Het centrale fotografie topic (partypics, apparatuur, tips)
(375 reacties. Pagina 2 van 38)Moderator(s): Dré
DacideStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 31-3-2014 Berichten: 696 | 4-12-2004 21:15 |
massive schreef: Binnen mijn opleiding ga ik als keuzevak fotografie volgen, dat leren komt dus wel goed.Ik zal me ook eerst richten op portretwerk e.d., zit het er eenmaal een beetje in dan pas tijdens een concert een poging wagen. | |
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson | |
MassiveStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-12-2003 Laatste: 28-8-2005 Berichten: 525 | 4-12-2004 21:21 |
Dat weet ik, fotografie is echter niet nieuw voor me: in '92 had ik m'n eerste Pentax spiegelreflex, en later een Yashica Zoommate voor het snellere werk. Belichting, indirect flitsen, heb al heel wat geprobeerd. Gezien mijn functie bij optredens doe ik daar de foto's niet zelf; jammer genoeg geen tijd voor. Ik kan dus eigenlijk niet wachten voor ik eindelijk weer met een plaatje piepschuim een gezicht mooi uit kan lichten en daar een fatsoenlijke spiegelreflex bij in te zetten. En dan digitaal natuurlijk. Wat mij veel moeilijker lijkt is het onvoorspelbare licht tijdens een optreden. Goede communicatie met de LJ lijkt me al een must in elk geval. | |
SpongebobStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2003 Laatste: 17-8-2005 Berichten: 170 | 4-12-2004 21:27 |
er zwerft op internet een goed tutorial rond voor concertfotografie, in het engels. ik kan het hier wel gaan uitleggen maar daar staat 't allemaal stukken duidelijker ;) www.photo.net/photo/canon/mirarchi/concert/concer_i.htm | |
blaat. | |
MassiveStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-12-2003 Laatste: 28-8-2005 Berichten: 525 | 4-12-2004 21:30 |
Interessant leesvoer! Dankje. | |
DacideStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 31-3-2014 Berichten: 696 | 4-12-2004 21:34 |
Merci pour le vottre link d'hyper | |
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson | |
IdeedeluxeStandaard Lid Uit: Anders Sinds: 4-6-2003 Laatste: 29-7-2017 Berichten: 853 | 4-12-2004 22:07 |
4 x bewerkt. Laatst door Ideedeluxe op 4-12-2004 22:26 Bedenk 1 ding goed:Als ik de foto's bekijk die jullie maken tijdens optredens/drive-ins, dan zijn het voor 99% foto's die in een opwelling gemaakt zijn. Dus: hee, een leipo: "klik". Dan lijkt me de keus voor een DSLR een beetje overbodig/onhandig. Ik zal uitleggen waarom: 1. de meeste foto's worden gemaakt in het donker. Wil je in het donker iets fatsoenlijks uitrichten, dan moet je of met een fatsoenlijke flitser op de proppen komen, of met statief werken. Die flits gaat nog, maar ik zie je nog geen feestfoto's nemen vanaf statief, als je in een mensenmassa komt. Foto's nemen vanuit de losse pols is, van wege de trage sluitertijd al helemaal niet te doen. 2. Een DSLR is LEO oftwel lomp en onhandig. Het ding weegt gemiddeld, inclusief lens bijna een kilo, een gewicht dat je niet graag een hele avond met je mee zeult. Daarnaast zijn ze erg groot, moet je er een tas van het formaat sporttas bij doen, wederom geen pretje. 3. Het gebruiken van een DSLR gaat een beetje voorbij aan het opwellingseffect, natuurlijk kun je, wanneer je de sluitertijd en het diafragma op de juiste stand hebt staan, naar hartelust foto's schieten, maar dan zou ik persoonlijk liever gebruik maken van een pocketmodel. Ikzelf heb ook een tijdje lopen dubben: DSLR of prosumer ? Ik heb zelf (nog maar zeer recent dat wil zeggen: ik heb hem nu 3 dagen.......) de keuze gemaakt voor een prosumercamera. Ook al is hij niet helemaal compact....nog altijd kleiner dan een DSLR. Ik heb, na een periode van 3 maanden wikken en wegen gekozen voor de Panasonic Lumix DMC-FZ20, 12x optische zoom (35 mm equivalent: 36mm tot 432 mm), 5 MP, diafragma vanaf f=2.8 over de gehele zoomlengte, sluitertijd tot 8 seconden, ISO 80-400. Een voorbeeldfoto: www.platsnoede.nl/newline/fotos.php (Maak kennis met Toby, niet correct belicht, maar toen had ik de camera ook nog maar 1 uur, dus nog volop op ontdekkingsreid ) Ik wilde ook graag de Nikon D70 kit, met tamron 200 mm lens, maar ik kwam toch tot de conclusie dat dit voor het maken van foto's in een opwelling erg onhandig is. Ik weet uit ervaring, dat je op een gegeven moment blij bent, dat je niet met een SLR met losse lenzen rondloopt. Ik had, voordat ik digitaal ging een Olympus OM10. Ik begrijp de beweegredenen om te kiezen voor een DSLR ook maar al te goed. Je kunt gewoonweg nooit, met een pocketcamera, de kwaliteit benaderen van een Spiegelreflex met goede lenzen. Weinig ruis, ISO tot 3200, perfecte beeldkwaliteit, en, als je de camera goed kent, onbegrensde omgelijkheden, maar je moet er qua comfort zo vreselijk veel voor laten, en vooral met het maken van foto's van bands en/of drive-in lijkt me vooral het point and shoot comfort en een klein handzaam formaat, een bepalende factor. Maar als een grote teruggang in comfort voor jou ondergeschikt is aan het vermogen om snel een foto te kunnen maken, dan moet je niet huiverig zijn. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening, die mij vele hoofdbrekens gekost heeft..... John | |
I am a TimeDriver! | |
SpongebobStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2003 Laatste: 17-8-2005 Berichten: 170 | 4-12-2004 22:14 |
daar kan ik me wel enigzins in aansluiten. Als je gewoon een camera zoekt voor partyfoto's op je site, koop dan een goede compact. Maar voor goede band/artiestfoto's is een dslr dan wel weer prettig ;-) trouwens een body kopen is 1 ding, maar goed glaswerk is minstens net zo duur. bespaar daar ook niet op. | |
blaat. | |
MassiveStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-12-2003 Laatste: 28-8-2005 Berichten: 525 | 4-12-2004 22:14 |
John, bedankt voor je uitgebreidde betoog.. maar beste kerel; je weet toch dat de reguliere 'partypics' door Debbie worden gemaakt De spiegelreflex komt er puur voor mijn/onze hobby; écht fotograferen. Die zal dus, als ie al meegaat met een optreden, ook niet gebruikt worden voor wat leuke plaatjes die vooral het publiek weet te warderen. Het gaat dan echt om promoshots voor op posters, de website en dergelijke. En vooralsnog gaat mijn voorkeur dan ook uit naar een spiegelreflex. Dat, en het feit dat ik Deb in negatieve zin over me heen heb liggen als 't feest niet meer doorgaat | |
IdeedeluxeStandaard Lid Uit: Anders Sinds: 4-6-2003 Laatste: 29-7-2017 Berichten: 853 | 4-12-2004 22:32 |
3 x bewerkt. Laatst door Ideedeluxe op 4-12-2004 23:37 spongebob schreef: daar kan ik me wel enigzins in aansluiten. Als je gewoon een camera zoekt voor partyfoto's op je site, koop dan een goede compact. Maar voor goede band/artiestfoto's is een dslr dan wel weer prettig ;-)trouwens een body kopen is 1 ding, maar goed glaswerk is minstens net zo duur. bespaar daar ook niet op. Ik heb dus gekozen voor een compromis.... massive schreef: Dat, en het feit dat ik Deb in negatieve zin over me heen heb liggen als 't feest niet meer doorgaatMaar niets is natuurlijk zo mooi als het lukraak deleten van foto's en het nog een keer opnieuw doen...andere ISO stand kiezen, en weer opnieuw, andere sluitertijd kiezen, en weer opnieuw.... John | |
I am a TimeDriver! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 4-12-2004 22:34 |
Onze eerste camera voor partypics was de Sony 505 (die 2e versie van de 505). Maakte prima foto's met correcte kleuren e.d. maar voor gebruik in het donker (drive-in werk) was het een onding. Je zag gewoon NIETS op het display. Ook de focussering werkte voor geen meter (want die zag ook niets) en de camera was erg traag. We hebben hem iets vlotter gekregen door voor de standaard "zoen" kiekjes de afstand op 2 meter te zetten en maar op de gok te schieten in een hoge resolutie (kun je altijd nog croppen naar iets dat er goed geframed uitziet). Daarna kwam de 707. Een HELE vooruitgang qua gebruik voor partypics. Deze camera heeft namelijk een nachtzoeker (kun je zelfs mee in het donker zien dankzij de infra-rood leds voor in de lens). Qua beeldkwaliteit vond ik het een stapje terug vergeleken bij de 505 (vooral de kleur rood was volledig verzadigd en behoefde de nodige digitale nabewerking voor het beste resultaat). Camera was wel erg snel EN deed verschrikkelijk lang met z'n accu (uren en uren met 1 LiOn accu). Focussering in het donker ging zeer behoorlijk dankzij de hologram laser (projecteert een raster op het onderwerp). Ca. 50% van de foto's die je maakte in het donker (zoenfoto's) waren scherp. Ook hier stapten we toch maar weer terug naar de (uit het hoofd) 2 meter focus stand. Camera was wel erg snel. Daarna kwam de 717. Eigenlijk het enige grote verschil was dat de kleuren nu weer wat meer klopten (en er minder problemen waren met de flitser). Ook had hij nog wat extra features maar die waren voor partypics niet echt boeiend. Ik heb de foto's die ik maakte vergeleken met diverse andere prosumer camera's uit deze prijsklasse en keer op keer viel me toch op dat deze Sony camera het helemaal zo gek nog niet doet voor de partypics toepassingen (707 en de 717 bedoel ik dan). Vooral de lange levensduur van de accu en de nightfinder waren verdomd handig. Nadeel is natuurlijk wel bij deze camera's dat je vastzit aan die Sony MS dingen (vrij duur). In de 818 schijnen nu wel andere formaten gebruikt te kunnen worden (maar als ik weer een camera zou kopen dan zou het nu een echte DSLR worden aangezien het partypicsverhaal niet meer aan de orde is voor mij). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |