Forum > Muziek

Toekomst voor de cd-dj?

(160 reacties. Pagina 15 van 17)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-3-2005 09:58
Waar lees jij dat ik zeg dat iedere laptop-dj met illegale MPs draait?!
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
2-3-2005 09:59
@ DJ Tim,

jij vind en denkt dat een set een set is.
Als dat zo zou zijn dan was ik allang gestopt wink ;)
Elk optreden is voor mij een uitdaging en ik wil en zorg er ook voor dat het nooit hetzelfde is!!
Hoe moet ik nu uitleggen waarom ik op 3 versch. wijzes werk.
Heel simpel-de komende feesten op het strand(5x)kan je in de praktijk zien en meemaken(voelen en ruiken)wat ik daarmee bedoel.
5 x staat daar een andere DJ(ze heten elke keer Fredje!!)
5x diverse werkwijzes.
5 x versch. acts cq performances.
van hak op de tak tot mixen die blijven lopen en vloeien met minimaal twee faders open tot R&B in een trance beat
Mooier kan ik je het niet aangeven.
Publiek is nooit hetzelfde!
Publiek wat wel terugkomt zit niet te wachten op hetzelfde als twee weken ervoor.
DJ is Horeca,zoals ik ook 300 verhalen op 1 dag heb naar mn gasten.
Zoals ik ook vrolijk bij de 1 maar verdrietig bij de ander ben.
Dat gaat ook op voor de DJ die on stage staat.
Zoals Erik E vorig jaar heel snel moest afstappen van zn vaste set want door diverse omstandigheden hij daar niet mee weg kwam.
Hij een heel andere act neerzette en het publiek uit zn dak liet gaan-Dat is DJ'en!!!!
Zoals Roog heerlijk kan stoeien met vinyl maar met cd anders op de buhne staat etc etc etc
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
2-3-2005 10:01
Hier lees ik dat: zeker ten opzichte van de prutsers met een laptop vol gratis gedownloade MP3's (maar da's een andere discussie). Maar ik heb iets te snel gelezen wink ;) Jij hebt het over de prutsers en niet over iedere laptop dj. Mijn excuses.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
2-3-2005 10:08
@ Fredje, vind je betoog wel heel mooi wink ;) Je bent ook een gevoelsmens als het op dit topic aankomt, mag ik wel (ben zelf ook een gevoelsmens). Ik kan je ook wel volgen als je zegt dat het net even anders is met vinyl dan met cd's, met vinyl wordt je set wat losser, snel wisselen van dingen, lekker door je koffertje bladeren. Het is net weer een ander gevoel dan je cue en play knop hanteren. Je bent meer met je handjes bezig.
Maar als je puur muziekaal de zaak bekijkt, kun je geen truukjes meer met vinyl boven cd. Als je het hebt over een act maken en een verschil in performance kan ik je goed volgen. Ik draai soms op beide bronnen en vind de afwisseling wel leuk. Toch weet ik niet of het publiek het ziet dat ik met verschillende media draai, mijn gedrag wordt niet ineens heel anders ofzo. Ik merk het, jij merkt het, maar merkt het publiek het ook, dat is wat ik bedoel.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
2-3-2005 10:26
tuurlijk,
de verkeerde gedachtengang handteer je wink ;)
Merkt het publiek wel dat ik met diverse vormen werk?
Dat is niet de vraag-
Merkt het publiek wel dat ik een heerlijke en weer andere set neerzet?
Jsa,als jij het goed doet wel.
Cue punten-Heerlijk voor de meeste DJ's,
voor mij?
Ik werk weinig of niet met dit gegeven.
Met cd werk handteer ik bijna hetzelfde als met Vinyl.
Ho-allemaal doen wat je zelf wilt!
Maar laat mij nou lekker na jaar of 20 mijn gang gaan en mijn eigen unieke act neerzetten.
Dat is waar ik mee werk,me prettig voel en allerbelangrijkste..altijd vertrouwen heb in mijzelf.
Daardoor kan ik dingen doen die normaal weinig of niet gebeuren.
Daarom kan ik diverse stijlen mixen,ook wat eigenlijk niet zou kunnen.
Beats tegen elkaar in,Salsa in Trance etc etc.
Mijn persoonlijk probleem met cue punten(zeker indien je met geheugens werkt)is dat ik het te statisch vind,cue punten liggen vast en daar gaat de mix-pffffffffffff.
Nee,ik wil juist weer een stuk verder of een stukje waar ik nog nooit mee begonnen ben!!
Oftewel-een nieuw punt instellen,pfff,weet je wat?
Ik stel niks in en flikker er een cd in en mijn gehoor vertelt me wel of het past.
Past het niet,wat!!
DAt zal lekker worden,oh-weet je waar het in zit?
Beats krijg ik wel op ergens in of op elkaar maar zit met de toonhoogtes.
Hey,dat is leuk,ff verder zoeken.
Boem-toonhoogtes zijn compatibel,nu de beats in elkaar flansen en resultaat?
Weer een uniek stukje wat eigenlijk verder niet gedaan word door andere dj's en heel veel voldoening voor mijzelf.

groet

edit-net zoiets als landurig mixen en ook nog met oude hits-wauw..dat is wat dat is Hot!!
Dat noemt men Mash DJ'en(heb ik hier geleerd)leuk,laat ik dat en vele andere oudjes hier dat al jaren doen.
Iers doen wat niet kan volgens standaard dj begrippen,hij/zij moet steeds bij pitchen!!
Het is een K.T DJ,want ik heb dat niet,bij mij lopen ze retestrak!!
Mooi,ik ben trots op je en zo hoort t ook.
Maar als ik het nou leuk vind om af en te doen weat gewoon niet kan!!!
Maar wel heerlijk en nieuw klinkt mits op de juiste wijze gebracht.
Dat is af en toe leuk.
Twee of meer versch. stijlen in elkaar flansen en helaas dat percussie stukje met braziliaanse invloeden past er niet in maar zou wel mooi zijn.
Bam op zetten,maten kloppen niet,ok-bij pitchen en dat op de juiste wijze en juiste moment maar blijven doen en loopt weer als een zonnetje.
Moeilijk?Lastig?...Ja echt wel maar oh zo leuk.
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
2-3-2005 10:36
Ik snap welke kant je op wil, cue punten zetten is natuulijk een stuk statischer dan even met het handje werken, als je een stukje van je muziek wil hebben, even prikken met je naald en je hebt het stukje gevonden, een zoekoptie met vinyl is daarin handiger, zeker toegegeven. Ik zorg er echter steeds meer voor dat ik alles wat ik van vinyl af zou willen draaien ook op cd heb, minder gesjouw en ik heb het digitaal, als de bron dan niet meer draaibaar is, heb ik nog altijd het digitaaltje en zal het me dus verder aan mijn r**t roesten.
Ik snap ook dat je na 20 jaar, waarvan het gros van de tijd met vinyl was, het min- of meer je kindjes zijn geworden. Ik doe het weliswaar 10 jaar, maar geen 20 en weet ook niet hoe ik ertegen aan zou kijken als ik begonnen was in een tijd waarin de eerste hifi cd-speler nog amper gereleased was. Je had toen geen andere keus en dus zal het misschien ook een stukje nostalgie zijn.
Mijn manier van mixen laat verder cd even makkelijk toe als vinyl, het klinkt saai, maar meestal begin ik bij de eerste downbeat en zet ik geen meerdere cue punten. Dus is cd in dat opzicht voor mij veel voordeliger.

Mix trouwens ook wel jaren '80 en disco door elkaar, maar zoek altijd een juiste combi, disco is bijna niet te mixen, je moet zoveel bij pitchen dat je mix nooit 100% strak kan lopen. Machinaal opgenomen jaren '80 nummertjes echter wel, kan ik wat moois mee neer zetten.

Ik durf best van mezelf te zeggen dat ik goed kan mixen, maar ik denk dat ik vergeleken bij jou laf ben wink ;) Ik probeer veel, maar ik denk niet dat ik combi's aandurf zoals jij die beschrijft. Vind ik te riskant.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-3-2005 10:48

DJ Tim schreef:

Mix trouwens ook wel jaren '80 en disco door elkaar, maar zoek altijd een juiste combi, disco is bijna niet te mixen, je moet zoveel bij pitchen dat je mix nooit 100% strak kan lopen. Machinaal opgenomen jaren '80 nummertjes echter wel, kan ik wat moois mee neer zetten.
Probeer voor de gein eens wat anders dan beatmixen dan wink ;) .
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
2-3-2005 10:48
fijn dat je het begrijpt razz :p
Dan begrijp je ook dat ik niet of nauwelijks met effecten werk on stage.
Mijn effecten zijn de rare dingen!!
Daarom zal een djm 500 of 600 nooit een criteria zijn wink ;)
Dan zal je ook je kunnen begrijpen waarom het voor mij verschillende systemen zijn en waarom ik diverse werkwijzes heb.
De loop op de 800 gebruik ik af en toe om bijv een effect in een deephouse of trance plaat te accentueren.
Maar het is veel leuker en uitdagender om die cd of plaat weer ff terug te zetten en dat stukje er weer door heen te gooien.
Dat is wat ik echt nodig heb!!!!!!!!!!!!
Na al die jaren en ondertussend alle stijlen kunnen draaien en op alle situaties in kunnen springen moet er een uitdaging zijn anders vind ik het niet leuk meer.
Autorijden vinden de meeste ook leuk in het begin,tot je 120.000 km moet rijden voor je werk.
groet

edit-
en die durf en uitdaging zoeken is gewoon door het heel intensief in het dj wereldje in de gouden tijden gezeten te hebben.
En door de heel lange ervaring on stage.
In mijn beginjaren was ik 1 vd grootste sukkels want ik ben altijd eigenwijs ashamed :$ shut up :X
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
2-3-2005 10:52
Maak ook wel start en stop mixen en hele snelle overgangen, maar ben toch echt het liefst een beatmixer. Als ik jaren '80 mix laat ik ook de nummers rustig een minuut of langer door elkaar lopen. Ik wil dat het strak is, dat het klinkt.
Maar ik draai nog altijd het liefst gewoon lekker mijn eigen ding, trance en hardtrance met af- en toe een breakbeat.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
2-3-2005 10:55

Sylvia schreef:

DJ Tim schreef:

Mix trouwens ook wel jaren '80 en disco door elkaar, maar zoek altijd een juiste combi, disco is bijna niet te mixen, je moet zoveel bij pitchen dat je mix nooit 100% strak kan lopen. Machinaal opgenomen jaren '80 nummertjes echter wel, kan ik wat moois mee neer zetten.
Probeer voor de gein eens wat anders dan beatmixen dan wink ;) .
inhakend,
je zegt t zelf,
je moet zoveel bij pitchen dat t nooit 100% strak kan lopen.
Ok,ik daar in mee.
Maar als je nou s exact weet wanneer bij te pitchen en bereid bent om dat s 1 a 2 minuut te doen en je niet storen aan zgn top dj's die vinden dat dat niet kan of hoort.....dan zet je toch juist dat extra stuk neer!?
Dat stuk wat een ander niet heeft?
Maar wees gewaarschuwd,erna moet ook weer wat komen.
Wie weet over 10 jaar zeg je tegen me-
He kale sukkel,nu begrijp ik wat je bedoelt en nu heb ik ook die uitdaging nodig.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)