Forum > Geluid

Rodec VU PFL / Master probleem

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Jorisds2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2024
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 2
11-9-2024 23:54

Hey iedereen,

Ik heb laatst een Rodec Mixbox mk1 aangeschaft en ik hou echt van dit mixertje!

Het enige wat ik bizar en onpraktisch vind is dat de VU meter voor “pfl” een andere waarde geeft dan voor “mix”. “Mix” is altijd 3db luider dan pfl. Als ik dus een kanaal cue en deze door middel van de pfl functie afregel op 0db komt deze op de master met +3db (in het rood dus!!).

Enig idee wat dit kan zijn? Kan me moeilijk voorstellen dat dit de bedoeling is.

Alvast bedankt!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2074
12-9-2024 10:37

Waar het vandaan komt is lastig te zeggen, welke waarde "de juiste" is zou je kunnen meten met een scope en toongenerator.

Volgens de handleiding is de uitgang 775mV/10kΩ, er staat echter niet vermeld of dit pp of RMS is, ik vermoed RMS (aangezien rond de 1V pp redelijk standaard is, en dit overeen komt met 707mV RMS).
Je zou dus de uitgang kunnen belasten met 10k, een 1 kHz testtoon door de mixer voeren en dan de uitgang naar 775mV RMS brengen, dan zou de meter 0dB moeten aangeven. Als deze op dat moment 3dB aangeeft, is het gemakkelijk om het signaal naar de metertjes met enkele weerstanden te verzwakken, zodat deze op 0dB uitkomt (uiteraard alleen in het main gedeelte van het signaal), de PFL aanduiding zou dan wel correct zijn.

Als 0dB wel overeenkomt met 775mV op de uitgang is deze correct en zou je het PFL signaalpad iets sterker moeten krijgen, maar dan moet je de aanwezige circuits gaan aanpassen.

De vraag is of het probleem groot genoeg is om zo ver te gaan happy :)
Niet goed, wel hard!
Jorisds2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2024
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 2
12-9-2024 11:56

Bedankt voor je antwoord!

De vraag bij mij is vooral, wat was de gedachtengang bij het designen hiervan? Er moet toch een reden zijn dat die waarden zo gekozen werden?

Ik denk dat jouw manier niet zo consistent is aangezien er op de channel gain en master geen aanduidingen van 0db staan. Ook heet de master knop geen enkele invloed op de master VU meter. Deze licht ten alle tijd ol zelfs met de master toe.

Allesinds bedankt!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2074
12-9-2024 12:42

Tja, wie zal het zeggen...
Er is in elk geval niet zo vlot documentatie te vinden van deze mixer afgezien van de gebruikershandleiding.
Het schema en waarom iets zo bedacht is destijds zal dan lastig of niet te achterhalen zijn.

Het achterhalen welke waarde de "juiste" is zal dan inderdaad niet gaan met de door mij voorgestelde methode, je zou enkel de aanduidingen gelijk kunnen trekken door een weerstandsdeler te plaatsen in het signaalpad van het mix signaal richting de meters.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
12-9-2024 18:25

Jorisds2 schreef:

Hey iedereen,

Ik heb laatst een Rodec Mixbox mk1 aangeschaft en ik hou echt van dit mixertje!
...
Enig idee wat dit kan zijn? Kan me moeilijk voorstellen dat dit de bedoeling is.
Bij sommige (met name oudere) mixers is het 0dB punt op ca. 70-80% van de faders. Bij sommige andere mixers is de mixer alleen unity gain met de cross-fader in het midden (dan krijg je per kanaal een 3dB demping om zo gecombineerd weer op unity gain uit te komen). De handleiding zal wellicht uitkomst bieden.

Maar als je het eenmaal weet, én graag de faders vol open gebruikt, dan is er niets op tegen om de kanalen in te regelen op -3dB zodat ze op de master uitkomen op 0dB. Een andere optie (als je een beetje technisch bent aangelegd) is de versterkingsfactor van de summing buss (in 99.9% van de gevallen een inverterende Op-Amp waar alle uitgangen van de faders aan geknoopt worden) met 3dB te verlagen (dus terugkoppelweerstand een factor 30% kleiner (give or take) maken óf overbruggen met een weerstand die (ongeveer) 2 x zo groot is (dat is vaak de makkelijkste optie)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2074
12-9-2024 18:48

Hmmm Dré biedt altijd weer een verhelderende kijk... -3dB met de crossfader in het midden maakt het dan eigenlijk weer logisch, je zou bijna gaan vermoeden dat er misschien eens iemand over heeft nagedacht sneaky :V
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
13-9-2024 08:55

Nou.. Ik zal Rodec er niet van beschuldigen altijd na te denken ;-)

Kan me nog goed herinneren dat we de eerste Rodec mixer binnenkregen die prompt door Joke werd afgekeurd. Cross-fader was stuk want bleef hangen in het midden. Bleek dat Rodec het heel logisch vond om een cross-fader te gebruiken met een middenklik. Daar keken wij toch wel een beetje vreemd van op.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2074
13-9-2024 13:42

Ach, als de middenklik niet te heftig is zou ik er niet zo'n probleem mee hebben... Vind vaak pan of eq regelaars zonder middenklik wel irritant eigenlijk...
Niet goed, wel hard!
Marc1970Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2023
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 2
18-9-2024 16:06

Je kunt je vraag misschien ook eens stellen in de Belgische facebookgroep “keep Rodec Alive”.
Daarin zitten mensen die nog dagelijks Rodec mixers herstellen en restaureren.
Die kunnen je vast verder helpen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)