Forum > Geluid

Nieuwe 4 kanaals mixer van DATEQ: Vibe

(296 reacties. Pagina 12 van 30)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
20-4-2005 13:37
Qua deckplate zal het ongetwijfeld strakke Dateq stijl worden, daar ben ik ook wel van overtuigd.

Maar het gebrek aan uitlijning van de knoppen en uniformiteit in kleur en vorm knoppen vond ik beduidend minder strak. Natuurlijk zitten er vanwege de filtersectie simpelweg méér knoppen op dan dat we van Dateq gewend zijn, maar dan nog: ik zie potjes, faders, maar vooral grijze en blauwe vierkante knoppen, grijze en witte ronde knoppen en transparante ronde knoppen. Daarnaast vind ik het niet mooi dat de phono/line-switches bovenaan niet zijn uitgelijnd op de gain, eq en kanaalfaders en ook de horizontale uitlijning ontbreekt zo her en der.

Kijk wat dat betreft nog eens goed naar de indeling van de Apollo (of de XTC): retestrak vormgegeven. Maar oké, niet helemaal eerlijk omdat er minder functies op zitten. Da's waar.

De ontwerper heeft mij ervan proberen te overtuigen dat alle kleuren en de indeling zeer logisch en functioneel zijn. Iets wat voor mij bewezen is zodra de eerste de beste n00b er met een uitleg van een paar minuten mee aan de gang kan (inclusief filters). Het wachten is was dat betreft op de eerste ervaringen uit het veld.

Persoonlijk heb ik liever dat de maker de vorm ondergeschikt maakt aan de functie, zoals bij de Vibe is gedaan, in plaats van andersom. Maar strakker had-ie zeker gekund. Aan de andere kant zou ik de Vibe om die reden absoluut niet laten staan. Stel je voor: een XTC met vier kanalen en een filtersectie, als ik de ontwerper mag geloven van uitstekende Dateq-kwaliteit. Heerlijk lijkt me dat.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
20-4-2005 13:44
Ik blijf hem lelijk vinden laugh :D

Spuit dat ding gewoon mat zwart, witte belettering er op, mooie knobs er op en je hoort niemand meer klagen over de looks. Dit doet namelijk wel een beeje goedkoop aan (vind ik overigens van alle kleurstellingen die Dateq gebruikt op zijn mixers)

Geel en paars doet mij altijd een beetje denken aan 1 van mijn eerste mixertjes, de Numark 1002X en daar wil je als Dateq zijnde toch niet mee vergeleken worden wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
20-4-2005 13:45

Reind schreef:

Geel en paars doet mij altijd een beetje denken aan 1 van mijn eerste mixertjes, de Numark 1002X
Zei die gast met roze SL's razz :p .

Paars zie ik trouwens niet.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
20-4-2005 13:57
Whahaha ja das ook wel weer waar.

Maar er zit een levensgroot verschil tussen een beetje stijlvol de zooi kleur geven of er een lullig geel streepje wat op een bliksem moet lijken (of zoiets) er over heen laten lopen...

(ow en op een apollo zit paars voor zover ik weet)

Gewoon weer terug naar de kleuren van de oude GPM en LPM. Zwart met witte opdruk.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RobbieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-2-2003
Laatste: 17-8-2007
Berichten: 116
20-4-2005 15:05

Sylvia schreef:

Persoonlijk heb ik liever dat de maker de vorm ondergeschikt maakt aan de functie, zoals bij de Vibe is gedaan, in plaats van andersom. Maar strakker had-ie zeker gekund.
Dit ben ik helemaal met je eens, maar ik denk dat een heleboel mensen het ook met mij eens zijn dat de DJM toch wel een van de beste indeling heeft. Vooral omdat hij toch wel een tijdje de standaard is geweest (en voor sommige mensen nog is, ik denk dat de Xone het binnen zeer aanzienelijke tijd over gaat nemen).
Kijk bv. naar de Behringer 700 (kwaliteit achterwege gelaten) en de Reloop DSP. Vette kloons van de DJM maar ze verkopen toch behoorlijk goed. Iedere leek heeft meteen door hoe die mixer werkt, met effecten en al erbij.
Gelukkig heeft Dateq dit niet nage-aapt, maar ik ben toch benieuwd of de indeling wel zo fijn werkt. Ik weet wel dat ik eerder voor een Xone:62 zou gaan dan voor een Vibe, maar dat is meer omdat die er strakker uitziet en je er vrijwel hetzelfde mee kunt. Je hebt zelfs meer kanalen!
En ik hoorde dat het goed klonk..
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
20-4-2005 15:20

RobbieB schreef:

Dit ben ik helemaal met je eens, maar ik denk dat een heleboel mensen het ook met mij eens zijn dat de DJM toch wel een van de beste indeling heeft. Vooral omdat hij toch wel een tijdje de standaard is geweest (en voor sommige mensen nog is, ik denk dat de Xone het binnen zeer aanzienelijke tijd over gaat nemen).
Kijk bv. naar de Behringer 700 (kwaliteit achterwege gelaten) en de Reloop DSP. Vette kloons van de DJM maar ze verkopen toch behoorlijk goed. Iedere leek heeft meteen door hoe die mixer werkt, met effecten en al erbij.
Gelukkig heeft Dateq dit niet nage-aapt, maar ik ben toch benieuwd of de indeling wel zo fijn werkt. Ik weet wel dat ik eerder voor een Xone:62 zou gaan dan voor een Vibe, maar dat is meer omdat die er strakker uitziet en je er vrijwel hetzelfde mee kunt. Je hebt zelfs meer kanalen!
Dit hangt natuurlijk ook van de prijs af. Als de Xone:62 1200 euro blijft en de Vibe zo'n 900 a 1000 euro, dan heb je goed kans dat men voor de Dateq gaat. Dateq heeft gewoon een uitstekende naam (ook al vind ik ze niet zo superlekker werken > zeker niet vergeleken met de DJM).

Elke mixer heeft gewoon sterke en minder sterke punten. Het is altijd afwegen. Ik vond het ook SUPER-moeilijk om op dit moment een beslissing te nemen (keuze uit : NUO5, DJM600). Vaak is het echter wel zo dat:

- hoe knapper, hoe dommer of te wel: hoe mooier, hoe slechter
- hoe lelijker, hoe slimmer of te wel: hoe lelijker, hoe beter

Deze woorden rechtvaardigen dus hetgeen Sylvia zegt.....
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
20-4-2005 15:37

RobbieB schreef:

Kijk bv. naar de Behringer 700 (kwaliteit achterwege gelaten) en de Reloop DSP. Vette kloons van de DJM maar ze verkopen toch behoorlijk goed. Iedere leek heeft meteen door hoe die mixer werkt, met effecten en al erbij.
Die DJM klonen verkopen niet goed omdat ze zo handig zijn, die verkopen goed omdat ze een kloon zijn van DE mixer waar op dat moment bijna iedere dj mee gezien werd: de DJM.

Wat betreft de indeling ben ik het met je eens, de DJM werkt prima. Maar jammer dat de kwaliteit faders en headroom niet in overeenstemming zijn met wat-ie kost. Wat dat betreft liggen de A&H Xone:62 en de Ecler NUO5 een stuk beter.

Nu de prijs voor een Dateq Vibe nog wat omlaag zal gaan, zou het zomaar kunnen zijn dat je voor dat geld een hele erge goeie mixer hebt. (Ik wilde zeggen: hele mooie..mja.)
RobbieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-2-2003
Laatste: 17-8-2007
Berichten: 116
20-4-2005 16:43

Sylvia schreef:

RobbieB schreef:

Kijk bv. naar de Behringer 700 (kwaliteit achterwege gelaten) en de Reloop DSP. Vette kloons van de DJM maar ze verkopen toch behoorlijk goed. Iedere leek heeft meteen door hoe die mixer werkt, met effecten en al erbij.
Die DJM klonen verkopen niet goed omdat ze zo handig zijn, die verkopen goed omdat ze een kloon zijn van DE mixer waar op dat moment bijna iedere dj mee gezien werd: de DJM.

Wat betreft de indeling ben ik het met je eens, de DJM werkt prima. Maar jammer dat de kwaliteit faders en headroom niet in overeenstemming zijn met wat-ie kost. Wat dat betreft liggen de A&H Xone:62 en de Ecler NUO5 een stuk beter.

Nu de prijs voor een Dateq Vibe nog wat omlaag zal gaan, zou het zomaar kunnen zijn dat je voor dat geld een hele erge goeie mixer hebt. (Ik wilde zeggen: hele mooie..mja.)
Ja ok, dit ben ik met je eens, en natuurlijk heeft Dateq een hele goede (mooie :P) drive-in reputatie. En ik denk dat er toch wel een hoop drive-ins op zoek zijn naar een goede 4 kanaals mixer, want Dateq had altijd net dat gat tussen de XTC en Apollo en dan moest je als drive-in toch snel voor de Apollo kiezen omdat 3 kanalen toch wel erg weinig is. Daarom denk ik dat de Vibe het op dit gebied wel goed gaat doen.
En ik hoorde dat het goed klonk..
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
20-4-2005 16:50
Erger nog: hij doet het al goed. Of in ieder geval is dat wat de dealers gaan geloven, want alle nog niet eens bestaande voorraad uit de eerste run is uitverkocht bij Dateq. Kortom, de verwachtingen zijn hooggespannen, dus als er technisch iets niet o.k. zou zijn aan de mixer dan zal de kritiek ook niet mals zijn, verwacht ik. Ik kan niet wachten op de eerste gebruikerservaringen.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-4-2005 11:20

dj fleur schreef:

Stel je voor, je bent dj (komt hier bijna nooit voor wink ;) ) en je draait plaatjes. Je oopt een Dateq Vibe. Dan lijkt mij toch dat je een ground aansluiting achter op de mixer mist? Of is dat ergens weggewerkt waar ik dat niet kan zien?
Op de definitieve versie komen twee aardebussen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)