Forum > Muziek

Toekomst voor de cd-dj?

(160 reacties. Pagina 10 van 17)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
19-11-2004 10:57

Jaspervaniperen schreef:

Voor de duidelijkheid: ik heb het hier niet over, key, pitch lock, master tempo of hoe je het wilt noemen.
Nou, je hebt het WEL over key (toonhoogte).

En de PDT-6000 heeft al 2 jaar 2 faders (1 voor snelheid, 1 voor toonhoogte). En bij de Axis-8/9 kun je al jaren de key (toonhoogte) onafhankelijk van de pitch veranderen. En, volgens Victor, kon dit een jaar of 8 geleden ook al op de DN-2500.

Niets nieuws onder de zon dus. En het key mixen (ook wel genoemd "harmonic mixing") is iets dat al JAREN bestaat. Alleen geeft een onafhankelijke key regeling daarbij VEEL meer vrijheden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JaspervaniperenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-10-2004
Laatste: 19-7-2013
Berichten: 51
21-11-2004 13:49
Zijn er hier dj's die bekend zijn met deze vorm van mixen? Tot voor kort had ik er niks over gehoord. Loop ik nu achter, of...?
Hé, jou ken ik nog nergens van
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
21-11-2004 14:18
jazeker loop je achter wink ;)
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
Tom. VStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2004
Laatste: 16-6-2005
Berichten: 497
21-11-2004 14:56
Combineer gewoon het beste van 2 werelden (een antw. op een oude discussie) Neem platenspelers (ik vind deze echt geweldig,.. (zo geweldig dat ik nu wil overstappen van cd naar platenspeler!)Leg er 2 tijdcode platen van VDJ (15€) op leg een linkje naar je 2 line-ins in de geluidskaart,... koop VDJ (99€) en je kan meteen alle basicfuncties (die van op je TT) gebruiken om de software (vlekkeloos!) te bedienen! En koop je dan ook een dj-console voor de effecten + sub-bediening (190€) en je hebt analoog + super-toekomst-digitaal met elkaar laten samenwerken! Dan bewaar je de vinyl-feeling + je kan gebruik maken van beatport enz... dus volgens mij zijn cd én vinyl aan het afsterven (de één al wat vlugger dan de ander) en komt het mp3 gebruik + analoge bediening d.m.v tt's op. En je kan veeeeeel meer met VDJ dan met eender welke cd-speler! Hier heb je een filmpje van een gast die 2TT + Gemini mixer + VDJ gebruikt: www.virtualdj.com/download/virtualdj_by_dj_getdown.wmv

www.virtualdj.com voor de software / hardware / info

Ik vraag me dan wel af wie er dan nog zo dom is om voor FS of consorten te gaan! Terwijl je met VDJ + TC-vinyls voor 130€ klaar bent!!! En het werkt (zoals jullie op het filmpje zien: vlekkeloos

GRTS TOM.V
19/08/2005: FORTIVITY : VERBRUGGEN VS REGNEZALS, GHOST, WOUT, SVEN LANVIN
Tom. VStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2004
Laatste: 16-6-2005
Berichten: 497
21-11-2004 15:02
En dat gezeur over computers/laptops die crashen: ligt meestal aan je zelf wink ;) Conclusie ga voor TT's en become a digital dj! razz :p

GRTS TOM.V
19/08/2005: FORTIVITY : VERBRUGGEN VS REGNEZALS, GHOST, WOUT, SVEN LANVIN
DJDarknessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2004
Laatste: 22-12-2009
Berichten: 251
21-11-2004 23:55
De meeste software loop idd super stabiel, heb ook nog ergens een linkje waarmee je xp perfect kan afstelen voor muziek gebruik, deze post ik nog wel als ik hem kan vinden happy :)
Where words fail, music speaks :D
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
22-11-2004 00:25
Nog even snel off topic over dat Harmonic Mixing, Wat houdt dat precies in?
RoelandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-11-2004
Laatste: 29-5-2007
Berichten: 1
22-11-2004 12:02
Leuk om te lezen dat er op deze manier over ons vak gepraat wordt. Kon het niet laten om ook even te reageren. Ik ben zelf van de 'vooruitgang' dj's, dus ik draai met cd's en probeer een set altijd van zoveel mogelijk muziekaliteit te voorzien. Dat betekent voor mij het optimaal gebruik maken technieken die iets toevoegen aan de (natuurlijk) al goed gekozen plaat, op de juiste manier gemixt. Vaak vind ik dat Dj's effecten (djm600) te pas en te onpas gebruiken zonder dat het wezelijk iets toevoegt aan de muziek (eerder afbreuk doet). Over een goede pasta hoef je ook geen ketchup meer te gooien. Platen op toon aan elkaar kunnen draaien, dus met cd-spelers die de toonhoogte kunnen aanpassen los van het tempo, dat vind ik wel toevoegingen die iets bijdragen. Helaas is deze functie niet op bijvoorbeeld moderne pioneers te vinden. Hetzelfde geld voor goed gebruik van je equalizer. Ik hoop dat in de toekomst de apparatuur waarmee je draait meer als een muziekinstrument te gebruiken is. Dat betekent dus dat je meer feel in je draaien kunt leggen. En dan bedoel ik niet de feel van een platenspeler, want ik vind de cd-spelers die platenspelers pogen te evenaren geen vooruitgang. Dat is voor mij als een moderne v6 in een eend monteren, ontwikkel dan gewoon een nieuwe auto. Er zijn zeker andere manieren om een goede feel te creeren zonder dat het gebasseerd moet zijn op een ronddraaiend plateau. Ik denk aan bijvoorbeeld een modulatie of pitch bend wiel op een synthesizer. Een controller waarbij je weerstand voelt, (feel) en die praktisch goed bedienbaar is. Er is nog veel te doen op dit vlak, maar ik denk dat daarvoor men wel afmoet van het idee dat de norm draaitafels zijn. Hierdoor vervalt dan ook het argument dat je bij platen-dj's ziet dat ze aan het 'werkt' zijn, want dat kan je dan ook zien bij een dj die met moderne digitale mechanica werkt. Met een toetsenbord iets mixen lijkt me trouwens toch erg onhandig, en ik denk ook niet dat we straks een dj achter een laptop zullen zien zitten. Wat zijn jullie ideeen over het praktisch inpassen van moderne technieken?
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
22-11-2004 14:56

roeland schreef:

...
Vaak vind ik dat Dj's effecten (djm600) te pas en te onpas gebruiken zonder dat het wezelijk iets toevoegt aan de muziek (eerder afbreuk doet). Over een goede pasta hoef je ook geen ketchup meer te gooien.
...
want ik vind de cd-spelers die platenspelers pogen te evenaren geen vooruitgang. Dat is voor mij als een moderne v6 in een eend monteren, ontwikkel dan gewoon een nieuwe auto. Er zijn zeker andere manieren om een goede feel te creeren zonder dat het gebasseerd moet zijn op een ronddraaiend plateau.
...
Nou, beter zou ik het niet kunnen voorwaarden!!!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
22-11-2004 15:16
Daarbij is het vandaag de dag een vaker voorkomend gebeuren dat jonge DJ's zomaar een pioneer 5 of 600 kopen.
In mijn jongere jaren was dat toch een hele grote en luxe hobby!!
Wat weer resulteert in een optreden van een dj die zijn pio van haver tot gort kent en dat ook zo graag wil laten horen,het liefst zijn hele optreden door.
De ene sample na de andere.
Dat speelt hier al geruime tijd en men merkt dat het publiek er niet meer van gecharmeerd is.
Ik irriteer me rot daaraan.

groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)