Forum > Geluid

Genoeg voor Carnavalswagen?

(224 reacties. Pagina 10 van 23)
Moderator(s): Dré
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
3-2-2005 22:25

djbidji schreef:

en je hebt dan bij de low budget's ook soms nog pmpo staan! dan denk je van, wauw 3200watt pmpo, terwijl deze 25 watt rms aankunnen!!! pmpo staat voor de maximale piek in 1 microseconde!! (althans zo hebben ze het mij in de tijd wijsgemaakt shut up :X
Nah, dit is op dit forum ooit beter uitgelegd laugh :D.

Pak het rms vermogen wat door de marketing man uit z'n duim gezogen is, doe dit keer 400, deel het door 6, maal de waarde waar je koelkast op ingesteld staat, - 20, vermening vuldig dit met het aantal minuten dat het geleden is dat je gepist hebt. Gooi het getal wat je tot nu toe gekregen hebt in de vuilnisbak, pak een willekeurig ander getal dat leuk op de doos staat, en dit is het vermogen in PMPO! wink ;)
Maar dat is MIJN mening...
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
7-2-2005 11:25
we hebben gisteren de carnavalsoptoch in voerendaal gekeken, voor de gezelligheid dus 2 ev sx100's meegenomen (2x200 watt), maar we zijn daarmee over bijna alle wagens heen gegaan, op 2 wagens na: 1 wagen had mackie, en een andere had heel veel verschillende merken (waaronder jbl), maar gewoon vrij veel waardoor onze sx'jes het niet haalden... maar ze hebben hun werk dus goed gedaan happy :)

de buren hadden ook een geluidsset van dap, daar hebben we geen last van gehad, we hoorden af en toe wat bassen happy :)

ik vind dat onze ev'tjes het goed hebben gedaan laugh :D
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
7-2-2005 11:58
Tuurlijk is het leuk "om over andere wagens heen te gaan".
Gisteren heb ik samen met collega sgrovert ook wat geluid op een wagen gezet voor de Grote Optocht (boonte störrem) in Maastricht.
Het was me opgevallen dat er veel wagens waren die wel zeer hard gingen maar die eigenlijk nergens naar klinken. Veel te veel (vervormd) hoog tot nivo's waarbij het onprettig was on een tijdje in de buurt van die wagen te verblijven.

Wij waren blij dat we tenminste een beetje kwaliteit konden leveren, we gingen echt niet "het hardst" maar qua output in het laag konden veel wagens nog wat van ons leren, Voor ons is het liever kwaliteit dan kwantiteit.

Het is tijdens de carnaval toch vooral belangrijk dat je lol hebt, hoe maakt niet zo zeer uit meer het feit dat je lol hebt telt. Mensen van boven de rivieren snappen dit waarschijnlijk niet en denken dat carnaval een zuipfestijn is waarbij je zonodig verkleed moet zijn en gek moet doen. Toch?

Wij hadden op de wagen staan:
2 beyma 18g50 baskastjes
2 zelfbouw toppies (8"+1")
2 koda monitorretjes

aangestuurd door:
1 Qsx plx1602 gebrugd op het laag
1 Crest vs 900 op de zelfbouw toppies
1 IMG Sta-150 voor de monitorretjes (klinkt erg naar op het hoog)
1 Behringer cx2300 Crossover
1 Prefer 2*7 bands eq

Al met al een leuke dag gehad, Jammer van sgroverts laptop waarmee een ongelukje gebeurde. (verzekeringskwestie)
Lost in Music
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-2-2005 12:03

dewazige schreef:

Wij waren blij dat we tenminste een beetje kwaliteit konden leveren, we gingen echt niet "het hardst" maar qua output in het laag konden veel wagens nog wat van ons leren, Voor ons is het liever kwaliteit dan kwantiteit.

Het is tijdens de carnaval toch vooral belangrijk dat je lol hebt, hoe maakt niet zo zeer uit meer het feit dat je lol hebt telt. Mensen van boven de rivieren snappen dit waarschijnlijk niet en denken dat carnaval een zuipfestijn is waarbij je zonodig verkleed moet zijn en gek moet doen. Toch?
Ik kom van onder de rivieren en kijk toch ook zo tegen Carnaval aan razz :p .

Maareuh, los van het feit dat ik het volledig met je eens ben m.b.t. het leveren van kwalitatief fatsoenlijk geluid, denk ik niet dat het de toeschouwers van de optocht echt veel uitmaakt hoe het klinkt. Ik kan mij niet anders herinneren dan dat carnavalsoptochten een zee van door elkaar bonkende herrie zijn waaruit je soms de ene wagen hoort en dan weer de andere. In die brei hoor je sowieso niet meer wat goed klinkt en wat beroerd. Toch?
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
7-2-2005 12:07

sylvia schreef:

Ik kom van onder de rivieren en kijk toch ook zo tegen Carnaval aan razz :p .

Maareuh, los van het feit dat ik het volledig met je eens ben m.b.t. het leveren van kwalitatief fatsoenlijk geluid, denk ik niet dat het de toeschouwers van de optocht echt veel uitmaakt hoe het klinkt. Ik kan mij niet anders herinneren dan dat carnavalsoptochten een zee van door elkaar bonkende herrie zijn waaruit je soms de ene wagen hoort en dan weer de andere. In die brei hoor je sowieso niet meer wat goed klinkt en wat beroerd. Toch?
toch maakt het de mensen wel degelijk wat uit, zowel op als langs de wagen zijn de mensen toch blij als er eens een keer een fatsoenlijke set langskomt happy :) en ook in die brei van geluid pik je toch een goede geluidsset er zo tussenuit...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-2-2005 12:11
Een geoefend oor pikt dat er zo tussenuit. Verder zie je alleen mensen die hun vingers in of uit hun oren hebben. En mensen met de vingers in hun oren zullen hoogstens denken dat iets "te hard" staat. Die hebben niet door dat de wagen die erna komt met een fatsoenlijke set veel harder gaat zonder dat ze daarbij reflexmatig hun oren moeten beschermen.

Maar nogmaals, je hebt helemaal gelijk. Het is meer dat die takkeherrie er voor mij altijd bij heeft gehoord, en omdat er ook nog zo ongans veel bij gezopen wordt zal het een hoop mensen niet zo heel veel uitmaken hoe iets klinkt.
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
7-2-2005 12:12

sylvia schreef:

Maar nogmaals, je hebt helemaal gelijk. Het is meer dat die takkeherrie er voor mij altijd bij heeft gehoord, en omdat er ook nog zo ongans veel bij gezopen wordt zal het een hoop mensen niet zo heel veel uitmaken hoe iets klinkt.
alcohol maakt doof laugh :D daar zullen we het maar op houden dan...
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
7-2-2005 12:14
De optocht van maastricht is wezenlijk anders dan anderen.
Van te voren is er uiteraard mogelijkheid om je in te schrijven maar eventuele spontane deelnemers zijn helemaal vrij om gewoon mee te gaan lopen, daardoor verandert de hele samenstelling. Er rijdt ergens een wagen daarachter loopt weer een themagroep, dan weer iemand anders die zich graag wil laten zien. en weer wat verderop komt weer een wagen met geluid erop, eigenlijk is het een grote zooi.

Sorry Sylvia, de optocht van maastricht voldoet niet aan jouw idee van een carnavals optocht. De individuele wagens komen eigenlijk best goed tot hun recht (hier dan). Ik vind dat, ook al is het carnaval, je de mensen wel moet voorzien van een beetje fatsoenlijk geluid.
Je ziet te vaak mensen met de vingertjes in de oren omdat er ergens weer veel te veel vermogen in een spreeuwenkastje wordt gestopt.
Lost in Music
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
7-2-2005 12:14
Ik ben even in Hoogland wezen kijken, maar dat was echt te triest voor woorden.
Ik viel van de ene verbazing in de ander: HiFi speakertjes, hoorns die zo ver over de schreef gingen dat je er letterlijk niets meer van verstond, die felblauwe conrad speakertjes kwam je tegen, skytec, enzovoorts. Van de 52 wagens waren er slecht 2(!) die het geluid een beetje voor elkaar hadden, die werkten ook gelijk met goede shockproof spelers. Andere wagens hadden blijkbaar een HiFi spelertje gebruikt want het geluid sloeg om de haverklap over.
Ik vond het af en toe bijna zielig.
Natuurlijk hoeft het niet altijd super te klinken, maar als mensen naar hun oren grijpen omdat het zo erg wordt overstuurd dat het pijn doet aan je oren, lijkt het mij dat je niet goed bezig bent.
Ik dacht trouwens dat Hoogland DE carnavalsgemeente van midden nederland was, maar wat was het saai na de optocht. Helemaal niemand meer op straat en in de kroegen alleen maar 40+ te vinden.
Doe mij dan maar Achterveld, we zijn toen maar daarheen gefietst en het was weer erg gezellig. happy :)
Darth Crossfader
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
7-2-2005 12:21

DJ.T schreef:

Ik ben even in Hoogland wezen kijken, maar dat was echt te triest voor woorden.
Ik viel van de ene verbazing in de ander: HiFi speakertjes, hoorns die zo ver over de schreef gingen dat je er letterlijk niets meer van verstond, die felblauwe conrad speakertjes kwam je tegen, skytec, enzovoorts. Van de 52 wagens waren er slecht 2(!) die het geluid een beetje voor elkaar hadden, die werkten ook gelijk met goede shockproof spelers. Andere wagens hadden blijkbaar een HiFi spelertje gebruikt want het geluid sloeg om de haverklap over.
Ik vond het af en toe bijna zielig.
Dat is bij alle optochten zo, je komt het ergste kabaal tegen...

ik heb zelf ook een geluidsset op een wagen staan en ik denk dat daar niet over te klagen valt wat geluidskwaliteit betreft:

- 2x dubbele 18" baskasten (B&C)
- 2x dubbele 12"/2" topkasten (Eminence)
- Crest Ca6 voor de tops
- QSC Mx3000a voor de bassen
- Behringer cx 3400 crossover
- cdj800 cd-speler erbij

happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)