Forum > Newbie Forum

dmx advies...

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
4-10-2004 12:58

Victor schreef:

Blauwe draadjes? Je bedoelt de nul?

Die kan je niet zomaar combineren, omdat er dan een veel te grote stroom door die gecombineerde draad gaat lopen. Daarom heeft in een multi ieder kanaal zijn eigen nul.

Verder ben ik met je eens dat voor niet al te grote hoeveelheden zware parren dmx-balkjes iets sneller en vooral goedkoper zijn. Voor wat zwaardere parren maakt het niet veel uit of je een krachtstroomkabel + dmx-lijntje moet trekken of een multikabel met 230V. Daarom hebben wij de dimmer gewoon op het podium en loopt er vanaf daar een multi naar de truss.
Euh ja op school gebruiken wij de blauwe draadjes voor de nul (kon toen niet op de naam nul komen. wink ;) )
En ik zei toch al in diezelfde post dat die niet altijd te combineren is? of droom ik nog? ashamed :$

In ieder geval raad ik de topic starter in dit geval wel een dmx setje te nemen en geen multi kabel iets te nemen.
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 25-9-2024
Berichten: 998
4-10-2004 14:28
Jij hebt het erover dat je de nul niet samen kunt pakken bij dimmers die niet met een gedeelde nul werken. Victor zegt dat je in het algemeen de nul gewoon niet moet samenpakken in een multi. En de reden daarvoor is gewoon omdat die nul anders veel te veel belast wordt. Je hebt bijvoorbeel 8 aders met fase en die zouden dan terug moeten komen via 1 gedeelde nul. Bij een aantal 20W gloeilampen is dat geen probleem, maar bij belastingen van enkele honderden watts is dat wel een probleem. Daarom is het voor iedereen die niet precies weet hoe het zit met nul/ blauwe/bruine/groene draadjes gewoon: NIET DOEN!

Zowieso blijf je natuurlijk van alle elektriciteitskabels af, als je er geen verstand van hebt.

Maar om nog even duidelijkheid te scheppen: het is vaak niet of multi of dmx. Bij de wat grotere installaties gaat dat samen. Je hebt de dmx-dimmers bij je op de grond staan. Er gaat dus een dmx kabel van je controller naar die dimmers. Vanuit die dimmers ga je met multies je truss in. Bij 4 par 64 1000W heb je weinig andere opties aangezien een t4 maximaal 16A totaal aankan. Dan zou je dus nooit een full-on kunnen doen, en je moet gewoon altijd rekening houden dat zoiets ook eens "perongeluk" kan gebeuren. Dus doe je dat met een multi, waarbij iedere par een eigen nul en een eigen fase draad krijgt. Zo hoef je dus niet met krachtstroom splitters je truss in, dus alle zekeringen blijven op de grond.
Vanuit je dimmers ga je nog even met een dmxlijntje je truss in voor de scans en strobo en klaar is je lichtshow.

Alles dmx aangestuurd, maar toch met multies.
Dance the night away!
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
4-10-2004 14:41

Imcowelter schreef:

Jij hebt het erover dat je de nul niet samen kunt pakken bij dimmers die niet met een gedeelde nul werken. Victor zegt dat je in het algemeen de nul gewoon niet moet samenpakken in een multi. En de reden daarvoor is gewoon omdat die nul anders veel te veel belast wordt. Je hebt bijvoorbeel 8 aders met fase en die zouden dan terug moeten komen via 1 gedeelde nul. Bij een aantal 20W gloeilampen is dat geen probleem, maar bij belastingen van enkele honderden watts is dat wel een probleem. Daarom is het voor iedereen die niet precies weet hoe het zit met nul/ blauwe/bruine/groene draadjes gewoon: NIET DOEN!

Zowieso blijf je natuurlijk van alle elektriciteitskabels af, als je er geen verstand van hebt.
Ja daar heb indd volkomen gelijk in. daar blijf je met je niet verstandige tengeltjes vannaf.
Alleen spreken wij in dit geval over een set van 1KW parren? nee toch? eerder om 4 stuks van 300 watt.
en met kracht stroom werk je toch niet voor 4 parretjes van 300 watt. dat is immers toch maar 1200 watt tijdens een full on.
Maar waar ging het nu om in dit topic? ik vind een DMX setje voor 4 parretjes en wat effectjes VEEL en VEEL handiger dan een multikabel setje.
Maar om nog even duidelijkheid te scheppen: het is vaak niet of multi of dmx. Bij de wat grotere installaties gaat dat samen. Je hebt de dmx-dimmers bij je op de grond staan. Er gaat dus een dmx kabel van je controller naar die dimmers. Vanuit die dimmers ga je met multies je truss in. Bij 4 par 64 1000W heb je weinig andere opties aangezien een t4 maximaal 16A totaal aankan. Dan zou je dus nooit een full-on kunnen doen, en je moet gewoon altijd rekening houden dat zoiets ook eens "perongeluk" kan gebeuren. Dus doe je dat met een multi, waarbij iedere par een eigen nul en een eigen fase draad krijgt. Zo hoef je dus niet met krachtstroom splitters je truss in, dus alle zekeringen blijven op de grond.
Vanuit je dimmers ga je nog even met een dmxlijntje je truss in voor de scans en strobo en klaar is je lichtshow.

Alles dmx aangestuurd, maar toch met multies.
Innd voor een 4 stuks par 64 met 1 KW lampen erin zou ik dat ook NIET aan een T4 willen hangen. want zoals jij ook al zegt gaat die full on knop vast wel eens aan en dan doen je parren het ineens niet meer.
Om dus met een multi te gaan werken in een geval met 1KW lampen is het zeer handig. maar voor een setje van 4 par 56ers van 300 watt? nee dan zou ik liever een T4 balkje willen hebben. en waar gaat het immers om? om 4 parren van 300 watt.

Dus nogmaals voor een setje zoals dit wat hier word vermeld door de topic starter dan zou een DMX balkje veel handiger zijn.
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 25-9-2024
Berichten: 998
4-10-2004 16:10
Ja, ben ik inderdaad met je eens. Maar het verhaal van t4's zijn veel makkelijker omdat het later makkelijk uit te breiden is, ben ik het niet helemaal eens. Uitbreiden betekent vaak 1kw of 0,5kw parren, en dan begint een t4 te krap te worden. Maar het is dan niet zo dat heel het dmx verhaal niet meer werkt. Je stapt dan gewoon over naar dimmer-racks. Maar we zijn het geloof ik wel eens met elkaar geworden, dus laten we maar eens kijken wat de OP nu van plan is.
Dance the night away!
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
4-10-2004 16:46

Imcowelter schreef:

Ja, ben ik inderdaad met je eens. Maar het verhaal van t4's zijn veel makkelijker omdat het later makkelijk uit te breiden is, ben ik het niet helemaal eens. Uitbreiden betekent vaak 1kw of 0,5kw parren, en dan begint een t4 te krap te worden. Maar het is dan niet zo dat heel het dmx verhaal niet meer werkt. Je stapt dan gewoon over naar dimmer-racks. Maar we zijn het geloof ik wel eens met elkaar geworden, dus laten we maar eens kijken wat de OP nu van plan is.
Wat ik bedoelde met uitbreiden is dat het gemakkelijk is om er nog een T4 bij te hangen...
Met een multikabel IS het wel mogelijk alleen dan moet je EN een nieuwe dimmer rack kopen EN nieuwe multi kabels enz enz...
En met DMX heb je het voordeel dat je oneindig veel lampen op 1 kanaal kan aansluiten... dat is wel wat lastiger met een multi. of je moet indd zoals jij al zei DMX en Multi's gaan combineren...

Enja laten we maar ff afwachten wat de OP hiervan vind.
DJ baseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-1-2004
Laatste: 11-8-2009
Berichten: 27
6-10-2004 11:40
allemaal harstikke bedankt voor het advies;
het gaat dus niet op 1kw parren maar om een setje par 56ers, nu heb ik alleen een vraagje: hoe hoog kan deze www.new-line.nl/v/2489 per kanaal worden belast? en dan nog iets hoe zit het met die stekkertjes met 2 weerstandjes (2x 110 ohm)erin(ik heb ze hier ergens op de site gezien maar ik kan ze niet meer vinden), waar zijn die voor/heb ik die nodig?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
6-10-2004 12:07
Die bar kan moeiteloos een par-56 per kanaal aan. Meer zelfs ook nog, tot zo'n 800 watt per kanaal.

De xlr met afsluitweerstand heet terminator en is, als je hem niet zelf wil of kan maken, hier te vinden in de shop: www.new-line.nl/v/12694
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ baseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-1-2004
Laatste: 11-8-2009
Berichten: 27
6-10-2004 20:36
dat is um inderdaad, dus die moet ik in het laatste apparaat steken?
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
6-10-2004 20:37
Ja.
DJ baseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-1-2004
Laatste: 11-8-2009
Berichten: 27
6-10-2004 20:52
dus:
www.new-line.nl/v/3623
en:
www.new-line.nl/v/2489
en:

Terug naar forum Reageer (zonder quote)