Forum > Newbie Forum

Verkeerde manier van pitchen?

(176 reacties. Pagina 15 van 18)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-12-2006 11:00

Jozef schreef:

Bij mij gaat het pitchen dan weer wel lekker snel (rond de 15 seconden bij de meeste platen) maar het inmixen gaat wat moeilijker. Vaak heb ik dat als ik de plaat erin gooi en 'het deuntje' of de vocal begint, de vocal of het deuntje van de andere plaat er ook weer ineens inkomt.
Muziek leren lezen (en dan bedoek ik niet de noten maar de layout). En tijdens het leerproces begint dat met TELLEN (je weet wel, waar vrijwel iedereen van zegt dat het flauwekul is). Leer de kinderlijk eenvoudige manier waarop house muziek in elkaar gezet is en leer tellen. Dan gaat het ineens een stuk beter en past alles een stuk netter in elkaar ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
1-12-2006 13:39
3 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 1-12-2006 16:19
Zit inderdaad bijna altijd een prachtig logische structuur in. Als je goed luistert herken je heel vaak blokjes van 4 beats, 8 beats, 16 beats en 32 beats [edit: 64 dus]. Allemaal veelvouden van 4 dus.

Als muzikant (trombone) zijnde is het een soort automatisme geworden om de boel in maten van 4 beats te tellen. 32 beats is dan dus 4 maten. Als je dit wilt tellen kun je dat heel makkelijk doen op de volgende manier: 1,2,3,4..2,2,3,4..3,2,3,4..4,2,3,4 (4 maten * 4 tellen= 32 [edit: 16 beats])
Hierbij geeft het dikgedrukte cijfer aan bij welke maat je bent, en geeft ook tevens de eerste tel aan van die maat. De normaal gedrukte cijfers geven aan welke tel in de maat je bent. Prober het maar eens.

Als je het eenmaal doorhebt wordt het allemaal heel logisch en op den duur krijg je er gevoel voor, ik hoef nu bijvoorbeeld niet meer bewust mee te tellen maar heb toch in bijna alle gevallen zo een indicatie van waar ik ongeveer zit in de structuur. Ik zou haast nog eens een keer dj worden. razz :p
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
1-12-2006 13:47
4 x 4 is bij mij toch echt 16 razz :p maar ik snap wat je bedoeld ;-)
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-12-2006 14:03
Verder wordt house muziek meestal in 4 x 4 x 4 (dus 4, 16, 64) opgebouwd en niet in 4, 16 en 32.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
1-12-2006 14:47
Juist. En als je dan toch mixt op bijvoorbeeld 32 kan het soms gebeuren dat je opeens een heel zwakke overgang krijgt door het niet mooi aansluiten van instrumenten, vocals of andere tunetjes.

Grtz"
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
1-12-2006 16:23

Dj pacific schreef:

4 x 4 is bij mij toch echt 16 razz :p maar ik snap wat je bedoeld ;-)
ashamed :$ ashamed :$ ashamed :$ (Heb net een toetsweek achter de rug;-) ) Is gefixt.

Dré schreef:

Verder wordt house muziek meestal in 4 x 4 x 4 (dus 4, 16, 64) opgebouwd en niet in 4, 16 en 32.
Heb ik toch nog wat bij te leren;-) House heeft dus een iets grovere opbouw als veel 'klassiekere' muziek, natuurlijk ook niet gek gezien de tempoverschillen die je kunt hebben. Ook gefixt.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
1-12-2006 18:37
Is natuurlijk ook te zien welke stijlen binnen een bepaalde stijl.
Sommige dingen zijn heel goed of onopvallend te mixen op 32 maar je zult BIJNA ALTIJD iets extra hebben (beter moment, sterkere flow, ...) als je op de correcte 64 maat mixt. Na tijdje voel je wanneer ie aankomt. Of als je een break in je nummer hebt en na de break zorg je ervoor dat je je tweede plaat mee laat lopen met de eerste (op je koptelefoon) , dan zit je zoiezo safe qua begin. Enkel nog kwestie van leren aanvoelen wanneer je dan net moet overmixen.

Nuja, de theorie is één ding, de praktijk het andere... Als je genoeg oefent hoor je het allemaal wel dus niet druk in maken.

grtz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
1-12-2006 20:27

teknoknights schreef:

.....
Sommige dingen zijn heel goed of onopvallend te mixen op 32 maar je zult BIJNA ALTIJD iets extra hebben (beter moment, sterkere flow, ...) als je op de correcte 64 maat mixt. Na tijdje voel je wanneer ie aankomt. Of als je een break in je nummer hebt en na de break zorg je ervoor dat je je tweede plaat mee laat lopen met de eerste (op je koptelefoon) , dan zit je zoiezo safe qua begin. .....
Volledig mee eens! Zo doe ik het precies ook, ook met die breaks, al heb ik vaak moeite om in de "toch vaak chaotische overgang van een break via een climax naar weer normale beats" precies op de 1 uit 64 de andere plaat in te starten. Bij dergelijke breaks pak ik de 17de beat en sla dus ook de eerste 16 beats van de in te mixen plaat over, zo kom je weer goed uit.

En als ik sta te slapen en te laat ben met instarten gooi ik de plaat die er al in zat gewoon even in een loopje van het aantal beats dat ik te laat was (meestal 4 of 8).
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
1-12-2006 20:41
Ja, om dan uiteindelijk weer perfect op koers te zitten na het hele gebeuren is niet altijd eenvoudig. In het begin lag daarin m'n grootste probleem. Ik kon wel beatmatchen maar timing kwam vaak slecht of zwak uit. Theoretisch gezien zou volgens mij het hoogtepunt moeten zijn: "vlak na of in de climax mixen en op het moment dat de climax volledig afbouwt overgaan naar nieuwe climax". Altijd leuk als dit echt perfect lukt. Zodat geen mens de tijd heeft om even om een drankje te lopen tijdens je set laugh :D Lukt me overigens natuurlijk niet altijd "perfect". Sommige plaatjes passen nu eenmaal beter bij elkaar dan andere.
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
1-12-2006 20:56
Een set is altijd één groot compromis voor mij (dat zul je vast herkennen). Niet alleen qua platenkeuze, maar ook qua mixmomenten. Het ene mixmoment geeft een betere flow van de melodien, maar weer wel een clash of vocals die je weg moet werken, wat de mix weer minder vloeiend maakt. Het andere moment vloeit weer minder, maar geeft je de mogelijkheid om iets tofs te doen met een effect, etc etc.

Een climax bouwt in mijn ogen niet zo vaak af, maar stopt eerder abrubt, om over te gaan in "normale beats" (weet geen betere omschrijving) of in een break.

Los daarvan kun je moeilijk climax op climax stapelen, breaks zijn toch nodig. Al betrap ik mezelf er ook weleens op dat ik het publiek al 20 minuten geen rustmoment heb gegund.

Leuke hobby hebben we toch he!
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag

Terug naar forum Reageer (zonder quote)