Forum > Licht

Welke DMX sturing?

(231 reacties. Pagina 1 van 24)
Moderator(s): Dré
DamyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2005
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 2
21-8-2005 17:08
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje wat betreft DMX sturing. Ik wil twee scanners die elk 5 kanalen gebruiken
en een strobo die 2 kanalen gebruikt. Dus een totaal van 12. Ik zelf zat te denken aan de "JB-Systems SM-1612". Maar als jullie iets beter weten, hoor ik dat graag. Natuurlijk niet heel veel duurder happy :)

Alvast bedankt!

Groetjes Damy
DamyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2005
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 2
22-8-2005 00:24
Dat is natuurlijk hartstikke mooi besturing via de laptop (heb ik namelijk) maar wat mag dat dan wel niet kosten?
En ja ik weet waar ik moet zoeken sneaky :V Jullie zijn wel bijdehand zeg razz :p maar kan wel wat hebben.
Mocht ik eventueel besturing via de laptop gaan doen, wat moet ik daar dan nog meer voor hebben? Want een lamp aansluiten op de laptop dat gaat denk ik niet wink ;)

Update: Heb de prijs al gevonden (zoekfunctie laugh :D )
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
22-8-2005 00:37
de prijzen van PC sturingen zijn zeer verschillend. Laat ons zeggen tussen de 500 en 1500 euro.
Om je DMX effecten en DMX dimmers te bestuuren heb je een DMX interface nodig.
Deze zit bijgeleverd met het software pakket.
Overigens zijn er zelfbouw interfaces (Velleman heeft een zelfbouw kit)
Deze heb je voor een bedrag van 50 tot 100 euro
Op deze interfaces werken freeware programmas zo als freestyler DMX

even een paar zoektermen: Dashlight, Sunlight, Martin Lightjockey, Sweetlight, DMX creator, Visual DMX
exit night into LIGHT
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-8-2005 00:50

jerre2 schreef:

extra pc ter beschikking hebt: gebruikt lightjocky, er zijn tegenwoordig veel interfaces die daarop werken, meet een truukje welliswaar happy :) , maar allesinds niets illegaals
Als het dan niets illegaals is, vertel dan ook het trucje.

Martin.
kvm entertainment
MBFStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2005
Laatste: 1-6-2006
Berichten: 284
22-8-2005 01:45
ja vertel op ik zou hem ook wel willen weten laugh :D : maar of het legaal is shut up :X Martin is niet dom hoor, alles wat buiten hun interface werkt is illegaal toch? wink ;)
Wat?
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
22-8-2005 19:06
Ah, sorry was het er vergeten bij te typen happy :) .
Het zit zo, het is geen geheim dat de 2e usb interface van martin die van daslight is.
Nu die interface van daslight is dezelfde als die van sunmight of ook wel 'ns de pcdmx iterface genoemd. Die interface was in de eerste plaats ontworpen om zelf programma's voor te schrijven in combinatie met de daslight dll (= martinusb.dll).
Het mooie van dit al is dus dat er een programmeur is die even heeft uitgezocht hoe dat die dll aangestuurt wordt en dan z'n eigen dll heeft geschreven die dus de vorige gedeeltelijk kan vervangen. In die dll heeft hij er dan voor gezord dat er meerdere interfaces aangestuurd kunnen worden.

Om een lang verhaal kort te maken: https://www.oksid.ch.
Wat hij nu wel gedaan heeft, hij heeft de code er nog wel inzitten (broncode downloadbaar), maar omdat hij er teveel vragen over kreeg (logisch), heeft hij ze gedisabled, dus je moet zelf de code compileren wil je ze kunnen gebruiken (en natuurlijk het nodige terug aanpassen, maar dat heeft hij beschreven).
Hoe komt het nu dat het legaal is; martin loopt er natuurlijk niet mee te koop, maar ze hebben in de bijgesloten user license nooit opgenomen dat je hun interface met hun software moet gebruiken (de vraag is gesteld geweest JP Andersen, mede programmeur van LJ).

Nu moet ik er ook wel bijzeggen dat het niet 100% loopt. Het werkt wel perfect, lj herkent de interface, maar na 10min klaagt lj dat hij het contact verloren is met de usb interfcace (rood error schermpje), maar dat is dan ook het enigste wat de interface blijft gewoon werken als je het error scherm wegschuift. Ik heb 2 weken geleden een fuif gedraaid en lj toen +24u laten draaien, zonder problemen met een interface van 15€ (interface was een mengeling van kristof nys' en manolator ontwerp).
Een paar van de interfaces die erop werken: oksid interface, kristof nys interface, manolator, velleman en, maar nu ben ik niet meer heel zeker de enttec interface (maar als je wat handig bent in het programmeren kan je er met alle gamak nog toevoegen).

Normaal gezien werkt hetzelfde als hierboven ook op sunlite 2002 (niet 2004 omdat die een endere interface gebruikt) en op alle software die de dasligth.dll gebruikt.
Heb je nog vragen erover laat dan maar weten want ik heb zo lichtelijk de indruk dat oksid zelf niet meer lastiggevallen wil worden met hoe dat je het juist moet doen etc.
MBFStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2005
Laatste: 1-6-2006
Berichten: 284
22-8-2005 19:48
helemaal duidelijk, alleen jammer dat ik mijn willows interface niet kan schrijven.
Wat?
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
22-8-2005 19:53
als je een voorbeeld hebt van hoe het aangestuurd wordt wil ik wel 'ns proberen, ik weet dat een maand geleden je gerust met zo'n vragen nog terechtkon bij oksid, maar die verandering om het te laten werken op lj moet je achteraf zelf wel terug doorvoeren. Hij heeft de code erin laten zitten maar momenteel niet meer aangesproken. Het staat op z'n forum uitgelegd hoe je het terug moet aanpassen (maar z'n forum is blijkbaar gehacked geweest jammer genoeg want daar stond al een schat aan informatie op).
Moest mss het nog iemand intereseren, ik ben op de moment bezig met het maken van een wing voor LJ, oorspronklijk was hij bedoeld voor freestyler (ism ralph). Voorlopig 16 faders en 32 knoppen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-8-2005 09:36

MBF schreef:

helemaal duidelijk, alleen jammer dat ik mijn willows interface niet kan schrijven.
Volgens mij gaat het om de Dll, kijk maar eens goed in de zip file van oksid. DMX4all.

Martin.
kvm entertainment
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
26-9-2005 19:31
mss niet onbelangrijk:
werkt perfect op Lj2.5 en Sunlite 2002.
werkt op Lj2.6 met bepaalde errors, maar voor het normale drive-inn gebruik geen probleem (is mijn mening allesinds). Na 10min komt er de melding dat de interface offline gegaan is, schuif gewoon het error venster weg en alles blijft werken.
Op Sunlite 2004 is het niet aan de praat te krijgen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)