DAP DS-MP-170 ASIO4ALL instellingen
(17 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 28-11-2024 Berichten: 13474 | 29-11-2010 16:06 |
De DAP DS-MP-170 is een betaalbare DJ controller die echter zonder asio drivers geleverd wordt. Hierdoor is de latency zo extreem hoog dat er van serieus mixwerk eigenlijk geen sprake kan zijn (en dat is best zonde). Gelukkig is er Asio4All: Een universele ASIO driver waarmee apparaten die zonder ASIO drivers geleverd worden toch met een lage latency aangestuurd kunnen worden. Bij de DAP DS-MP-170 geeft dit echter een aantal problemen (vervormd geluid, drop-outs in het geluid). In dit topic worden een how-to gegeven hoe je de ASIO4ALL drivers in kunt stellen zodat deze problemen zich niet voordoen. Stap 1: Download en installeer de Asio4all drivers. Stap 2: Start Virtual DJ en ga naar het config menu (button iets links van de rechterbovenhoek). Die settings dien je in te stellen zoals in onderstaande figuur is aangegeven (klik op de figuur voor een uitvergroting). Belangrijk is om bij inputs te kiezen voor none, daarna bij sound card voor Asio Driver, dan bij outputs voor headphones met daarbij de optie Master : Chan 3&4 / Headphones : Chan 1&2. Klik op apply maar druk nog NIET op OK. We gaan nu namelijk de ASIO4ALL settings instellen. Stap 3: Klik in het nog steeds geopende config scherm nu op de ASIO config... button. Het scherm dat geopend wordt ziet er ongeveer uit zoals op onderstaande afbeelding (klik op de figuur voor een uitvergroting): Het eerste wat we gaan doen (is in voorbeeld plaatje reeds gebeurd) is alle aanwezige geluidskaarten die niet gebruikt worden binnen Virtual DJ uitzetten (let op: Deze instellingen hebben alleen invloed op het Virtual DJ programma. Er wordt dus voor andere programma's niets gewijzigd of uitgezet). Het uitzetten van ongebruikte geluidskaarten kun je simpelweg doen door het device in kwestie te selecteren en op Disable te drukken. De geluidskaarten die actief moeten blijven zijn de USB Audio Main en de USB Multimedia Audio Device. De rest kan dus uitgezet worden. Als je dat gedaan hebt kun je het ASIO4All scherm sluiten en in het config scherm op Apply te drukken. Sluit het Config scherm zelf echter nog niet. Stap 4: We hebben nu de ongebruikte geluidskaarten uitgezet maar moeten nog de ongebruikte ingangen uitzetten (ook deze vreten namelijk resources). Klik daarvoor wederom op de Asio config... button. Het Asio4all scherm wordt wederom geopend. Klik nu binnen het Asio4all scherm op de Advanced button. Hieronder zie je een screendump van het scherm dat je nu te zien krijgt (klik op de figuur voor een uitvergroting). Zie vervolg hieronder | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 28-11-2024 Berichten: 13474 | 29-11-2010 16:08 |
Selecteer nu van de USB Audio Main geluidskaart de ingang en klik daarna op de "disable" button. Herhaal hetzelfde voor de USB Multimedia Audio Device geluidskaart. Als je dit gedaan hebt moet het gevolg zijn dat alle niet gebruikte geluidskaarten binnen Virtual DJ uit staan EN alle niet gebruikte ingangen ook uit staan. Het enige dat nog actief is, is de uitgang van USB Audio Main en de uitgang van USB Multimedia Audio Device (want precies die 2 worden gebruikt door de DAP DS-MP-170). Als laatste nog een belangrijke stap: Stap 5: Selecteer de USB AUDIO MAIN geluidskaart. Zet de optie Always Resample 44.1 kHz <-> 48 kHz UIT! Als je deze optie (die default aan staat) aan laat staan dan krijg je namelijk een vervormd geluid uit je DAP DS-MP-170. Herhaal dit voor de USB Multimedia Audio Device geluidskaart (zie ook afbeelding hieronder). Als je dit allemaal gedaan hebt kun je het Asio4all scherm sluiten. Klik daarna op Apply in het config menu van Virtual DJ en daarna kun je eindelijk op OK drukken om het scherm te sluiten. Overigens duurt het opschrijven van de procedure fiks langer dan het uitvoeren ervan (binnen een minuut of 5 moet je al deze instellingen toch wel door kunnen voeren). Tip: Binnen het ASIO4All scherm kun je nog gaan stoeien met de Asio Buffer Size slider. Deze slider bepaalt hoeveel samples er in de buffer tussen het programma (Virtual DJ) en de geluidskaart komen te zitten. Hoe kleiner deze buffer, hoe lager de latency MAAR hoe korter ook de interval waar binnen de buffer bijgevuld moet worden. Wordt de buffer namelijk niet binnen deze interval bijgevuld dan krijg je een drop-out (en dat is erg storend). Op ons testsysteem kon de buffer (die standaard op 512 samples staat) probleemloos op 256 samples gezet worden. Op snellere systemen kan hij wellicht nog lager gezet worden. Tips, vragen en aanvullingen welkom uiteraard. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 28-11-2024 Berichten: 13474 | 29-11-2010 16:22 |
<gereserveerd voor toevoegingen>. | |
JeroenskyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-2-2011 Laatste: 14-3-2011 Berichten: 2 | 27-2-2011 01:40 |
Helder uitgelegd. Gelden deze instellingen voor praktisch elke controller? PS: Heeft iemand trouwens ervaring met dit ding? Gemini, Koolsound en zelfs McCrypt hebben hetzelfde 'ontwerp'... Ben echt zo benieuwd naar de bevindingen. Kan maar weinig bruikbaar materiaal over deze controllers vinden. | |
MickeyMickStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-8-2010 Laatste: 26-2-2016 Berichten: 180 | 27-2-2011 12:38 |
Jeroensky schreef: Helder uitgelegd. Gelden deze instellingen voor praktisch elke controller?PS: Heeft iemand trouwens ervaring met dit ding? Gemini, Koolsound en zelfs McCrypt hebben hetzelfde 'ontwerp'... Ben echt zo benieuwd naar de bevindingen. Kan maar weinig bruikbaar materiaal over deze controllers vinden. Ik vind het maar een speelgoed achtig ding. inderdaag zit je met je latency, de jogweels maken veel geluid, faders en knoppen voelen wel goed aan. De Vu meters zijn meer licht dat nut. Persoonlijk zou ik ipv de dap een reloop kiezen maar omdat virtual dj heirmee niet meegeleverd wordt heeft me broertje voor de dap gekozen. Als er nog meer vragen over de dap zijn hoor ik het wel. | |
Dubbelop, alsof ik een quote citeer! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 28-11-2024 Berichten: 13474 | 28-2-2011 12:49 |
Jeroensky schreef: Helder uitgelegd. Gelden deze instellingen voor praktisch elke controller?PS: De afwerking van dit product is erg slecht. Wij hebben tot nog toe fiks meer dan de helft af moeten keuren.Heeft iemand trouwens ervaring met dit ding? Gemini, Koolsound en zelfs McCrypt hebben hetzelfde 'ontwerp'... Ben echt zo benieuwd naar de bevindingen. Kan maar weinig bruikbaar materiaal over deze controllers vinden. De gain regeling van de hoofdtelefoonaansluiting is erg onprettig (regelbereik zit in het eerste kwart, daarna clipt de hoofdtelefoonversterker). Al met al past het product prima in de darkshade reeks (...). Een Reloop Digital Jockey is absoluut een betere investering (hoewel ook die z'n minpuntjes heeft uiteraard). | |
JeroenskyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-2-2011 Laatste: 14-3-2011 Berichten: 2 | 2-3-2011 23:48 |
Bedankt voor de informatie heren. Had stiekem gehoopt op een onder gewaardeerd controllertje die toch goed zou presteren. Deze laten we dus mooi links liggen. | |
Justmike1967Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-5-2011 Laatste: 17-5-2011 Berichten: 1 | 16-5-2011 18:53 |
ik heb er mij zo een DAP DS-MP-170 aangeschaft en een nieuwe laptop gekocht ,ik dacht dan kan i kdeze zomer een beetje muziek draaien in de tuin :-) Nu tot hiertoe gaat er niet veel gebeuren denk ik :-( ik heb de virtual dj op de laptop gezet en de cotroler aangesloten ,tot hiertoe werkt het prima alleen kon ik enkel via de koptelefoon luisteren. Ik ben dan met een RCA tulpkabel (rood wit ) via de master out van de controler naar de ingang van mijn versterker gegaan,een aux in heb ik er niet opstaan ,maar heb het op alle andere ingangen geprobeerd,cd,video1 ,video2 ,tape enz..maar er kwam niks uit ,toen ben ik op dit forum terecht gekomen en las dat je die Asio4all driver moest installeren de deze die op het forum staat vond ik weliswaar niet ik heb dan maar de v2.10 geinstalleerd ,als ik dan virtual dj opstart en ik volg jou richtlijnen ,telkens als ik wil op aply klikken na het selecteren van Asio driver ,krijg ik de melding "error in the ASIO sound driver: not enough channels"En nu geraak ik dus geen stap meer verder ,ja als ik in het config scherm van Virt.dj niet die asio driver selecteer maar mono serarated en dan luidsprekers (2 USB AUDIO PHONE) komt er zachte muziek uit mn boxen ook al zet ik het helemaal open :-( pfff ik dacht ik zal dit een keer snel aansluiten en testen ,niet dus :-( Oh ja mn laptop draaid op Windows 7 Ik zou je heel dankbaar zijn als je mij kon uitleggen waar de fout zit | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 28-11-2024 Berichten: 13474 | 17-5-2011 09:23 |
Als je de melding "not enough channels" krijgt dan heb je de instellingen niet uitgevoerd zoals hierboven beschreven (maar in plaats daarvan de verkeerde geluidskaart gekozen). Hele verhaal dus nog een keer doorlezen en daarna stap voor stap opvolgen. Lukt het daarna nog niet dan kun je het beste contact opnemen met de winkel waar je het apparaat gekocht hebt (dat is immers het aanspreekpunt bij uitstek voor de gewenste support). | |
Gilles0007Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-2-2012 Laatste: 6-2-2012 Berichten: 1 | 6-2-2012 18:46 |
Ik volg alles op zoals het moet maar toch blijf ik zie error krijgen van Not enough channels | |