Forum > Algemeen Forum

Factureren zonder BTW met VAR

(53 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
19-2-2010 12:14
Ben je in loondienst dan wordt er loonbelasting op je loon ingehouden en is er geen sprake van (factureren met) BTW, ben je zelfstandig dan factureer je met BTW.

In jouw voorbeeld vindt de belastingdienst dat je werk valt onder de noemer resultaat uit overige werkzaamheid (row). Dat betekent dat je niet in dienstbetrekking bent en dat je je werk factureert aan je opdrachtgever. Mét BTW, want deze diensten zijn niet vrijgesteld.

Ik snap de verwarring wel: de belastingdienst geen een VAR row af en vindt je dus geen ondernemer. Maar dat is een oordeel voor de inkomstenbelasting (IB). Dat kan bijvoorbeeld komen omdat er niet of onvoldoende sprake is van een organisatie van kapitaal en arbeid of dat de winstverwachting onvoldoende is. Voor de BTW ben je veel eerder ondernemer, bijvoorbeeld omdat de winsteis voor de BTW ontbreekt. Je zit dus in de vaker voorkomende situatie dat je geen ondernemer bent voor de IB, wel voor de BTW.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
19-2-2010 12:48
Als je alleen ondernemer bent voor de BTW en niet voor de inkomstenbelasting, op welke manier betaal je dan zorgpremies ed?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
19-2-2010 15:23
Ondernemers en andere niet-werknemers betalen de inkomensafhankelijke bijdrage zvw op aanslag. Je krijgt dus gewoon een aanslag voor de premie die je over je inkomen verschuldigd bent. Bij werknemers wordt die premie afgedragen door de werkgever.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MacgyversoundsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-7-2003
Laatste: 21-8-2015
Berichten: 3
7-3-2010 12:55
leuk topic...

Je loopt het risico dat, als de belastingdienst het niet met je een is over die 0 of 6%, je over ALLE omzet alsnog 19% moet gaan afdragen...

ter info: ze gaan 7 jaar terug dan...

Toch maar ff langs de belastingdienst..

( enne, BTW plichtig ben je al als je meer dan 5 verschillende klanten of opdrachten per jaar hebt)
van 0 tot dondert in 0,6 seconden

Terug naar forum Reageer (zonder quote)