Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 12 van 28)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
22-3-2009 17:22
Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is op zich niet zo heel erg duur. Het dekt met name de schade die jij veroorzaakt aan andermans eigendommen en de vervolgschade ervan. De hoogte van de premie is eigenlijk niet te voorspellen, omdat deze grotendeels afhankelijk bent van het werk dat je doet en waar je dit uitoefent. Een zelfstandig timmerman maakt nu een keer een grotere kans om iets te slopen, dan een ontwerper van internetsites, die dit vanachter zijn bureau doet.

Het is toch wel minimaal een verzekering die je als zelfstandige moet hebben. Voor de rest kun je je het beste eens laten voorlichten door een onafhankelijk assurantieadviseur. Deze kunnen je meestal in simpele termen uitleggen welke verzekeringen je eigenlijk nodig hebt, en waar deze voor dienen.
I am a TimeDriver!
Xander 100Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-5-2004
Laatste: 15-5-2011
Berichten: 83
22-3-2009 18:11
Ik geloof dat ik ongeveer 60 euro per jaar moet betalen.
Denk er wel aan dat als je ingeschreven staat bij de kvk.
Dat je dan ook verplicht bent een btw nummer aan te vragen
bij de belastingdienst en dus ook ieder jaar je aangifte moet doen.
Party verhuur van gent
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
22-3-2009 18:17
BTW is geen verplichting. Je kan als parttime ondernemer namelijk helemaal geen ondernemer zijn voor de belastingdienst, zowel qua omzet (urencriterium) als voor de BTW.
Je rekent dan geen BTW, maar kan wel facturen sturen (gewoon bedrag = bedrag)
Je winst geef je op bij je particuliere aangifte, dat moet overigens sowieso als je niet aan het urencriterium voldoet.
Nadeel is dat je ook geen BTW terug kan vragen over gekochte spullen. Overigens verreken je dan eerst nog de BTW die jij hebt gerekend, dus per saldo moet je dan dus meer investeren dan werken = verlies.
Onder de 1400 euro aan af te dragen BTW (= BTW berekend - BTW betaald) hoef je sowieso niet af te dragen, je valt onder de Kleine Ondernemers Regeling. Het voordeel wat je hiervan hebt moet je wel bij je winst optellen.

Ik betaal overigens rond de 150 euro voor een aansprakelijkheidsverzekering.
Premie wordt gebaseerd op o.a. je te verwachten omzet.
Laat je goed inlichten over verzekeringen, ook je apparatuur. Deze kan onder je prive inboedel vallen, maar ook zomaar eens erbuiten.
Buiten de deur verzekeren is erg lastig en kostbaar.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Xander 100Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-5-2004
Laatste: 15-5-2011
Berichten: 83
22-3-2009 18:28
Dan heeft het ook geen zin om je in schrijven bij kvk.
Wanneer je je inschrijft bij kvk kun je er op wachte.
wanneer de eerste blauwe envelop op de mat valt. laugh :D
(2 weken)En volgens mij was dat voor het btw nummer.
Wat ik verplicht was,ben.
Party verhuur van gent
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
22-3-2009 18:35
KvK heeft wel zin, je bent dan wel ondernemer, alleen de belastingdienst beschouwt je niet alszodanig.
Bedrijven nemen je echt een stuk serieuzer als je wel een KvK nummer hebt.
ondernemer voor de inkomstenbelasting
ondernemer voor de BTW
Uiteraard valt er wel een blauwe enveloppe binnen om te checken wie je bent en wat je gaat doen.
Als jij fulltime of boven het urencriterium komt, ben je automatisch ondernemer.

Ik praat over een hobby onderneming met minder dan de 1225 uur per jaar. (dat is gemiddeld 24 uur per week!)

Hier geen last van blauwe enveloppes, behalve voor de BTW (een vrijwillige keuze vanwege een groot aantal zakelijke klanten) en helaas ook prive enveloppen angry

Wellicht eens goede voorlichting vragen en inlezen op site van belastingdienst.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
22-3-2009 19:05
24 uur per week besteed ik er vaak niet aan.
Dat is het 1 van de criterium voor btw/inkomsten belasting?

Ik wil ook zeker een BTW nummer, omdat we waarschijnlijk een zeer intresse deal kunnen gaan sluiten met een groot bedrijf, waar we redelijk wat klussen voor gaan kunnen doen, echter moet ik dan wel KVK/btw hebben.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 5308
22-3-2009 22:33
Noch de inkomstenbelasting noch de BTW hebben een urencriterium voor de vraag of je ondernemer bent. Die 1225 uur per jaar heeft alleen te maken met de zelfstandigenaftrek en enkele andere speciale aftrekposten.

Er is op het forum het nodige te vinden over dit onderwerp.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
23-3-2009 07:39
@ Victor:
dan ben ik verkeerd voorgelicht.
Je wil dus zeggen dat ik zondermeer als ondernemer aangifte kan doen?
Hoeveel % belasting betaal je dan? Lijkt me iig minder dan de 42% die ik nu over mijn netto winst moet betalen!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-3-2009 08:55
24 uur per week is niks hoor...

Tel eens voor jezelf. Factuurtjes typen, offertes maken, mailtjes beantwoorden, 1 klusje per week van zo'n 10 uur inclusief voorbereiding/laden/bouwen/draaien/breken/rijden/opruimen en je zit er al joh...
Light Image
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
23-3-2009 10:03

Frank76 schreef:

@ Victor:
dan ben ik verkeerd voorgelicht.
Zoals Victor al aangaf... Hierover is reeds het nodige aan goede informatie (met name door Victor) over op het forum geschreven. Vóór je dus komt met vervolgvragen zou het je sieren die informatie er EERST eens bij te pakken...
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)