Forum > Geluid

Hoe best boxen aansluiten

(1 reactie. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
YannickStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2018
Laatste: 22-2-2018
Berichten: 1
20-2-2018 16:21
Beste

Ik heb een JB-Systems CTWO-450 versterker. Ik heb 2 boxen van elk 500w 8 ohm. Hoe sluit ik deze hét beste aan om het maximale uit de boxen te halen zonder geluidskwaliteit te verliezen.
Ik zie dat er in stereo op 8 ohm 300 w geleverd word en op 4 ohm 450w. Er staat wel geen schakelknop op de versterker om te kiezen tussen 4 0hm 0f 8 ohm. Gebeurt dit automatisch misschien ik heb daar geen verstand van.
Tevens kan ik de boxen aansluiten ofwel stereo of paralel 800 w 8ohm of bridged 800w 8 ohm 4 ohm . Wat is het beste in deze opstelling.
Welke dikte moeten de audiokabels hébben. Maakt dit ook verschil. En aansluiten via speakon naar jack in stereo modus vs gewoon audiokabels in één van de drie aansluit mogelijkheden.

Mvg
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
20-2-2018 17:08
Je versterker kiest niet uit een impedantie, dat ben jij die een bepaalde impedantie aansluit. Als je per uitgang een speaker van 8 ohm aansluit, is je versterker 8 ohm belast, wanneer je speakers van 4 ohm aansluit, of 2 van 8 ohm per uitgang, wordt je versterker met 4 ohm belast. Dat gebeurt helemaal "automatisch".
Om het niet te technisch te maken voor je: twee keer dezelfde impedantie parallel is vanuit de versterker gezien nog maar de helft. Minder dan de minst aangegeven belasting moet je niet op je versterker aansluiten, dan kan iets stuk gaan.
2x 8 ohm per uitgang wordt dan 4 ohm, en dat mag. 2x 4 ohm wordt 2 ohm, dat mag dus niet!

Als je een stereo bron hebt, kun je ook het best stereo aansluiten.
Parallel is gewoon hetzelfde signaal links en rechts.
In bridged maak je eigenlijk van twee versterkers (links en rechts) samen 1 versterker. Hierdoor levert je versterker het volle vermogen in één uitgang, maar dat wil je eigenlijk alleen maar bij zware baskasten of iets dergelijks.

De kabels naar de speakers voor dit vermogen zou ik 1,5 of 2,5 kwadraat nemen, en liefst max. 10 meter.
Voor vaste installatie maakt het niet uit hoe je ze aansluit, al zou ik jack voor speakers niet nemen.
Gewoon draadjes in de klemmen of speakon, voor mobiel gebruik liefst speakon nemen.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)