Forum > Muziek

Toekomst voor de cd-dj?

(160 reacties. Pagina 14 van 17)
Moderator(s): Dré
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
28-2-2005 15:35
Waar het om gaat is...
dat de gedachte niet moet zijn -
is de cd speler een vervanger voor vinyl?
Neen-zijn twee versch. vormen!
Komt het bij elkaar in de buurt of is het 1 beter cq gebruiksvriendelijker dan de andere-ja zeker!!
Maar het is niet hetzelfde en de vergelijking slaat dan ook nergens op.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
28-2-2005 22:09

fredje schreef:

Waar het om gaat is...
dat de gedachte niet moet zijn -
is de cd speler een vervanger voor vinyl?
Neen-zijn twee versch. vormen!
Komt het bij elkaar in de buurt of is het 1 beter cq gebruiksvriendelijker dan de andere-ja zeker!!
Maar het is niet hetzelfde en de vergelijking slaat dan ook nergens op.
groet
daar heb je gelijk in...

maar wat als nu alle vinyl ook op CD uitgebracht zou worden?

Dan ligt de keus dus bij de DJ, wat hij prettiger vind draaien...
Op het moment dat dan het gros DJ's overstapt naar CD vanwege de vele extra functies en pluspunten, dan kan de rest niet achterblijven, omdat zij alleen met vinyl hun 'kunstjes' kunnen uithalen! (en dus niet loopen, en al die andere kunstjes die een CDspeler wel kan)

Ik heb zelf nog nooit met vinyl gedraaid, al lijkt het me wel erg gaaf, vinyl heeft toch een aparte uitstraling, je hebt echt contact met de 'muziek'!!
Toch is vinyl voor mij geen optie, als ik ook nog eens draaitafels mee moet gaan sjouwen! En de feestjes die ik doe, is de muziek voor 90% alleen maar op cd te krijgen... En een setje TT's alleen voor op m'n kamer vind ik nou net iets teveel van het goede... (om dan ook nog maar te zwijgen over het slecht verkrijgbare vinyl in deze regio)
Music is what feelings sound like...
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
28-2-2005 22:14

fredje schreef:

Waar het om gaat is...
dat de gedachte niet moet zijn -
is de cd speler een vervanger voor vinyl?
Neen-zijn twee versch. vormen!
Hierin kan ik je geen gelijk geven fredje... pas wanneer de uitgevers ooit eens van plan zijn alles dubbel te gaan uitgeven, is er sprake van twee verschillende vormen. Zolang dat niet zo is, is er slechts sprake van één vorm, afhankelijk van de muziekstijl die je draait. Het kan dus maar een vervanger worden als de uitgevers willen dat het een vervanger wordt en dat zal maar kunnen wanneer ze er financieel voordeel uithalen. Ik verwacht dan ook niet dat er ooit een moment zal komen waarbij we echt zullen kunnen spreken over twee verschillende vormen waarbij alle muziek daadwerkelijk uitkomt op beide bronnen. Tot dat ogenblik is de enige mogelijkheid dat je volgt waar je muziek op uitkomt, of je het nu graag hebt of niet.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
1-3-2005 22:50

fredje schreef:

oftewel appels met peren vergelijken.
Maar natuurlijk heb je recht op je eigen mening laugh :D
Vind ik te simplistisch gesteld wink ;) En ik denk dat je hersens genoeg hebt om dat stiekum zelf ook wel in te zien wink ;) Mag je vhs met dvd vergelijken? Mag je de vroegere huifkar met mooi peerd met auto en vrachtwagen vergelijken? Mag je de vroegmiddeleeuwse houten bouwwerken vergelijken met stenen kastelen?

Jazeker mag je dat! De ouderwetse toepassing wordt verbeterd door een betere toepassing. Waarom? Omdat er sprake is van kennis om een bestaand product om te bouwen naar een verbeterd product! Van de cd naar de plaat is iets waar goed over is nagedacht, geen product meer dat kan slijten mits je er zuinig op bent en iets wat minder sjouwen is en een product waar je meer muziek op een kleiner schijfje kwijt kan.

Mindere dynamiek? Scherper geluid? Zeker, maar wel een product wat je makkelijker kan backuppen zonder kwaliteitsverlies en waar je met enige bijstelling van het geluid iets beters in handen hebt.

Overigens Didier, ik ben het geheel met je eens dat muziek nou eenmaal nog steeds beter op vinyl te verkrijgen is en in dat opzicht kan ik je gelijk geven dat je vinyl vs cd qua verkrijgbaarheid van muziek niet met elkaar mag vergelijken. Aan de andere kant, niemand heeft mij ooit tegengehouden om vinyl te kopen en dit naar cd om te zetten en ook het digitaal legaal downloaden zou nooit zo gepromoot worden als het allemaal zo verschrikkelijk illegaal is. Maw, men is al bezig met vervanging voor vinyl te zoeken.
En als ik puur naar het digitaliseren kijk, of het nou wel legaal of niet legaal is, ik snap die angst niet zo, bekende mensen als Laidback Luke doen dit al heel lang en puur van het vinyl omzetten naar cd is hij nooit gepakt (geintje met de douane was wegens het verdenken van illegale cd verkoop) en het heeft alleen maar voordelen, het kost je een minuut of 20 om de plaat digitaal goed te krijgen, maar daarna hoef je ook niet meer te treuren indien je plaat achteruit gaat, kromgetrokken is of als ze ergens geen tt hebben. Je kan het product immers zo op cd kwakken.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
2-3-2005 08:11
rustig allemaal laugh :D
Dan beschik ik of over te weinig hersens of ben te simplisties ingesteld.

Ik als Fred/DJ zie het als twee verschillende vormen!
Ik maak ook gebruik van beide vormen!
Of ik werk met alleen vinyl(of CD) of ik werk met beide vormen gelijk(vinyl en cd)
Op welke wijze ik ook werk daar zit aan vast dat ik ook 3 werkwijzes en 3 muziekkeuzes gebruik.
Ik heb in theorie ook 3 vormen van optreden-1)CD-2)vinyl-3)vinyl en Cd.
Dat zijn ook 3 totaal verschillende sets!

Als iemand met beide vormen al jaren werkt en dat ook beschouwd als twee verschillende en daar ook zijn/haar optredens/gigs mee uitwerkt wat is er dan verkeerd aan mijn werkwijze en mijn gedachtengang?
Helemaal niets want in plaats dat ik me beperk tot(zoals de meesten hier doen!!!!)creeer ik juist extra mogelijkheden en vrijheden(goed over nadenken wink ;) )
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-3-2005 09:32

DJ Tim schreef:

De ouderwetse toepassing wordt verbeterd door een betere toepassing. Waarom? Omdat er sprake is van kennis om een bestaand product om te bouwen naar een verbeterd product!
Moet je al die cd-dj's eens horen mopperen zodra er een dj met een laptop verschijnt...
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
2-3-2005 09:33
Mag ik je vragen welke mogelijkheden dat dan zijn? Want volgens mij ben je een beatmixer en geen scratcher, wat zijn dan de mogelijkheden die je wel met vinyl hebt en niet met cd's? Mits je natuurlijk niet al je vinyl digitaal hebt (en ik denk ook niet dat jij je 100en of 1000en? vinyls digitaal hebt) dus in dat kader kan ik me de extra mogelijkheden voorstellen qua muziek draaien, of zie ik dat verkeerd?
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
2-3-2005 09:37

Sylvia schreef:

Moet je al die cd-dj's eens horen mopperen zodra er een dj met een laptop verschijnt...
Mij hoor je niet mopperen, ik denk vooruit, en als er een kerel met zijn laptop binnenstapt die een mooie set weggeeft hoor je mij zeker niet klagen. Het gaat om de muziek en niet om het medium. Vroeger hoorde je er niet bij als je met cd's draaide, nu is het hetzelfde verhaal met een laptop. En over een paar jaar draaien er heel veel met laptop en hoor je niemand meer mopperen. Ik hoop zelf op een beter medium in de toekomst dan een laptop, vind het onveilig. Maar voor nu is cd de stap vooruit.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-3-2005 09:43
Qua moeilijkheidsgraad is voor mij vinyl het moeilijkst, dan cd's en dan de laptop (eitje, want ja, daar hoef je eigenlijk bijna niks meer zelf te doen). Ieder het zijne hoor, mij maakt het niet uit en vooruitang moet je niet tegenhouden. Maar ik vind draaien vanaf een laptop een beetje lijken op een playbackshow. Draaien vanaf cd met autobeetloopkeepercutters enzo gaat ook die kant op. Precies de reden dat ik weer deels terugga naar vinyl, leuker en in het allroundcircuit een steeds minder aanwezige en dus onderscheidende factor, zeker ten opzichte van de prutsers met een laptop vol gratis gedownloade MP3's (maar da's een andere discussie).
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
2-3-2005 09:57
Je kan het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wil. Ik vind vinyl het makkelijkst draaien van alles. Beatmatchen is voor mij geen kunst meer, doe het al 10 jaar. En heb ook een heel lange tijd met sl's gedraaid. Ik heb numarks met hele aardige beatcounter maar gebruik het nooit. Voordat ik op mijn scherm kan kijken staan ze al aardig gelijk. Ben niet met je eens dat een laptop al het werk voor je doet, je moet zelf nog steeds in- en uitmix punten bepalen en goed met je geluid en eigen creativiteit omgaan.
De meesten van ons die denk ik goed kunnen beatmatchen vinden het niet echt een uitdaging meer denk ik, tenminste, ik vind het leuk om te doen, maar niet spannend meer. En als je niet goed kan mixen val je ook met laptop door de mand. En verder hoef je de beatmatch functies bij een laptop of cd speler niet te gebruiken. Als ik met Traktor draai, gebruik ik alleen mijn Sync knop voor het groffe werk en fijnpitch de boel verder handmatig.
En dat iedere laptop dj met illegale mp3's draait is natuulijk nogal een vooroordeel, ik vind wel dat iemand kan zeggen dat hij het er niet vind uitzien, dat is namelijk een kwestie van persoonlijke smaak. Maar toch heb ik laatst Airwave (een heel bekende trance dj) in de Asta in Den Haag gezien met laptop en dj console en die stond daar een heel strakke set weg te geven, en ik weet dat Airwave het met ieder medium goed kan.
Geloof me, nogmaals, een laptop doet het ook niet zelf (mits je een vooropgenomen mix via winamp afspeelt en net doet alsof je draait) en dit kan ook met een cd'tje laten mee lopen terwijl je een play back show met vinyl weggeeft.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)