Forum > PC related Forum

draaien mbv laptop?

(196 reacties. Pagina 10 van 20)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
21-4-2004 19:09
Het is nog steeds niet helemaal "done" in de ogen van veel dj's om met een laptop te draaien, maar ik zie er zeker wel voordelen in.

Je kan bijvoorbeeld ook denken aan een systeem als Final Scratch wat op Windows/Linux/MacOSX draait dus je kan nog kiezen wat voor laptop je wil ook. Daarnaast zijn er ook meer en meer (bekende) dj's die dit gebruiken, ik ben zeker niet iemand die goeie toekomst plannen gaat afkraken. Ik denk dat over een jaar of 2 dj's steeds meer hun laptop zullen meenemen naar een club of dat de club een goeie pc heeft staan. Hoe moet je ook anders? Vinyl zal niet eeuwen meer duren, er zijn steeds meer platenwinkels die online gaan en deze zullen uiteindelijk ook weer de nieuwe releases tegen betaling op mp3 uitbrengen.

Bovendien, met cd's is het lastiger archiveren als met een laptop en ben je ook vreselijk veel tijd kwijt met branden, ik begin nu ook weer te twijfelen of ik niet iets van Final Scratch of een controller moet gaan aanschaffen, bak zoveel cd's en heb nog niet echt een goeie archivering ervoor dat ik er zeker wel de voordelen van zie.

Het allermooiste is natuurlijk (maar dat zal nog wel even toekomst blijven sad :( ) een soort van nieuwe Technics cd-speler met harde schijf erin en die ook nog eens de mogelijkheid heeft om van een externe hd te lezen. Als ze deze dingen in clubs zouden hebben hoef je alleen maar je externe hd mee te nemen en klaar ben je, jongens, zin om dit uit te vinden? wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Fl@xStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2003
Laatste: 2-6-2010
Berichten: 49
21-4-2004 19:30
ik denk dat je een beetje te laat bent. wink ;)

namm.harmony-central.com/WNAMM04/Content/Numark/PR/HDCD1-lg.jpg
>>Zo niet, dan toch!!<<
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
21-4-2004 19:57
Ik ken hem al ja, feit is wel dat het, om voor de verstokte vinyl dj maar is een belangrijk punt te noemen, niet het "vinyl" gevoel geeft, de komende cd-spelers van Numark en Technics doen dit wel als het goed is. Daarnaast kun je op dit apparaat geen externe disc aansluiten zodat je ook van een externe bron direct kan lezen en mixen. Van mij hadden er ook geen cd-spelers in gehoeven, had het liever wat compacter gezien, maar wel met mogelijkheid om zonder vertraging van externe hd te lezen, sterker nog, had er van mij niet eens een interne disc op gehoeven.

Niettemin zijn de jongens van Numark lekker bezig, bovengenoemde criteria zullen toch wel sneller volgen dan we op dit moment vermoeden. Wat bijv. ook handig zou zijn is, als je bijv. 2 tabletops met doorlusmogelijkheid hebt via een usb of fire wire of desnoods een ftp kabel, dat je op 1 unit je externe hd zet en deze externe hd ook op de 2e unit kan lezen. Moet natuurlijk wel een knap scherm hebben dan, dat is weer het voordeel van een laptop, je kan denk ik wat gemakkelijker navigeren en zoeken daar er meteen veel titels zijn weergegeven.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
28-4-2004 18:45
Mensen, een kickje van dit topic, aangezien ik de laatste tijd erg veel cd's brand zit ik erover te denken om toch ook maar via de pc te gaan draaien, lijkt me toch wel veel mogelijkheden bieden.

Nu zit ik erover te denken om of:

Final scratch naast draaitafels aan te schaffen (en ik heb final scratch zelf nog nooit getest en hoor hier verschillende dingen over en was er eerst ook nogal negatief over, wat zijn de ervaringen?)

PCDJ (onlangs getest en viel me zeer goed in de smaak, makkelijke interface icm dac-2 controller, maar ik vind een 19" controller zelf wat klein, kan er goed mee werken, maar een ruimere opzet is altijd lekkerder)

Of: iets anders maar wel met mp3 ondersteuning, lees, geen mp3 cd's.

graag hoor ik wat adviezen van jullie en gebruikerservaringen en evt alternatieven waar ik nog niet aan gedacht heb.

Dank alvast, ps, als dit naar het pc related forum moet worden geplaats, graag een berichtje van de mods, maak ik een nieuw topic aan. wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Dj NathanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2002
Laatste: 23-1-2013
Berichten: 271
28-4-2004 20:31
Over geluidkaarten:
Een leuke usb geluidkaart van creative heb je al vanaf 60 euro met 5.1 geluid enz. Dat is het probleem dus niet echt.

Over dit topic:
De opener van dit topic bedoelte een laptop als erbij dan vindt ik een laptop toch zeer handig als je een kleine drive in hebt voor muziek. En als je groter wordt kan je gebruiken voor DMX licht.

Over de plaatsing:
Ja kan voor laptop's ook koffers kopen niet van die gamma dingen maar echt stevigen. Handig zijn ze ze zijn groot voor 17 inch laptops meestal en zitten toch goedt vast. Als ie iets groter is is dat ook beter voor de koeling.
Ook kan een laptop wel iets hebben ze zijn er voor gemaakt om onderweg te gebruiken dus....

Over een laptop DJ:
Ik vindt het belachelijk dat je minderwaardig zo zijn als je met je laptop draait als jij met je laptop een mix kan maken en zo mensen amusreren ben je goedt bezig toch.
En als mensen denken dat ze de volgende keer zelf wel iets kunnen doen doen ze dat toch maar dat kan nooit helemaal goedt zij. Meestal missen ze de kennis van het programa en de muziek smaakt.
Pearl 2000 in da house!!
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
29-4-2004 09:56
ik gebruik een pc met daarin 2 geluidskaarten, op elke geluidskaart 1 speler gezet en dan elke geluidskaart 1 schuif. krijg je dus zoiets:

speler 1 speler 2
kaart 1 kaart 2
schuif 1 schuif 2

snap?

als software gebruik ik SAM2 Party DJ, en dit werkt erg goed. Ik heb op mijn mengpaneel een faderstart zitten dus hoef alleen maar de schuif open te zetten en hij begint te spelen! je kan er ook nog een 3de geluidskaart inzetten en daar je Sound FX opzetten (gaat nu via geluidskaart 1) daarmee kan je kleine geluidseffectjes afspelen zoals sweepers ofzo. werkt heerlijk zo'n pc!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
3-5-2004 18:49
kickje, kan er iemand nog steeds wat meer vertellen over zijn/haar ervaringen met bijv. final scratch en wat de mankementen hiervan zijn en evt. ook andere mp3 systemen die zijn aan te raden?
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DJDarknessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2004
Laatste: 22-12-2009
Berichten: 251
4-5-2004 01:10
Heumz final scratch staat hier op deze site bij revieuw bij het product..

ik heb eigelijk maar een tip...

Koop een heel stabiel systeem dus. zoiezo heeeel veeeel intern gheugen das het belangrijks want dit is de buffer zolas je die ook in cd spelers hebt.
als je op een syteem gaat draaien die het net kan hebben gewoon niet doen.
Where words fail, music speaks :D
Tom. VStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2004
Laatste: 16-6-2005
Berichten: 497
5-5-2004 18:32
Zoals sommigen onder jullie misschien weten ben ik een trotse(!) eigenaar van een HERCULES DJ CONSOLE en een laptop op basis van een AMD-chip,en met die spulletjes heb ik mijn eerste feestje tot een goed einde gebracht!!
De DJ console is heel goed voor beginnende DJ's die op een all-round feestje gewoon wat plaatjes in elkaar moeten laten draaien. Dus dan spreek ik over een console van 200€, dus met de resultaten van mijn draaien-met-een-laptop ervaring kan ik gerust zeggen dat het laptop-draaien niks dan voordelen heeft (muziekopslag,automatisering,...) En dan wil ik ook nog even terugkomen op de reactie : " hiermee verlies je het dj-gevoel" , volgens mij: het enige Dj-gevoel dat je gaat verliezen is een pijnelijke rug (cd-bakken,platen enz...) en zeker nu FINAL SRCRATCH geboren is, nu vind IK dat het dj-gevoel zeker kan blijven , ook al draai je d.m.v een laptop of PC

Maar ik moet eerlijk zijn, ik heb mij ook een prof-setje aangekocht, gewoon omdat ik ook het echte-dj werk wil leren , maar als ik op een (privé) feestje geboekt word , dan gaat mijn laptop zeker mee wink ;) !

Grts Tom V

P.S als je nog vragen hebt, zeg het dan
19/08/2005: FORTIVITY : VERBRUGGEN VS REGNEZALS, GHOST, WOUT, SVEN LANVIN
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
5-5-2004 21:36
Jongens, dank voor de reacties, heb toch maar even besloten om het lekker op cd's te houden, vind ik tov jarenlang met vinyl gedraaid te hebben al een hele stap vooruit.

Ik wacht gewoon totdat er echt iets op de markt komt waarvan ik het gevoel heb dat dat het voor mij echt is.

Ik heb af- en toe nl nog steeds het gevoel dat final scratch een beetje meer een hype is dan iets wat echt toekomst heeft, bovendien is denk ik een stofje onder de naald al voldoende om het signaal te verliezen, en een systeempje als pcdj vind ik prima werken, alleen als ik mijn Axis 8 daarnaast zet is dat voor mij toch altijd fijner.

Bovendien ben ik nog altijd bang dat draaien met een laptop niet 100% veilig is, je staat toch in een vochtige en warme ruimte en de koeling mocht er maar even geen zin meer in hebben en je bent de pineut. Dan is cd's of vinyl altijd nog net een stapje veiliger. Ik wacht wel totdat er een soort Technics sldz-1200 uitkomt met fire wire en usb 2.0 aansluiting komt voor direct inlezen van mp3's via een externe hd razz :p
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)