Forum > Geluid

Reacties op het "welke draaitafel voor welk budget" topic.

(603 reacties. Pagina 51 van 61)
Moderator(s): Dré
LeventhalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-11-2003
Laatste: 17-1-2004
Berichten: 3
30-11-2003 21:28
Goeienavond

Ik draai nu al enkele jaren met cd's. Ik weet dat het raar zal klinken, maar ik wil vinyl beginnen aanschaffen met het oog op later. Ik wil draaien in de underground, meer bepaald wave, gothic, electro met de klemtoon op electro. Daarnaast wil ik ook wat retro house platen zien te bemachtigen. Ik weet echter de ballen van draaitafels en platen. Het doel is vooral oefenen, éénworden met het voor mij nieuwe medium, beatmixen. Vraagje hierbij: om een plaat te backspinnen, heb je daar speciale naald voor nodig, of kan je dat met alle direct drive draaitafels al? Ik denk dat ik zal beginnen met een Q 30. Een RP4000MKIII is mooi van design maar toch duurder als ik me niet vergis. Voor alle zekerheid, een dj-set naar België opsturen kost toch 25 euro te samen he?
mgv
Levi
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
1-12-2003 10:33
Dag Leventhal. Welkom op dit Forum.
Ik zou je willen verzoeken om de juiste vragen in de juiste topics te stellen. In jouw geval zou ik eerst eens even de zoekmachine gebruiken en je goed inlezen. Er is al veel geschreven over de verschillende onderwerpen die je nu aanroert.
LeventhalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-11-2003
Laatste: 17-1-2004
Berichten: 3
1-12-2003 14:40
Dank u. Ik had deze de topic "welke draaitafel voor welk budget" en de reacties hierop doorgenomen. Hopelijk vind ik mijn antwoord in de andere topics. Wat ik eigenlijk echt wou weten is of men met alle DJ-draaitafels, en dus niet de hifi draaitafels, een plaat mag terugdraaien zonder gevaar voor de plaat/draaitafel. Groeten
L.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
1-12-2003 16:33
Met een snaaraangedreven (belt-drive) draaitafel is het niet aan te raden. De snaar slipt dan immers, waardoor de aandrijving na verloop van tijd niet meer probleemloos werkt. Gelukkig zijn de meeste (maar niet alle!) dj-draaitafels direct drive. Een direct drive draaitafel kan afaik wel gewoon worden teruggedraaid zonder schade.

Probleem met de goedkopere (en dus zwakkere) direct drive tafels is dat de motor onvoldoende kracht heeft om na het terugdraaien of vasthouden het plateau weer een beetje snel weer op snelheid te krijgen. Daardoor worden backspins etc. praktisch onmogelijk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MuuskEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2003
Laatste: 3-8-2006
Berichten: 73
1-12-2003 19:59
Verder zullen bij een backspin de krachten die via de naald op de plaat worden uitgeoefend, veranderen.
De anti-skating op een draaitafel dient voor het compenseren van de naar het midden gerichte kracht die op arm staat tijdens het draaien van een plaat. (tekst ff geleend van Victor wink ;) )

Als je nu je plaat backspinned, dan werkt die naar het midden gerichte kracht die op arm staat in de zelfde richting als de anti-skating en dus is de kracht verdubbeld. Dit veroorzaakt meer slijtage aan platen, hetzelfde natuurlijk bij scratchen (waarbij je de laat ook o.a. achteruit beweegt).

Wil dit nu zeggen dat je niet moet back-spinnen? Wat mij betreft niet, de extra slijtage door een incidentele backspin is voor mij absoluut verwaarloosbaar. Ik neem aan dat je mix niet alleen uit backspins bestaat wink ;) ?
En om nu de anti-skating op nul te gaan zetten zodra je een backspin doet lijkt me ook niet echt handig.

Backspin, maar backspin met mate!! laugh :D
Ugly.....but well hung!!!
LeventhalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-11-2003
Laatste: 17-1-2004
Berichten: 3
1-12-2003 22:48
Dat het plateau stil komt te staan na een backspin is toch niet erg, want een backspin doe je (heel af en toe, tenzij je DJ Pascal van Kokorico bent/wil nadoen) om je vorig nummer bij een overgang op deze leuke manier stop te zetten, perfect is natuurlijk als de beat van nummer twee mooi invalt wanneer je backspin net gedaan is. Het kan dus gebeuren dat je naald een kras maakt bij het backspinnen? Men heeft geen speciale naald nodig als men, laten we zeggen 1 op 15 nummers eindigt met backspin? Is er zo iets als een handleiding voor platenrookies? Want ik vraag me ook bijvoorbeeld af hoe men platen 'pauzeert', maw mag men de plaat halt houden voor enkele seconden om ze dan los te laten, of valt de boel dan stil bij de goedkopere draaitafels. Laten we uitgaan van de Q 30 van JB-systems...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-12-2003 22:52
Bij een correcte techniek blijft de Q-30/RP-4000 keurig draaien tijdens cue'en. Bij een matige techniek niet. Het is dus zaak een goede techniek te ontwikkelen...

Bij een zeer goede techniek blijft zelfs het plateau van de Q-20/RP-2000 draaien (mits de plaat niet te veel vervormd is OF van een hele zware (dikke) persing is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj quintenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
Berichten: 172
11-12-2003 16:29
Ben tijde geleden begonnen met aanschaffen van een draai set. Heb toen voor € 275,- een soundlab dlp32 aangeschaft. Tis een beetje plastic ding, begin er volgens mij spijt van te krijgen. Door geldgebrek kon ik nog geen 2e aanschaffen.

Wat zal ik nu doen? Aangezien ze haast nergens te koop zijn, toch (te duur) een dezelfde soundlab kopen, of een overstappen op ander merk in beetje zelfde prijsklasse (200-300 euro). Hoor veel goeie verhalen over de jb-systems q30, neig beetje hierheen ook. Wat is verschil? Beter? En is het niet lastig oid als ik 2 verschillende draaitafels heb? (soundlab zou ik eventueel later kunnen verkopen en mocht ik een jb-systems kopen, alsnog een 2e jb-systems halen als ik die soundlab verkocht heb)

groeten,

Stefan
- Praten is een kunst, communiceren een gave -
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
11-12-2003 19:47
Mn eerste draaitafel was / is een Numark TT-100. Lage torque maar verder wel redelijk goed voor de prijs die ik ervoor betaalde. Toen ik m'n tweede draaitafel ging halen wou ik direct iets goed, en het kon me ook weinig schelen wat dat ging kosten. Het werd een Technics SL-1210MK2.

Toen ik deze voor het eerst gebruikte, was het enorm slikken. Maar eenmaal ik door de zure appel heen was ging het heel goed.

Een maat van me is eens bij mij thuis geweest en die kon absoluut niet draaien op die Numark (hij heeft zelf twee Technics' staan thuis). Ikzelf heb er helemaal geen problemen mee -> op de Technics corrigeer ik meestal op het plateau en op de spindle voor kleine correcties, op de Numark pas ik alleen de spindle -knijp -draai truc toe (anders valt het plateau wel erg snel stil).
DjLeon_VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 25-4-2008
Berichten: 240
18-12-2003 11:10

DJ Quinten schreef:

Ben tijde geleden begonnen met aanschaffen van een draai set. Heb toen voor € 275,- een soundlab dlp32 aangeschaft. Tis een beetje plastic ding, begin er volgens mij spijt van te krijgen. Door geldgebrek kon ik nog geen 2e aanschaffen.

Wat zal ik nu doen? Aangezien ze haast nergens te koop zijn, toch (te duur) een dezelfde soundlab kopen, of een overstappen op ander merk in beetje zelfde prijsklasse (200-300 euro). Hoor veel goeie verhalen over de jb-systems q30, neig beetje hierheen ook. Wat is verschil? Beter? En is het niet lastig oid als ik 2 verschillende draaitafels heb? (soundlab zou ik eventueel later kunnen verkopen en mocht ik een jb-systems kopen, alsnog een 2e jb-systems halen als ik die soundlab verkocht heb)

groeten,

Stefan
Stefan.. ik heb ook een soundlab en ik moet zeggen er is goed mee te leren draaien... tuurlijk een technics is Veeeeeeeeeeel beter maar de beginselen zijn er goed op te leren. Ik verkoop over ong. 2 wkn mijn soundlabs (dan komen er oembakken (nog beter dan technics!) voeg me anders ff toe op msn als je interesse hebt.
Ik wil ong. 150 Euro voor 1 draaitafel, ze zijn 9 maanden oud. Ik heb ook op de Q30 een x gedraaid en ik moet zeggen dat er praktisch geen verschil in zit.
G.O.D. M.A.D.E. M.E. F.U.N.K.Y.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)