-Audio) een beetje te kijken wat daaruit kwam... 4 stuks, op een HiFi versterker, niets actief gefilterd: gewoon simpel, en prima geluid.

Ook erg netjes afgewerkte kastjes, de AX15b had die ook staan, maar had ik niet beluisterd. Het enigste hele kleine minpuntje MISSCHIEN was dat het multiplex niet "je-van-het" was, maarach, je schroeft die dingen mag ik hopen toch niet 100 x open en dicht. Bovendien bespaard het onnodig een zwaar gewicht.

En de drivers; ongelooflijk voor dat geld.. Hoe DAP het klaarkrijgt?... Foto's zijn dacht ik ook gepost op dit forum.
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
23-2-2005 20:36
ehh waarom was het multiplex niet alles:S?
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
23-2-2005 20:37

speakerfreak schreef:

ehh waarom was het multiplex niet alles:S?
Had nogal uhm... leek of het de kans had beetje te splijten, wellicht kan TCMC er iets over vertellen (hij wees me ook erop...) maar ach, het MDF van de frontplaat bij de RW serie was ook slechter dan een plaat MDF die je bij de GAMMA/PRAXIS kocht..

En nu nie denken, koop ze niet want het hout is klote: NIET waar. Iets minder, meer niet..
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
23-2-2005 21:00

Mr. Edie schreef:

Had nogal uhm... leek of het de kans had beetje te splijten, wellicht kan TCMC er iets over vertellen (hij wees me ook erop...) maar ach, het MDF van de frontplaat bij de RW serie was ook slechter dan een plaat MDF die je bij de GAMMA/PRAXIS kocht.
Vergeet niet dat zo'n Dap set in verhouding ook bijna niets kost in aanschaf!
Maargoed, ben erg benieuwd hoe deze presteerd.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
23-2-2005 21:18
Zeg ook met nadruk; er is niks mis, gewoon iets minder dan ander multiplex.. Niks te klagen. Geluid was top, zelfs de bassen uit die 10" ers happy :)
GeertenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-2-2005
Laatste: 19-1-2007
Berichten: 28
23-2-2005 23:17
Allen bedankt om jullie ervaringen te delen . Blijkbaar blijft alles positief happy :)
Maar te hopen dat die luistertest van Max ook nog meevalt wink ;)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-2-2005 12:53

Mr. Edie schreef:

Het enigste hele kleine minpuntje MISSCHIEN was dat het multiplex niet "je-van-het" was, maarach, je schroeft die dingen mag ik hopen toch niet 100 x open en dicht. Bovendien bespaard het onnodig een zwaar gewicht.
Ik denk ook dat je de hornflare waarschijnlijk nooit eruit hoeft te schroeven omdat de driver met hoorn een enorm hoog rendement heeft. Om dit in de pas te laten lopen met de bas speaker heb ik hem dus 8 dB gedempt i.p.v. 6 dB wat de fabrikant gedaan heeft, en je houdt nog steeds een beetje extra hoge tonen over. 240 Watt aan hoge tonen (ca 118 dB vanaf 4000 Hz) doet echt pijn aan je oren. Veel grote topkasten met 2x 15" bass (o.a. Peavey DTH-4) moeten het met een 80 Watt RMS high driver doen die ook nog nauwelijks gedempt is, en die gaan niet gauw stuk.

Mocht het hout echt gaan splijten, dan zet ik metrische bouten en houtmoeren in.

TCMC
FranzieStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 8-2-2005
Laatste: 10-3-2005
Berichten: 3
25-2-2005 18:16

Geerten schreef:

Maar te hopen dat die luistertest van Max ook nog meevalt wink ;)
Deze set lijkt me ook wel wat , ik wacht ook even de bevindingen van Max af razz :p
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
26-2-2005 12:22
Zojuist een korte demo gehad van de genoemde DAP set, en zal hier even een korte impressie posten wat ik er van vondt, had voordat ik ze ging beluisteren er wat gemengde gevoelens over de set, voor de ene kant dacht ik dat ze wel zouden tegenvallen gezien de prijs maar voor de andere kant verwachtte ik er juist veel van gezien de positieve verhalen die ik ervan gehoord had.

Allereerst de afwerking van de kasten, hoewel ik ze al eerder had gezien vindt het het gewoon erg nette kasten, hebben veel weg van de HK premium series. Verder gewoon netjes afgewerkt met speakerschuim er voor, twee speakon aansluitingen op de achterkant.
En de toppen kan je eventueel vliegen door middel van de M10 bouten.
De topkasten zijn heel erg compact (ax12) ook de ax15b valt reuze mee, maar is wel iets groter als mijn huidige 18” wharfedale baskast. Beide AX’en zijn overigens niet het lichste als het gaat om gewicht.

De set stond aangesloten op één Crown Xs900 versterker die 2x900watt op 4 ohm en 2x600watt op 8 ohm geeft. Dat voldeed prima op deze set.

Wat me van deze set opviel was de enorme basweergave van de AX15b, dat had ik zeker niet verwacht aangezien ik zelf alleen 18” “gewend” ben. Vondt persoonlijk deze 15” wat lekker klinken omdat deze een betere punch bas weergave heeft maar ook redelijk diep gaat.
De ax 12 vondt ik in het begin een klein beetje te agressief maar nadat ik de set even gehoord had viel dat reuze mee, maar dat ik persoonlijk, maar natuurlijk kan je zelf altijd de set inregelen naar je eigen wensen op je mengpaneel. Ik las dat TCMC deze op de filter had gedempt, dat is natuurlijk ook een optie.

Nadat ik even de complete set gehoord had, had ik ook even gevragen of ik de AX12 stand alone kon horen op dezelfde versterker, zo gezegd zo gedaan, en ook de basweergave uit deze 12” viel me zeker niet tegen, en presteerde ver boven mijn verwachtingen op het nummer “no body listens to techno”. De topkasten bleven zuiver klinken hoe hard zo ook gingen en dat is natuurlijk een groot plus punt. Heb nu ook gehoord waarom mensen liever een 12” topkast hebben als een 15” (ben zelf namelijk alleen 15” gewend).

Ik kan dan ook GEEN negatieve dingen over deze set zeggen, hij presteerde ver boven mijn verwachtingen, gaat enorm hard en zuiver en klinkt heel erg goed voor het geld (persoonlijk beter als de HK premium serie). Het is dat DAP niet zo’n goede naam heeft want anders zouden ze volgens mij een stuk meer van deze kasten verkopen, ik denk als hier een merkje als JBL of EV op had gezeten ik dat ook aangenomen had. Ik heb menig A-merk gehoord die toch een stuk minder klonken.

Voor het geld een absolute aanrader dus, kan voor dit geld geen beter alternatief bedenken, zit nu dus ook zelf sterk te overwegen zelf zo’n set aan te schaffen aangezien ik er flink van onder de indruk ben.

Voor de mensen die nu zitten te twijfelen, zou ik zeker niet telang wachten aangezien de aktie van de AX reeks over een paar dagen is afgelopen (maar dan nog steeds niet duur is in verhouding tot zijn prestaties!).

Tot zo ver mijn ervaring met deze set.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)