Forum > PC related Forum

draaien mbv laptop?

(196 reacties. Pagina 16 van 20)
Moderator(s): Dré
RenderingRebelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2005
Laatste: 30-11-2005
Berichten: 20
19-11-2005 20:19
1 of 2 tulp snoertjes bijprikken lijkt me geen probleem
Maar qua ruimte kan ik het me wel voorstellen dat het lastig is ja
had ik laatst ook last van, moest ik 1 flightkist van cdj800 dicht doen zodat ik daar m'n laptop op kon zetten
ook weer een gekloot als dan de volgende dj komt
Turn on, tune in, drop out.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
19-11-2005 22:33

DJ Tim schreef:

Ieder zijn mening uiteraard, ik voel me al een stuk veiliger in een live situatie om met cd's of met tt's te draaien dan met een laptop.
Daarom neem ik voor de zekerheid ook altijd een paar cd's mee.
Maar dat wil niet zeggen dat daar idd geen problemen mee kunnen optreden. Wat ik als tweede tegen heb op draaien met een laptop is dat de meeste clubs dit niet ondersteunen, als ik dan binnen kom en ik moet eerst de boel gaan aansluiten en iedere keer maar hopen dat er niks raars gaat gebeuren voel ik me niet prettig. Wat ook vaak voorkomt is dat de meeste mixers ingebouwd zitten wat ook weer gezeur kan geven, en sommige booths zijn zo klein dat je dan weer zo gauw niet weet waar je je laptop moet laten of je kabels zijn weer te klein etc. etc.
Zorgen dat je redelijk op tijd bent en het is geen probleem. Handig om bij je te hebben zijn een tangetje, kleine mag lite, extra kabels en een verlengsnoer.

Laptop past altijd wel ergens tussen, althans ik ben nog nooit een plek tegen gekomen waar ie niet paste en mocht ie niet passen dan word er gewoon een CDJ1000 of iets dergelijks opgeofferd. Ik heb een 12" iBook..... zo'n ding kun je als het ff moet zelfs in je broekzak kwijt ;-)

Ingebouwde mixers..... geen probleem want daarvoor is de schroevendraaier en uiteindelijk is alles wel los te krijgen of kan je er aan de onderkant bij.
Op fora lees je toch ook over het algemeen meer over problemen (diverse problemen) met laptops dan met tt's of cd's. En dat zijn lang niet altijd sukkels die er echt geen verstand van hebben.
Als je op een feest er pas achter komt dat je systeem de geest geeft ben je wel een sukkel. Als je je zaken namelijk netjes voor elkaar hebt kan er gewoon weinig mis gaan. Ik heb thuis meer vastlopers gehad met FS1,5 dan dat ik ze onderweg heb gehad. Thuis heb ik het systeem vaak zat keihard laten werken, tijdens een live set komt zoiets nooit voor (het is mij zelfs nog nooit gebeurd voor zover ik me kan herinderen).

Kijk er kan altijd wel iets gebeuren maar als je je zaken goed voor elkaar hebt zal een laptop niet meer problemen opleveren als een ander stukje gear. Sinds ik alles op de iBook heb kan ik me trouwens de laatste bastloper niet eens meer herinderen..... das nou het voordeel van een mac en het feit dat je nergens drivers voor hoeft te instaleren, je instaleerd dan namelijk ook geen rotte drivers ;-)
Voor thuis vind ik mp3 based dj'en ideaal (hoef ik niet alles maar op cd te branden, ook de reden waarom ik mijn axisen verkocht heb) en voor live gebruik toch maar wat cd's branden. Als er zo straks een apparaat uitkomt met harde schijf of wat dan ook (zoals de hdx) en dit gaat de standaard worden ga ik dat maar aanschaffen denk ik.
Feit is dat je met software related gear te maken hebt, er kan altijd wat fout gaan. Dat is nou het nadeel van de hedendaagse technologie, als het een keer fout gaat dan ben je ook echt de spreekwoordelijke ***. Echter hoe vaak gaat er nog wat fout met systemen waar een user achter staat die weet wat wel en niet kan?

Overigens heb ik met dj's die voor of na mij komen vrij weinig te maken. Als hij zijn laatste plaat er op heeft liggen pleur jij er snel ff een cd in, mixt die even over en klaar ben je want in 5 minuten is een compleet final scratch systeem aangesloten (wel alvast ff je laptop van te voren opstarten en alles uitpakken en klaar leggen). Bij de laatste plaat kun je alles al weer los koppelen behalve de scratch amp en de laptop. Die laatste plaat speelt traktor namelijk gewoon af of er nu wel of geen draaitafel aan vast geknoopt zit ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
19-11-2005 23:40

DJ Tim schreef:

Ieder zijn mening uiteraard, ik voel me al een stuk veiliger in een live situatie om met cd's of met tt's te draaien dan met een laptop.
en voor live gebruik toch maar wat cd's branden. Als er zo straks een apparaat uitkomt met harde schijf of wat dan ook (zoals de hdx) en dit gaat de standaard worden ga ik dat maar aanschaffen denk ik.
Ik heb beide gedeeltes gequote omdat ik eigenlijk vindt dat je jezelf min of meer "tegenspreekt".

Mijn ervaring is dat zelf gebrande cd's juist de grootste problemen geven.
Artiesten met eigengebrande cd's zijn bij mij het grootste probleem, vandaar dat mijn voorkeur md is.

Mijn laptop is overigens nog nooit gecrashed.(pc ook niet)
Het is wel zo dat ik voor elk programma een aparte pc of laptop gebruik. (Licht / muziek en video apart.)

Martin.
kvm entertainment
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
20-11-2005 12:13
Toen de laptops bij DJ's net opkwamen, was er wel heel wat rond te doen. De meeste DJ's zagen dit als een compleet risico. Als hij vastliep, was het immers gedaan met spelen. Ik moet deze mensen gelijk geven. Problemen zijn er sneller als je denkt. Maar, tegenwoordig zijn de gebruikelijke systemen zo geëvolueerd, dat je ze zelfs bijna zonder risico kan inschakelen.

Ik werk zelf nog het liefst met md, omdat het nog steeds zeer gebruiksvriendelijk en handig is. MD's zijn ook klein, zodat de bende cd koffers van vroeger gereduceerd is tot een paar zakjes minidiscs. Zelfs voor de meest professionele toepassingen schiet een md niet echt tekort. Ook bij opnames gebruik ik altijd een md als backup. Zelfs al neem ik drievoudig op met de beste fostexapparaten of i.d. Dus, ook al weet ik dat laptops, en apparatuur met harde schijven minder problemen veroorzaken dan vroeger, toch blijf ik op zeker spelen. Ook als ik bv een discobar ga doen, dan zal ik altijd, buiten de laptop, toch nog een "betrouwbare" bron meenemen.

Zelfgebrande CD's van artiesten weiger ik op het moment zelf te draaien, indien ze niet op voorhand door mij getest zullen geweest zijn. Want ze geven vaak nog minder zekerheid dan een laptop. Een artiest die met een zelfgebrand CD'tje afkomt, beschouw ik trouwens als niet professioneel, en misschien zelfs een beetje primitief.

De computers die ik gebruik voor de sectie licht, zijn bij mijn weten ook nog nooit gecrashed. En ik houd ook altijd in het achterhoofd: een lichtstuurtafel, hoe duur en hoe goed ze wel is, kan ook vastlopen. Dus, zeker ben je nooit.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
20-11-2005 12:20
Ik draai zelf ook nog regelmatig met MD's, en ik heb zo'n portable MD-recorder om een set op te kunnen nemen. Heerlijk stabiel om mee te draaien, nog nooit problemen mee gehad. Maar het nadeel is wel dat er vrijwel nergens MD spelers staan, dus dat je, naast het koffertje met schijfjes, ook nog die speler(s) zelf mee moet nemen. En dan neemt een laptop minder ruimte in, terwijl er vaak meer muziek mee kan op een harddisk.

Artiesten kunnen heen veel redenen hebben om met CDR aan te komen, daar hoeven ze niet meteen mega-amateur voor te zijn. Als ze met een sléchte of slecht gebande CDR aankomen (jamaar thuis doet-ie het gewoon), DAN schat ik ze ook meteen een heel stuk lager in.

Overigens is er altijd wel ergens tijd om een CDR voor te beluisteren, of in ieder geval te testen of de cd-speler hem slikt, leest en afspeelt. Iedereen die wil optreden komt op zijn laatst pal voor de aankondiging bij de dj langs. Dan heb je altijd nog een paar minuten om de CDR te testen. Als mijn speler hem afspeelt, vind ik het wel best. Ik ga toch niet een complete CDR beluisteren om de kwaliteit te checken, daar is de artiest zelf verantwoordelijk voor.
Ik doe het liever zo, dan weigeren. (Ben geen showstopper.)
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
20-11-2005 12:24
Nee, een showstopper ben ik ook niet. Je moet de boel natuurlijk niet gaan verzieken door een CD te weigeren, maar soms loopt het echt wel mis met de zelfgebrande CD's. Ik zei wel dat ik dat weiger te draaien, maar als er echt geen andere oplossing is, dan ga ik het geluk, en de euforie van de desbetrefende artiest uiteraard ook niet in de weg staan.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-11-2005 13:30
Ik ga toch niet een complete CDR beluisteren om de kwaliteit te checken, daar is de artiest zelf verantwoordelijk voor.
Nee, ik ook niet. Degene die met dergelijke komt aanzetten is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit.
Sommige cd's weigeren, en andere slaan over.
Ik neem overigens uitsluitend op speciaal verzoek cd speler mee. MD spelers heb ik wel altijd mee.

Backups neem ik zelf nooit mee, puur 2 of 3 pc's thats it.
Voor pauze muziek bij PA verhuur gebruik ik een Ipod of Archos.
Daarbij werk ik ook nog voor een groot gedeelte draadloos, (zowel licht als beeld en geluid) en ook dat "durven" vele niet.

Martin.
kvm entertainment
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
21-11-2005 09:45
@ Prosoundandlight Sorry hoor, maar wat is er tegen gebrande cd's? Ik gebruik altijd a-merk cd's, brand op een lage snelheid met burnproof uit (tnx to Dré) en de muziek die ik hier vanaf draai is volkomen legaal. En het is nog nooit misgegaan. Vroeger wilde mijn axisjes niet alles vlekkeloos afspelen en toen heb ik me goed verdiept in de materie en ook wat adviezen van Dré gehad hieromtrent. Ik vind het dan ook kortzichtig als mensen roepen dat ze dit onprofessioneel vinden. Bovendien draaien de meeste grote namen cd-r omdat bijna al het promo materiaal tegenwoordig op cd-r uitkomt voordat het op vinyl uitkomt of te downloaden is. Dan kun je de echt grote namen wel afschrijven als amateuristisch maar dat gaat een beetje ver vind je ook niet?

Verder ieder zijn ding, met een laptop draaien kan heel praktisch zijn, ik heb echter goeie ervaringen met de manier waarop ik mijn zaken regel en zal dit niet snel veranderen. Ik ga dit pas veranderen als laptop based dj'en de nieuwe standaard gaat worden en dit door clubs ook erkend wordt en ondersteund. Of als harde schijf apparaten of wat dan ook standaard gaan worden. Hoef ik niet iedere keer cd's te branden als ik op een feest ga draaien.

@ Reind, wat ook nog weleens voorkomt is dat ik het moet overpakken van iemand anders, is het mij toch nog wat moeite om de boel aan te sluiten. Dan kan ik natuurlijk zoals jij zegt net voor het feest aankomen en de boel aansluiten maar dat vind ik dan weer teveel gedoe. Het alternatief van even een cd'tje draaien en dan de boel aansluiten is wel een goeie maar draai dan toch maar liever gewoon door op cd's
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-11-2005 12:37

DJ Tim schreef:

@ Prosoundandlight Sorry hoor, maar wat is er tegen gebrande cd's? Ik gebruik altijd a-merk cd's, brand op een lage snelheid met burnproof uit (tnx to Dré) en de muziek die ik hier vanaf draai is volkomen legaal. En het is nog nooit misgegaan. Vroeger wilde mijn axisjes niet alles vlekkeloos afspelen en toen heb ik me goed verdiept in de materie en ook wat adviezen van Dré gehad hieromtrent. Ik vind het dan ook kortzichtig als mensen roepen dat ze dit onprofessioneel vinden. Bovendien draaien de meeste grote namen cd-r omdat bijna al het promo materiaal tegenwoordig op cd-r uitkomt voordat het op vinyl uitkomt of te downloaden is. Dan kun je de echt grote namen wel afschrijven als amateuristisch maar dat gaat een beetje ver vind je ook niet?
Het probleem is dat jij NU (in het verleden niet ;-) behoort tot een HEEL selectief clubje mensen die zich WEL verdiept hebben in de CD-R materie. Het gros (en dan hebben we het helaas echt over bijna 100%) zal het allemaal een worst wezen EN wijst zelfs met de beschuldigende vinger naar CD-Speler X als CD-Spleler X meldt "stik er maar in met die rotzooi". Vaak zal daarbij zelfs nog de magische "maar op mijn Sony portable doet hij het prima DUS het licht aan jouw speler" tekst geuit worden.

En daarom zullen sommigen het inderdaad vertikken op te draaien voor de luiheid van anderen (zie post KVM en Prosoundandlight).

Over vastlopende laptops en computers: Mijn computers werken zich dag en nacht uit de naad om mij tevreden te houden. Ik kan me de laatste BSOD NIET meer herinneren (en reken maar dat de PC's die ik hier heb staan op hun sodemieter krijgen qua software).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
21-11-2005 12:42
Generaliserend moet ik je gelijk geven Dré, neemt niet weg dat ik het jammer vind als mensen iedereen maar over een kam scheren. En vaak hoeft een laptop in een club geen software crash te hebben, kan ook gewoon dat de ventilator zegt, tis me te warm hier waardoor je nare dingen krijgt. Dus een beetje extra koeling is in dat soort gevallen ook mooi mee genomen.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)