Forum > Licht

Onverklaarbare spanning op aardedraad????

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
ItchyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-11-2003
Laatste: 3-11-2003
Berichten: 2
1-11-2003 07:42
Hallo,

Het volgende is aan de hand:
Mijn staande lamp bestaat uit een metalen paal en daarop een kap. Door de metalen buis loopt de draad en in het midden zit een schakelaar met dimmer. Nu voelde ik laatst dat er een zwakke spanning staat op de paal: een tinteling door mijn vingers.. niet pijnlijk, maar toch! Ne demonteren blijkt dat er op de aardedraad een zwakke spanning staat. Zie de tekening op www.joah.nl/elektroprobleem.jpg

Het contact waar de lamp in zit heeft géén aardaansluiting. Ik heb de spanning gemeten tussen de aardedraad en mijn CV, en de meter geeft 1 of 2 volt aan (?). Ook heb ik getest of er stroom liep tussen de aarde en een van de twee polen op de stekker. Dit was niet het geval.

De aardedraad krijgt ERGENS zijn spanning van, maar ik kan niet achterhalen wat het probleem precies is... heeft een van jullie een idee??

JOAH.
ItchyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-11-2003
Laatste: 3-11-2003
Berichten: 2
1-11-2003 07:50
Ja sorry, niet helemaal het juiste forum zie ik nu... maar toch, als iemand het weet... wink ;)
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
1-11-2003 10:11
Heeft totaal niks met dit forum te maken.
Als iedereen hier zomaar vragen kan stellen over zaken die niet gerelateerd zijn aan het New-Line forum, dan blijven we natuurlijk nergens.

Stel aub je vraag ergens anders.
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 998
1-11-2003 10:18
Ik zie niet in waarom dit totaal nix met het forum te maken heeft.

Dat er een beetje spanning over de aarde staat kan ik niet verklaren hoe dat komt, maar wel lijkt het me zaak om te zorgen dat de stekker in een geaard stopcontact zit. Misschien dat er een beetje spanning over de aardedraad staat omdat hij net een beetje door de isolatie van de fase draad meekrijgt. Dit lijkt me niet zo erg, maar het is wel erg als die spanning nergens naar toe kan. Daarom is het dus zaak om de aarde goed door te laten lopen tot in de meterkast.
Dance the night away!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
1-11-2003 10:26
Dit heeft (zoals de OP zelf al aangaf) niet zoveel te maken met professioneel licht of geluid. Hoewel het best een interessant onderwerp is daarom toch maar een slotje.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
1-11-2003 11:30
Ondanks dat het TOTAAL off topic is wil ik dit probleem ZEKER verklaren. Het is namelijk een probleem dat meer mensen tegen komen.

Laat ik beginnen met het volgende: Als een apparaat een aardedraad in de aansluitkabel heeft zitten dan ben je VERPLICHT hem in een geaard stopcontact aan te sluiten. Het excuus "maar ik heb geen geaard stopcontact" is een nonsense statement (als ik moet pissen en er is geen plee in de buurt dan pis ik toch ook niet op straat?). Leg desnoods een verlengsnoer (geaard en veilig gelegd) naar een locatie waar WEL een geaard stopcontact zit. Die aarde-aansluiting is namelijk nodig om ervoor te zorgen dat het apparaat je nooit kan electrocuteren als er zich een probleem voordoet (alle enkelvoudig geisoleerde apparaten (Klasse-1) hebben dit NODIG). Alleen Klasse-2 apparaten hebben het niet nodig (die hebben van zichzelf dubbele isolatie).

Goed. Dan nu de reden waarom je bij apparaten die geaard MOETEN zijn (maar het niet zijn omdat ze niet op een geaard stopcontact zitten) zo "tintelig" aanvoelen. Het meest bekende voorbeeld is de computer. Als die op een niet geaard stopcontact zit dan voelt de behuizing "tintelig" als je met de achterkant van je hand (waar die haartjes zitten) over de metalen delen van de kast aard. De reden hiervoor is niet zo vreemd. In je computer zit in de netleiding een filter. Dat filter bestaat ONDER ANDERE uit een 2-tal condensatoren. 1 tussen fase en aarde en 1 tussen nul en aarde. Dit netwerkje kan, als de aarde niet aangesloten zit op het stopcontact, gezien worden als een spanningsdeler. Onbelast staat er op de behuizing van de PC in dat geval dus de helft van het lichtnet (oftewel zo'n 115V). GELUKKIG worden er hele strenge eisen gesteld aan deze condensatoren (doorslagspanning in het kV bereik) EN mogen de condensatoren maar een beperkte capaciteit (ca 5nF) hebben. Zodra je dus deze "deler" gaat belasten duikt de spanning GELUKKIG in elkaar tot nagenoeg 0 volt.

MAAR... zul je zeggen... Ook bij apparaten die GEEN netfilter hebben voel ik deze "tinteling". Klopt. Wat men namelijk vergeet is dat er in de aansluitkabel gedurende een meter of 2-3 3 geleiders langs elkaar lopen (de fase, de nul en de aarde). En ook dat is een keurige set condensatoren (weliswaar met een veel lagere capaciteit dan de genoemde ontstoorcondensatoren MAAR toch). Hierdoor heb je dus ook als je geen netfilter in je apparaat hebt, nog steeds dat ONBELAST de aarde staat te zweven op de helft van de netspanning.

Moraal: Als een apparaat randaarde nodig heeft voor de veiligheid, geef het apparaat dan ook randaarde. Is dit onmogelijk, kies dan apparaten met dubbele isolatie (Klasse 2 apparaten). En pas bij Klasse-1 geisoleerde computers EXTRA op als je bijvoorbeeld een modem of netwerkkaart hebt. Die apparaten voorzien de PC namelijk van een extra pad naar de aarde EN als de computer niet op een geaard stopcontact is aangesloten is de kans groot dat bij het creeeren (sp) van dit pad, de netwerkkaart danwel het modem reeds de geest geeft (of op z'n minst vreemde storingen veroorzaakt zoals wegvallende netwerkverbindingen e.d.).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Afgesloten topic