Trussberekening
(600 reacties. Pagina 16 van 61)Moderator(s): Dré
RutgerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 12-9-2003 Laatste: 24-1-2018 Berichten: 196 | 9-4-2006 18:41 |
klunz schreef: rutvanelk schreef: helaas kan ik maar met takels werken... de andere kant gaat echt niet...zal mijn huiswerk nu ff doen gr, Rutger dus liever niet! | |
RutgerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 12-9-2003 Laatste: 24-1-2018 Berichten: 196 | 9-4-2006 18:59 |
He, Heb alle ``truss kanten`` berekend. Omdat we waarschijnlijk toch voor 6 x 6 meter truss gaan ( delen van 3 meter ),ben uitgegaan van 98.2 kg de meter. Dus 98.2 x 6 = 589.2 /2 = 294.6 KG max De Takels hangen op 6 meter uitelkaar. Aan de bovenste truss: hangen: 4 boxen 148 KG 2 T4 par 24 KG 1 strobo 7.5 KG 1 100cm bal 10 KG 2 mov head 37 KG Totaal: 294.6 - 226.5 = 68.1 KG over Zijkant truss: 2 T4 par 24 KG 1 50cm bal 5 KG 2 mov head 37 KG Totaal: 294.6 - 66 = 228.6 KG over De ``ondertruss`` 2 40cm bal 5 kg 2 T4 par 24 KG Totaal: 294.6 - 29= 265.6 KG over Totaal gewicht aan de truss: 226.5 + 66 + 66 + 29 = 387.5 KG Heb nu alle delen los gedaan.. maar ben bang dat als de ``hoeken erbij komen`` dat het wat minder rooskleurig uitziet.. hoop dat jullie eruit komen! Gr, Rutger | |
KlunzVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2003 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 390 | 9-4-2006 19:59 |
weet ik wel zeker. maar ik moet nu aan het werk, zal er dus morgen eens naar kijken. Je doet in elk geval je best klunz | |
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread! | |
RutgerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 12-9-2003 Laatste: 24-1-2018 Berichten: 196 | 9-4-2006 20:47 |
haha ja, lekker huiswerken.... als er iets van de ``voortruss`` af moet dan zullen dat de boxen worden. Alvast bedankt, Rutger | |
KlunzVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2003 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 390 | 10-4-2006 23:15 |
Oké zoals beloofd zal ik even snel de stappen met je doornemen. Houd wel in de gaten dat je zelf eindverantwoordelijk bent en blijft! Allereerst ga ik er maar van uit dat de door jou genoemde getallen omtrent gewichten en belastingen kloppen. Ik zoek/weeg ze dus niet na. Nu het eerste en misschien wel het belangrijkste stukje. Je tekening is niet vierkant, dat geeft niet heel veel maar het is een slordigheidje (en als je daar al mee begint ) Verder Bevestig je de trussen met hoeken? Of leg je ze op elkaar met behulp van scaff couplers? Dit gaat nl. nogal verschil uit maken m.b.t. de belasting. Ik ga maar uit van het ongunstigste en neem aan dat je "Gewone"hoekstukken gebruikt. Dit levert dan meteen je tweede probleem op, want: 2 x 3 meter + 2 hoeken is ongeveer 7 meter en geen 6. Houd er dus rekening mee dat jou tabel gegevens niet correct zijn en je deze aan moet passen. Ik ga gewoon verder met Jouw dus foute gegevens. Volgende: Hoe hoog wordt dit carré? als het niet hoger wordt dan laten we zeggen 5 meter, zie ik geen problemen met de verticale krachten op je 2 truss poten. Nu het rekenen. Je voor truss (dus die in je takels) volgens jouw tekening lijkt deze redelijk gelijkmatig belast. Laten we dat maar aannemen, maar je zou even snel naar je puntbelastingen in je tabel kunnen kijken. Aangezien je deze truss gaat takelen, komen de hoekstukken dus als uitkraging. En dit is je voordeel want je hoeft nu dus niet door 4 te delen! Je hebt 68 kilo over. dit zul je hier wel niet aan kabel in gooien, dus lijkt dit goed. Je zij trussen worden wel gedragen door hoeken, deze dus wel door 4 delen. 147.3kg dus - 66 kg = 81,3kg. ook dat zul je hier niet aan kabels in hangen, lijkt dus ook goed. Dan je achtertruss. Weer hoeken, dus delen door 4 147,3-29=118,3. lijkt dus ook geen probleem. Nu dit, ik weet niet wat je truss weegt, maar (gokje) 12 kg per 3 meter is niet ongebruikelijk. Aan je takels mag 1000/2=500 kg per stuk hangen. Wil je dit netjes doen doe je dit ook nog maal de 75% regel. dus 750 kg. Je hangt hier in je complete voortruss en 2 x de helft van je zijtruss. = (2x33)+294,6+(12x12)(truss)=???? + kabels. Laten we zeggen 500kg? ook geen probleem dus. Jou idee lijkt dus te kunnen. Mits je takelpunten dit gewicht kunnen hebben. (houd er wel rekening me dat je aanslagpunt op de truss een puntbelasting is, en die kan ik vanaf hier dus niet controleren. Ook zou ik zeker de 2 hoeken met de poten (maar liever alle 4) verstevigen met schoren. Als je iets te hoog of laag takelt, kunnen hier heel rare krachten op uit komen. Ook even rekening houden met eventuele statieven tijdens de opbouw. En nogmaals, even goed na rekenen met de juiste lengtes en gewichten en dan moet je er volgens mij n verder zelf wel uit kunnen komen. Zo niet dan lees ik het wel. Klunzje | |
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread! | |
RutgerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 12-9-2003 Laatste: 24-1-2018 Berichten: 196 | 11-4-2006 13:55 |
klunz schreef: Verder Bevestig je de trussen met hoeken? Of leg je ze op elkaar met behulp van scaff couplers?klunz schreef: Volgende: Hoe hoog wordt dit carré? als het niet hoger wordt dan laten we zeggen 5 meter, zie ik geen problemen met de verticale krachten op je 2 truss poten.Nu het rekenen. Dus bij de voortruss krijg ik: ( ivm 7 meter ) 248.5 - 226.5 = 22.35 overJe voor truss (dus die in je takels) volgens jouw tekening lijkt deze redelijk gelijkmatig belast. Laten we dat maar aannemen, maar je zou even snel naar je puntbelastingen in je tabel kunnen kijken. Aangezien je deze truss gaat takelen, komen de hoekstukken dus als uitkraging. En dit is je voordeel want je hoeft nu dus niet door 4 te delen! Je hebt 68 kilo over. dit zul je hier wel niet aan kabel in gooien, dus lijkt dit goed. Geldt het ook dat je het niet door 4 hoeft te delen als de takels 6 meter uitelkaar hangen en dus beide op 1/2 meter van de hoeken worden bevestigd? De zij trussen worden 124.4kg - 66 kg = 58.4kg over De achtertruss. Weer hoeken, dus delen door 4 124.4-29= 95.4 kg over Wat bedoel je met?: Houd er wel rekening me dat je aanslagpunt op de truss een puntbelasting is, en die kan ik vanaf hier dus niet controleren. Ik kan de achtertruss vasts-schoren aan een baluustrade, is dat voldoende denk je?Ook zou ik zeker de 2 hoeken met de poten (maar liever alle 4) verstevigen met schoren. Als je iets te hoog of laag takelt, kunnen hier heel rare krachten op uit komen. 2 VMB TE-071 Wind-Up Statieven ( 200 kg per stuk belastbaarheid ) gebruik ik om de truss op zijn open te zetten.Nogmaals bedankt voor het rekenen! Gr, Rutger | |
KlunzVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2003 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 390 | 11-4-2006 14:46 |
rutvanelk schreef: klunz schreef: Verder Bevestig je de trussen met hoeken? Of leg je ze op elkaar met behulp van scaff couplers?klunz schreef: Volgende: Hoe hoog wordt dit carré? als het niet hoger wordt dan laten we zeggen 5 meter, zie ik geen problemen met de verticale krachten op je 2 truss poten.DAT MOET VOOR EEN VERTICALE TRUSSPOOT GEEN PROBLEEM ZIJN. Dus bij de voortruss krijg ik: ( ivm 7 meter ) 248.5 - 226.5 = 22.35 overNu het rekenen. Je voor truss (dus die in je takels) volgens jouw tekening lijkt deze redelijk gelijkmatig belast. Laten we dat maar aannemen, maar je zou even snel naar je puntbelastingen in je tabel kunnen kijken. Aangezien je deze truss gaat takelen, komen de hoekstukken dus als uitkraging. En dit is je voordeel want je hoeft nu dus niet door 4 te delen! Je hebt 68 kilo over. dit zul je hier wel niet aan kabel in gooien, dus lijkt dit goed. ALLEEN ALS JE JE TAKELS 7 METER UIT ELKAAR HANGT. BLIJFT DIT 6 METER IS JE MAXIMALE OVERSPANNING NATURLIJK NIET IN EENS 7 METER. JE MOET DE AFSTAND TUSSEN JE AANSLAGPUNTEN NEMEN EN HET LIEFST NIET TE VEEL UITKRAGEN. Geldt het ook dat je het niet door 4 hoeft te delen als de takels 6 meter uitelkaar hangen en dus beide op 1/2 meter van de hoeken worden bevestigd? ZIE BOVEN. ALLEEN DOOR 4 DELEN ALS JE GEEN BOXCORNERS, MAAR WEL ANDERE HOEKEN GEBRUIKT DIE WEZENLIJK DEEL UIT MAKEN VAN DE DRAGENDE CONSTRUCTIE. DUS DEZE KANT NIET, ALLE ANDERE KANTEN WEL. De zij trussen worden 124.4kg - 66 kg = 58.4kg over De achtertruss. Weer hoeken, dus delen door 4 124.4-29= 95.4 kg over Wat bedoel je met?: HAD GISTER AVOND GEEN ZIN OM ALLES EXACT OP TE TELLEN, MEDE OMDAT ER GESCHATTE GEWICHTEN VAN DE TRUSS EN GEEN KABELS IN WAREN MEE GENOMEN. JE MOET DUS TOCH NOG EEN KEER OPNIEUW REKENEN. Houd er wel rekening me dat je aanslagpunt op de truss een puntbelasting is, en die kan ik vanaf hier dus niet controleren. Ik kan de achtertruss vasts-schoren aan een baluustrade, is dat voldoende denk je?VASTSCHOREN AAN EEN BALLUSTRADE ZAL ZEKER DE STABILITEIT TEN GUNSTE KOMEN. MAAR DIT IS NIET WAT IK BEDOEL. HET GEWICHT WAT AAN 1 TAKEL HANGT, IS OP HET PUNT WAAR JIJ DIE TAKEL AAN DE TRUSS BEVESTIGT D.M.V. RONDSTROP OF STEEL, EEN PUNTLAST. MAG JOU TRUSS DEZE PUNTLAST HEBBEN? EN MET SCHOREN BEDOEL IK WEL DEGELIJK HET VERSTEVIGEN VAN DE HOEKEN MET B.V. SCAFF COUPLERS EN BUIZEN VAN 1 METER. JE CONSTRUCTIE IS NL. NIET ZO HEEL STEVIG. DE HELFT HANGT IN DE LUCHT EN KAN DUS SLINGEREN. DE ANDERE HELFT STAAT OP DE GROND. DEZE COMBINATIE KAN HELE RARE KRACHTEN OP JE TOCH AL ZWAKSTE PLEKKEN (DE HOEKSTUKKEN) OPLEVEREN. 2 VMB TE-071 Wind-Up Statieven ( 200 kg per stuk belastbaarheid ) gebruik ik om de truss op zijn open te zetten.Ook zou ik zeker de 2 hoeken met de poten (maar liever alle 4) verstevigen met schoren. Als je iets te hoog of laag takelt, kunnen hier heel rare krachten op uit komen. OOK HIER, ZELF WEER REKENEN ZWAKSTE TAKEL/HEFPUNT IS DUS 200 KG. 4 X 200 X 75% = 600KG DIT GEWICHT KUN JE DUS MAXIMAAL NAAR BOVEN BRENGEN JE WEET DAT HET GROOTSTE GEWICHT IN JE TAKELS HANGT? ALLES EVEN BIJ ELKAAR OPTELLEN DUS EN EVENTUEEL LATER NOG WAT INHANGEN. DIT IS JE EIGEN RIEE DIE JE MAAR MOET MAKEN EN AFWEGEN. Nogmaals bedankt voor het rekenen! GRAAG GEDAAN, PLAATS WAT FOTO'S EN SUCCES! KLUNZ Gr, Rutger | |
Dj sjoerdStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-4-2005 Laatste: 18-7-2021 Berichten: 287 | 11-4-2006 16:57 |
nee de hoofletters heeft hij getypt | |
tja wat zou ik hier nou neerzetten | |
KlunzVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2003 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 390 | 11-4-2006 18:05 |
dj sjoerd schreef: nee de hoofletters heeft hij getyptklunz | |
RoyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-3-2003 Laatste: 27-10-2020 Berichten: 1135 | 11-4-2006 18:07 |
Je kunt ook het stukje van de quote waarop je wilt reageren even afsluiten (met de [/ quote] tag), je stukje typen, en de quote weer verder laten gaan (met de [ quote] tag) | |
Maar dat is MIJN mening... |