Forum > Geluid

Reacties op het "welke draaitafel voor welk budget" topic.

(603 reacties. Pagina 19 van 61)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-4-2003 01:05

Snake schreef:

Remove the top panel under the platter as described. Look at the upper right hand corner of the PCB (printed circuit board). There will be a colored pod up there (blue) which says "pitch" next to it. Use a multimeter on the pot to get a reference before turning it if you want to get back to where you started from. (test for resistance, one clip to the lead facing the back, the other on the lead to the right) Turning to the right should increase the gain (greater than +-8%) and vice versa. The pod is a little touchy when it comes to precision adjustment. There's a way to get it into factory spec with a frequency counter but I don't remember how at the moment.
Da's de VERKEERDE instelpot. De JUISTE instelpot zit samen met de pitchfader op de pitchfaderprint!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MuuskEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2003
Laatste: 3-8-2006
Berichten: 73
16-4-2003 13:50

Laolith schreef:


Als diezelfde twee platen gewoon maar op geen enkele mannier voor langer dan 6 of 7 (ja ik heb het écht maar een keer getimed!) seconden gelijk te trekken zijn op twee top-draaitafels van een ander merk die wél continu quartz-gestuurd zijn, dan blijkt dus dat ik nét TUSSEN die bijv. 2.3 en 2.4 % moet zitten en dat gáááááááát gewoon niet met die tt's! Hoe ik het ook probeer, ik moet telkens TUSSEN die 0.1 percentages inzitten. Met mn eerste oude Skytecs nooit probleem mee gehad, met 1200 SL's ook niet, en nu kan ik ineens na al die jaren niet meer mixen?!?!?! Daggut dus nie... sad :(
Ben er echt goed ziek van en ik heb gewoon niet het idee dat er ooit een oplossing voor gaat komen... Niet tenzij ineens die percentages op de e.o.a. mannier te verstellen zijn dat het in stapjes van 0.05 % kan met die dingen...
Dus jij wilt zeggen dat je op tt's met continue quartz-sturing niet kunt mixen? De nieuwe Technics (mk5) zou dus een achteruitgang zijn?? Volgens mij klopt er echt niks van. Al die mensen draaiende op een recente gemini of numark tt hebben dus allemaal hun geld weggegooid....mmmm
Ugly.....but well hung!!!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
16-4-2003 14:15
Tis onzin dat verhaal naar mijn mening.

Als je namelijk een afwijking van een tiende zou hebben zou je een plaat nog makkelijk een minuut gelijk kunnen laten lopen. En ff je vinger tegen de platter is ook niet zoveel moeite toch?

Nee sorry maar dat ligt dus echt aan de persoon zelf. Met stappen van 1 tiende is prima te draaien. Meer dan prima zelfs :)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
16-4-2003 14:16

Dré schreef:

Snake schreef:

Remove the top panel under the platter as described. Look at the upper right hand corner of the PCB (printed circuit board). There will be a colored pod up there (blue) which says "pitch" next to it. Use a multimeter on the pot to get a reference before turning it if you want to get back to where you started from. (test for resistance, one clip to the lead facing the back, the other on the lead to the right) Turning to the right should increase the gain (greater than +-8%) and vice versa. The pod is a little touchy when it comes to precision adjustment. There's a way to get it into factory spec with a frequency counter but I don't remember how at the moment.
Da's de VERKEERDE instelpot. De JUISTE instelpot zit samen met de pitchfader op de pitchfaderprint!
En dan nog zeggen dat ze de fouten er uit hebben gehaald ook ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
16-4-2003 19:03

Dré schreef:

Da's de VERKEERDE instelpot. De JUISTE instelpot zit samen met de pitchfader op de pitchfaderprint!
Dré, wat vind je van deze mod [buiten deze toch wel domme fout (ik snap niet goed hoe ze die hebben laten staan want ze hadden het toch enkele malen getest)]?

Zou het verstandig zijn het eens te proberen (je kunt altijd terugkeren als je de weerstandswaarde van de pot meet en noteert), of zou je ze afraden?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-4-2003 19:23
Niet pielen aan je 1200.

Stel dat je het doet en hem stoer op 16% gaat zetten (als je dat al zou halen trouwens). Na een tijdje ben je er helemaal aan gewend en heb je prachtig mooie sets bedacht, uitgaande van die 16%.

Nu kom je op een feest te draaien (hoera, jouw kans om je te bewijzen). Je zet je eerste plaat op met veel goede moed en pakt vast de volgende (want in je oefensets ging die zooo lekker).

SHIIIIT. Het pitchbereik van deze STANDAARD SL-1200 is NIET voldoende. Weg goede bedoelingen, weg grote kans.

Als je je sets niet dusdanig kunt maken dat je met de 8% uit de voeten kunt dan zou ik eerder overwegen een andere hobby te zoeken dan om je SL's te "modden".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
16-4-2003 19:32
Ach zo, bedankt! Zo had ik er nog niet over nagedacht.
Overigens 8% is voldoende voor mij, het was eigenlijk om anderen te helpen.
Ik vind zelfs dat een nummer lelijk gaat klinken als je die 8% voorbijgaat.

Dank u wel voor de info.
LaolithStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2003
Laatste: 21-1-2006
Berichten: 61
16-4-2003 22:12

MuuskE schreef:

Volgens mij klopt er echt niks van.

Reind schreef:

Tis onzin dat verhaal naar mijn mening.
Nou goed, dat het allemaal onzin is en er niets van klopt vindt ik dus zélf ook maar ik kan er gewoon niets meer of iets anders van maken! De ene tt bleek dus idd een motor-defect te hebben en is nu ook terug naar het Benelux "service" centrum... Dat die andere dezelfde kant ook opgaat als de eerste weer terug is zit er dik in want ik ben het zat. Één ding is wel zeker: de situatie IS PRECIES zoals ik het hierboven heb verteld. En tot je zelf langs bent geweest om het allemaal maar te "ervaren", aub géén commentaar of dat wat ik zeg wel klopt of niet: ik ben perfectionist genoeg om alléén de feiten zo hoe ik ze hier mee maak hier neer te zetten: alléén zo zou er immers een zinnige reactie of oplossing voor te vinden zijn. Maar echter, waar het allemaal precies aan zou kunnen liggen (aan mij zeker niet en dat kan je ook echt wel aannemenangry) interesseerd me nu ook geen ene fluit meer (gezien ik er zelf al genoeg tijd en moeite in heb gestoken en advies heb gevraagd om er achter te komen) dus vooralsnog zoeken ze het op het service-centrum maar uit met die dingen want ik wil gewoon andere tt's.
Alleen moet ik dan wel van deze twee afkomen en dus zoals gezegd als ik de geheel-volgens-gemini-servicecentrum-specs-functionerende tt's terug heb, staan ze in 2e hands en mag iedereen er een bod op doen. Dus wat mij betreft: end of story.

MVG
imho...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
16-4-2003 22:49
Ik heb 2 PDT6000 draaitafels en ik kan zelfs nette mixen maken met die stappen van 1 tiende dus als ik het kan dan kan iedereen het :)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-4-2003 01:23
Het is wel vaker gezegd maar ik doe het nog eens:

Bij spelers (en of dat nu draaitafels of CD-spelers zijn zal een worst zijn) met een step van 0.1% zit je dus met een maximale fout van 0.05% (immers de maximale afwijking t.o.v. de ideale stand is de helft van de stap!!!). De drift van een RC oscillator zoals die in een SL-1200 gebruikt wordt (groene ledje uit) is daar ruwweg gelijk aan.

Oftewel: De SL-1200 zal ruwweg dezefde fout geven als een 0.1% step speler alleen wel om totaal andere redenen.

Ik kan rete rete strak mixen met spelers die een 0.1% step pitch hebben (mag ook wel na al die jaren)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)