Forum > Geluid

Nieuwe 4 kanaals mixer van DATEQ: Vibe

(296 reacties. Pagina 10 van 30)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-4-2005 15:41
Toch vandaag nog tijd gevonden om langs Dateq te rijden en toestemming gekregen om wat foto's te plaatsen. Dit ondanks het feit dat het prototype er alles behalve representatief erbij lag; hij was half uit elkaar geklauwd. (Had-ie maar geen prototype moeten worden.) Maar zoals al eerder gezegd: hou er rekening mee dat de behuizing en deckplate er in de definitieve versie niet zo uitzien.
Edit Mod: Afbeeldingen niet meer beschikbaar.
Bij het definitieve model zal nog een aantal zaken worden veranderd. Zo wordt de crossfader korter (5 mm), de headroom op de kanaalfaders vervalt (0 dB lijn bovenaan dus) en die rare groengrijzige kleur in het midden is niet de kleur die er uiteindelijk op zal komen. Waarschijnlijk wordt het de Apollo-grijs. Ook zullen de zes knoppen onder de eq verder uit elkaar worden geplaatst voor de dj's met grote handen.

Als technical n00b kan ik over de technische specs niet veel intelligents zeggen. Wat ik wel heb begrepen, is dat de Vibe technisch volledig anders in elkaar zit dan alle andere Dateq-series tot nu toe. De vergelijkingen met LPM, GPM, XTC of welke Dateq dan ook gaan niet op, omdat dit machientje intern bijna helemaal opnieuw ontworpen is.

De verhalen over de muzikaliteit van de eq klonken veelbelovend, en alles dicht = geen geluid. (Dit in tegenstelling tot mijn XTC.) Als de eq nu net zo netjes gaat klinken als die van de NUO dan ben ik tevreden.

Verder hebben we nog wat gestecheld over het uiterlijk. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld de NUO5 mooier om te zien. Ik ben niet zo gecharmeerd van de tweekleurige deckplate van de Vibe en vind de knoppen niet mooi uitgelijnd. Maar de ontwerper heeft hier natuurlijk uitgebreid over nagedacht: de indeling is vooral gebaseerd op functionaliteit, logica en overzicht (mja, mijn oog wil ook wat). En voor alle mensen die vinden dat de gain/eq-knoppen van de NUO5 door hun grootte te dicht op elkaar zitten: daar zit een zeetje van ruimte tussen bij de Vibe.

Ik zou deze graag eens in het veld meenemen, want hoewel er wat mij betreft mooiere mixers zijn om te zien, ben ik toch gecharmeerd van dit apparaat. Plus de service van Dateq, want mijn pakweg 6 jaar oude XTC is gratis gefixt terwijl ik wachtte en ik heb een zakje knoppen meegekregen voor een Apollo die uiterlijk aan gort ligt.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-4-2005 16:38
Leuke foto's

Voor wat het waard is: ik vond de Vibe er (als ik even door de glimmende prototype frontplaat en de beschadigingen heenkijk) prima uitzien. Beter dan de Nuo-5.

Vertelden de Dateq-mannen ook nog op welke termijn ze verwachten de Vibe te gaan leveren?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
19-4-2005 16:42
De Vibe zal ergens in de zomer leverbaar worden, voor zover ik begrepen heb.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-4-2005 16:47
Het duurt nog een maand of drie/vier. Er zijn nu al zoveel bestellingen van dealers binnen dat de eerste serie reeds is uitverkocht (bij Dateq dan hè?). De prijs zal trouwens zo'n 200 euro lager worden dan de eerder genoemde 1200 euro, en ook DAT vond ik erg goed nieuws.
Dj fleurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2003
Laatste: 24-3-2010
Berichten: 391
19-4-2005 16:59
Stel je voor, je bent dj (komt hier bijna nooit voor wink ;) ) en je draait plaatjes. Je oopt een Dateq Vibe. Dan lijkt mij toch dat je een ground aansluiting achter op de mixer mist? Of is dat ergens weggewerkt waar ik dat niet kan zien?
 
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
19-4-2005 17:20
Het is nog steeds een prototype, dus minuscule schoonheidsfoutjes zullen zeker aanwezig zijn.

Maar, je hebt wel gelijk DJ Fleur, ik zie ook nergens een 'ground'-aansluiting voor je TT's
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-4-2005 17:22
Als dat de grootste fout is van de Vibe, dan schroef ik zelf wel even een klemmetje aan het chassis van de mixer...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
19-4-2005 17:24

Victor schreef:

Als dat de grootste fout is van de Vibe, dan schroef ik zelf wel even een klemmetje aan het chassis van de mixer...
Niet echt chique. razz :p
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
19-4-2005 17:55
Ik zou het maar niet doen, want daardoor veroorzaak je wel extra spanning op de mixer die normaal via de 'ground'-aansluiting wordt weggewerkt met een weerstand. (Al weet ik dit niet 100 % procent zeker, maar mag je wel aannemen sinds je op de deckplates van vele mixers geen spanning merkt)

Hierdoor krijg je waarschijnlijk wel spanning op je mixer en dat is nooit prettig, want na vele jaren op alecto's te hebben gewerkt schrik ik nog steeds van die mixers, vooral met koude handen.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
19-4-2005 19:07
Nou dat zal geen probleem zijn denk ik zo aangezien bij vrijwel alle mixers het aardschroefje kneiterhard aan het chassis zit. Is ook geen probleem want de mixer is voorzien van een geaarde aansluiting dus het chassis hangt hieraan vast. Als je de mixer netjes op een geaard stopcontact zet (zoals het hoort dus), heb je nergens last van.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)